Firma Samsung Electronics przedstawiła wysokość przychodów za II kwartał, tj. okres zakończony 30 czerwca 2011 r. Według wyliczeń, firma we wspomnianym okresie uzyskała przychód w wysokości 39,44 miliardów koreańskich wonów. Stanowi to wzrost o 4% rok do roku. Dochód netto za II kwartał wyniósł 3,51 miliardów KRW, co oznacza spadek o 18% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Zysk operacyjny za omawiany okres wyniósł 3,75 miliardów KRW.
Wzrost przychodów firma Samsung w największym stopniu zawdzięcza sprzętowi telekomunikacyjnemu. Jego sprzedaż, m.in. dzięki silnemu popytowi na najnowszy smartfon Samsung Galaxy S II, wzrosła o 43% w porównaniu do wyników zeszłorocznych. Zysk operacyjny ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego wyniósł 1,67 miliardów KRW.
Wzrost sprzedaży, z powodu większego popytu na telewizory, zanotowały też cyfrowe nośniki danych i rozwiązania integrujące technologie cyfrowe, natomiast spadek spowodowany osłabionym popytem, zanotował segment półprzewodników i wyświetlaczy.
– Pomimo trudnego środowiska biznesowego i niepewności w gospodarce światowej, udało nam się utrzymać wzrost przychodów w II kwartale w porównaniu do roku ubiegłego. W głównej mierze zawdzięczamy to sprzedaży telefonów komórkowych, szczególnie smartfonów – powiedział Robert Yi, Wiceprezes i Dyrektor Zespołu ds. Relacji z Inwestorami Samsung Electronics. – W III kwartale, w którym zwykle odnotowujemy silniejszy popyt wśród konsumentów, planujemy zwiększać swoją konkurencyjność cenową oraz umacniać wiodącą pozycję w zakresie technologii w branży komponentów – dodał.
Na inwestycje w II kwartale przeznaczono 5,6 miliardów KRW, co oznacza, że łączne nakłady inwestycyjne w I półroczu 2011 r. wzrosły do 11,2 miliardów KRW. Firma Samsung planuje utrzymać prognozy odnośnie nakładów inwestycyjnych w wysokości 23 miliardów KRW. Możliwa jest natomiast modyfikacja alokacji środków w celu zwiększania nakładów w segmencie półprzewodników i ich zmniejszenia w segmencie LCD.
Słaby popyt na pamięć powoduje spadek zysków
Sprzedaż półprzewodników w II kwartale przyniosła firmie Samsung skonsolidowany zysk operacyjny na poziomie 1,79 milionów KRW, co stanowi wzrost w stosunku do zysku w wysokości 1,64 miliardów KRW uzyskanego w I kwartale, ale spadek w porównaniu do poziomu 2,94 miliardów KRW odnotowanego w zeszłym roku. Przychody osiągnęły wartość 9,16 miliardów KRW. Oznacza to spadek o 4 % rok do roku. Marża operacyjna wyniosła 19,6%.
Sprzedaż na rynku pamięci w II kwartale wyniosła 5,89 milionów KRW przychodów, co stanowi wynik o 12% niższy niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Popyt na pamięci DRAM do ogólnego zastosowania, z powodu zaledwie kilkuprocentowego wzrostu światowych zamówień na komputery osobiste, pozostał na niskim poziomie. Wyższy wzrost odnotowała jednak sprzedaż pamięci serwerowych dla centrów danych oraz pamięci o wysokiej gęstości zapisu, przeznaczonych dla producentów smartfonów i tabletów. W odpowiedzi na utrzymującą się nadpodaż na rynku, firma Samsung wzmocniła swoją konkurencyjność kosztową poprzez dalszą migrację do produkcji pamięci DRAM w procesie 30 nm i większą koncentrację na produktach o dużej wartości dodanej. W przypadku pamięci NAND, popyt napędzały także zamówienia na aplikacje do telefonów komórkowych, podczas gdy ceny bieżące spadły ze względu na słaby popyt sezonowy.
W segmencie systemów LSI odnotowano wzrost sprzedaży, co było spowodowane zwiększeniem zapotrzebowania na procesory do aplikacji dla urządzeń przenośnych i wysokiej jakości czujniki obrazu. Firma Samsung ogłosiła także, że w ramach swej działalności odlewniczej firma gotowa jest do rozpoczęcia procesu wytwórczego w technologii 28 nm, kontynuując politykę zwiększania nakładów na badania i rozwój.
W III kwartale, dzięki większej ilości sezonowych zamówień na komputery osobiste, spodziewane jest zwiększenie popytu w kluczowym segmencie pamięci DRAM. Ze względu na wysoki popyt sezonowy spowodowany sprzedażą smartfonów i tabletów, prognozowana jest także silna podaż na pamięci NAND.
