Kiedyś kineskopowe, następnie plazmowe, LCD, aż wreszcie wykorzystujące technologię LED – w nieustannym wyścigu innowacji, zmieniała się nie tylko technologia, lecz również wygląd telewizorów. Masywne kineskopy stały się super cienkimi, płaskimi ekranami emitującymi doskonały obraz i dźwięk. Dziś, w epoce Ultra High Definition, telewizor przyjmuje rewolucyjny kształt – jego rama zagina się w formie delikatnego łuku. Co stoi za decyzją projektantów?
Design telewizora to obecnie jeden z najważniejszych etapów rozwoju produktu. Od 2011 roku, wraz z wprowadzeniem przez Samsung konceptu One Design, estetyka urządzeń staje się tak samo ważna, jak technologia. Prostota i minimalizm to kluczowe aspekty projektowania, które już od paru lat wraz z kolejnymi, rewolucyjnymi technologiami są reinterpretowane przez projektantów. W 2014 roku pojawia się kolejny innowacyjny produkt, który ma szanse wyznaczyć przyszłość wzornictwa. Samsung Curved TV to nowa odsłona One Design – najnowocześniejsza technologia zostaje zamknięta w minimalistycznej ramie w kształcie łuku.
Zakrzywiony telewizor – co stało za decyzją projektantów?
Ludzkie oko z racji naturalnych predyspozycji preferuje odbiór obrazów wyświetlanych na powierzchni zakrzywionej niż na płaskiej – do takiego stwierdzenia doszli inżynierowie Samsung. Kolejnym kluczowym aspektem przy projektowaniu Curved TV była statystyczna odległość dzieląca telewizor i widzów (około 3 – 4 metrów[1]). Posiadając te informacje, projektanci ustalili kąt zakrzywienia telewizora wynoszący 4200R. Pozwoliło to zapewnić dużo szersze pole widzenia, zbliżone do tego, która ma ludzkie oko. Dodatkowo wyeliminowane zostały zniekształcenia obrazu, takie jak zakłócenia kontrastu i koloru na krawędziach ekranu. Użytkownik zakrzywionego telewizora mógł cieszyć się bardziej realistycznymi obrazami.
Nowa klasa designu
Projektanci Samsung wyszli z założenia, że telewizory służą nie tylko do wyświetlania obrazu – powinny mieć również walory estetyczne, podkreślające styl wnętrza, w którym zostały umieszczone. Odpowiada to globalnemu trendowi – użytkownicy nie chcą już ukrywać telewizora za meblami, pragną go eksponować jako element ozdobny.
Design telewizora Curved TV podkreśla jego przełomową cechę – zakrzywiony ekran. Cienka i minimalistyczna rama została wykonana z materiałów metalicznych, wykorzystywanych wyłącznie w produktach premium marki Samsung. W celu podkreślenia wysokiej jakości materiału, obudowie podstawy nadano też specjalną teksturę. Sama podstawa – podłączona do tyłu urządzenia – została zminimalizowana w taki sposób, aby podkreślić unikalny kształt telewizora. Głośniki – jeden z najistotniejszych elementów urządzenia, również posiadają zakrzywiony kształt – zostały wtopione w obudowę ramy, zapewniającym przy tym idealny, pozbawiony zakłóceń dźwięk.
Wyścig innowacji zawsze niesie ze sobą ryzyko – czy przełomowy produkt spodoba się klientom na całym świecie? To pytanie również zadali sobie projektanci Samsung. Użytkownicy przyzwyczajeni są do prostokątnych ram telewizora, jednak jak pokazuje historia rewolucyjne trendy stają się globalnymi. Dobrym przykładem może być wprowadzenie w 2006 roku przez Samsung modelu Bordeaux TV, charakteryzującym się, jak na tamten czas innowacyjną konstrukcją obudowy, lekko zakrzywioną u dołu. Model ten w ciągu krótkiego czasu stał się jednym z hitów sprzedażowych. Wszystko wskazuje na to, że taki sam sukces może powtórzyć Curved TV, który łączy w sobie estetyczne walory wyznaczające przyszłość wzornictwa z unikalnymi, zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi.
Telewizory Samsung UHD HU8500 oraz inne z nowej linii produktów zostaną będą towarzyszyły FashionPhilosophy Fashion Week Poland. To największe międzynarodowe wydarzenie modowe w Polsce, organizowane dwa razy w roku w Łodzi i prezentujące premierowe kolekcje przygotowane przez najzdolniejszych polskich projektantów oraz zagraniczne domy mody.