Czy zaawansowane rozwiązania elektroniczne, takie jak tablety z innowacyjnymi wyświetlaczami oraz zakrzywione telewizory mogą pomóc w nauce o historii lub sztuce? Czy rzeczywistość wirtualna to nowy krok na drodze do lepszego poznania minionych wieków? Jak pokazują ostatnie projekty, np. wystawa „Pompeje. Życie w cieniu wulkanu” technologia potrafi w niezwykły sposób zrekonstruować dawne dzieje i edukować najmłodsze pokolenia.
W kwietniu na Stadionie Narodowym w Warszawie została otwarta spektakularna wystawa „Pompeje. Życie w cieniu wulkanu”. Nie jest to zwykła prezentacja eksponatów muzealnych – organizatorzy w nietypowy sposób, zgodny ze światowymi tendencjami edukacyjnymi podeszli to tematu wystawy. Razem z firmą Samsung, głównym sponsorem i partnerem technologicznym projektu, fascynującą historię antycznych Pompejów sprzed wybuchu Wezuwiusza w 79 roku naszej ery przełożyli na język oprogramowania i trójwymiarowej grafiki komputerowej. Goście wystawy mogą śledzić codzienne życie mieszkańców starożytnego miasta. Wystarczy, że założą np. okulary rzeczywistości wirtualnej – Gear VR, a ich dotychczasowa książkowa wiedza wzbogaci się o prawie autentyczne obcowanie z dawną kulturą.
Ten wirtualny projekt jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów na to, jak istotną rolę odgrywa nowoczesna technologia w edukacji o historii czy sztuce. Jest jednak jedynym z wielu godnych uwagi projektów, które pokazują możliwości elektroniki użytkowej na polu edukacyjnym. Ponad 2 000 cennych materiałów audiowizualnych, w tym przedstawienia teatralne, filmy dokumentalne, obrazy – to tylko część ważnych dla historii zasobów, które można obejrzeć i przesłuchać w domowym zaciszu. Cztery uznane instytucje kultury we współpracy z Samsung stworzyły aplikacje, które są dostępne na telewizorach Samsung Smart TV. Każda z aplikacji poszczególnych instytucji różni się od siebie m.in. interfejsem oraz rodzajem prezentowanych materiałów. Łączy je jedno – bogaty przegląd zasobów, którymi instytucje chcą pochwalić się przed szerokim gronem użytkowników – zarówno koneserów, jak i młodszych odbiorców.
Nowoczesna technologia, która potrafi edukować w niezwykły sposób o dawnych dziejach, kulturze i sztuce to nie tylko innowacyjny sprzęt. Stoi za nim intelektualny wysiłek programistów, których zawód postrzegany jest jako jeden z najbardziej przyszłościowych. Dlatego też realizowane są projekty edukacyjne skierowane do najmłodszych, takie jak program Mistrzowie Kodowania. Ma on na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach podstawowych i gimnazjach. Do czerwca br. programem objętych zostanie prawie 50 000 polskich uczniów i jest on najbardziej nagradzanym projektem edukacyjnym Samsung na świecie.