Spadają ceny paneli LCD
Segment wyświetlaczy odnotował stratę z działalności operacyjnej w wysokości 210 miliardów KRW od przychodów wynoszących 7,09 miliardów KRW. Oznacza to, że w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego sprzedaż spadła o 9%.
Ogółem zamówienia na rynku wyświetlaczy LCD wzrosły o 8% kwartał do kwartału w oczekiwaniu na nadchodzący szczyt sezonu i Święto Narodowe Chin, ale poziomy zapasów wyświetlaczy pozostają wysokie ze względu na ich powolną sprzedaż. Łączny wolumen zamówień na wyświetlacze Samsung wzrósł o ok. 5% w porównaniu do I kwartału.
Podczas gdy średnie ceny sprzedaży dla wyświetlaczy LED do notebooków i monitorów umiarkowanie wzrosły, spadły ceny paneli telewizyjnych o średnicy przekraczającej 40 cali.
Wraz ze zbliżającym się szczytem sezonu szacuje się, że łączne zamówienia na wyświetlacze w III kwartale wzrosną o 6% kwartał do kwartału i obejmą 184 mln. Celem firmy Samsung jest rozszerzenie sprzedaży paneli klasy premium do telewizorów 3D i Smart TV przy jednoczesnym dalszym zwiększaniu wydajności linii produkcyjnych i łańcucha dostaw firmy.
Sprzedaż Smartfonów motorem zysku ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego
Segment sprzętu telekomunikacyjnego – w tym telefonów komórkowych i systemów telekomunikacyjnych – zarejestrował zysk operacyjny w wysokości 1,67 miliardów KRW od przychodów wynoszących 12,18 miliardów KRW. Segmenty te utrzymywały w drugim kwartale marżę operacyjną na poziomie 13,7%.
W segmencie telefonów komórkowych firma Samsung uzyskała wzrost przychodów o 45% rok do roku – osiągnęły one poziom 11,69 miliardów KRW. Zamówienia na telefony komórkowe zwiększyły się o prawie dwucyfrową liczbę kwartał do kwartału, na co wpłynęła ożywiona sprzedaż smartfonów, w tym flagowego produktu Samsung GALAXY SII. Średnia cena sprzedaży telefonów komórkowych wzrosła o ponad 10%.
Firma Samsung oczekuje, iż w drugiej połowie roku, dzięki przerzucaniu się konsumentów na smartfony, popyt na telefony komórkowe wzrośnie o ponad 15%. W III kwartale firma Samsung będzie kontynuowała wsparcie sprzedaży Samsung GALAXY SII i wzmocni katalog swoich produktów, wprowadzając nowe telefony komórkowe z technologią Long-Term Evolution (LTE).
Firma z wyprzedzeniem zareaguje także na zwiększony popyt na tablety przy użyciu linii produktów GALAXY Tab w różnych rozmiarach. Segment telefonów komórkowych jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów wyznaczonych na 2011 rok, polegających na uzyskaniu lepszego niż zakładany wzrostu rynkowego i utrzymaniu dwucyfrowej marży operacyjnej.
W segmencie systemów telekomunikacyjnych przychody i zysk operacyjny wzrosły rok do roku dzięki zwiększonym nakładom inwestycyjnym operatorów sieci komórkowych na infrastrukturę sieciową LTE.
Cyfrowe nośniki danych i rozwiązania integrujące technologie cyfrowe opierają się warunkom rynkowym.
Segment cyfrowych nośników danych i rozwiązań integrujących technologie cyfrowe – w tym wyświetlaczy wizualnych, rozwiązań informatycznych i urządzeń cyfrowych, odnotował przychody za II kwartał w wysokości 14,07 miliardów KRW. Zysk operacyjny rzędu 510 miliardów KRW stanowi wzrost w stosunku do 100 miliardów KRW odnotowanych w tym samym okresie roku ubiegłego.
Zarówno zamówienia na płaskie telewizory Samsung, jak i ich rentowność wzrosły w omawianym kwartale, wraz ze wzrostem sprzedaży telewizorów LED na rynkach rozwiniętych i wschodzących. Sprzedaż telewizorów LED odpowiada za mniej więcej połowę sprzedanych w drugim kwartale telewizorów LCD, odzwierciedlając przyjęcie się nowej technologii na szeroką skalę.
Ogólnie szacuje się, że popyt rynku na płaskie telewizory w trzecim kwartale wzrośnie w przedziale ok. 5% kwartał do kwartału dzięki silnej sprzedaży sezonowej. Samsung ma zamiar zwiększyć sprzedaż telewizorów Smart TV poprzez oferowanie nowych aplikacji, a za ich pośrednictwem poszerzanie dostępu do ciekawych treści telewizyjnych.