Jak technologia może zmieniać sposób nauczania oraz poprawiać jego efektywność w szkołach? Odpowiedzią jest ORBIUM – innowacyjny zestaw edukacyjny stworzony we współpracy Samsung i Centrum Nauki Kopernik w ramach projektu „Szkoła z technologią”. Dzięki zaangażowanym w projekt nauczycielkom i nauczycielom, ORBIUM nie tylko wspiera rozwój nowoczesnych metod nauczania i kompetencji przyszłości uczniów, ale również doskonale wpisuje się we współczesną szkolną rzeczywistość. Chcesz, aby ORBIUM trafiło do twojej szkoły? Nabór trwa do 13 kwietnia!
Zestaw ORBIUM to efekt prac badawczo-rozwojowych Samsung i Centrum Nauki Kopernik, prowadzonych w ramach projektu „Szkoła z technologią”. Kluczową rolę w tworzeniu zestawu odegrała ścisła współpraca z nauczycielkami i nauczycielami, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu pomogli dostosować ORBIUM zarówno do potrzeb dydaktycznych, jak i szkolnej rzeczywistości. Do opracowania prototypu zestawu edukacyjnego wraz ze scenariuszami zajęć zaproszono 11 nauczycieli, a następnie testowało go 30 nauczycieli oraz 500 uczniów. To wszystko sprawiło, że dziś ORBIUM nie jest tylko wizją tego, jak mogłaby wyglądać edukacja przyszłości, ale realnym rozwiązaniem, dostępnym tu i teraz.
– Zdecydowałem się na udział w projekcie “Szkoła z technologią”, ponieważ widzę ogromny potencjał, jaki niesie ze sobą wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji. Moje oczekiwania dotyczyły przede wszystkim zdobycia nowych umiejętności i narzędzi, które mogłyby wzbogacić proces nauczania oraz zwiększyć zaangażowanie uczniów. Liczyłem także na wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami i rozwój w zakresie metodyki nauczania z wykorzystaniem technologii – mówi Mariusz Łubik, nauczyciel z Warszawy.
– Młodzi ludzie dorastają w obecności urządzeń mobilnych, więc korzystanie z nich w procesie nauczania jest dla nich zupełnie naturalne. W trakcie lekcji sami dostrzegają i proponują możliwości zastąpienia tradycyjnych metod nauczania na rzecz wykorzystania urządzeń mobilnych. To pokazuje różnice pokoleniowe w doborze sposobów rozwiązywania zadań i problemów pojawiających się w życiu. Prototypowanie pomocy naukowych z badaczami, trenerami i innymi nauczycielami to była dla mnie niepowtarzalna okazja na zdobycie wiedzy i umiejętności – dodaje Anna Sośniak, nauczycielka z Krzepic.
ORBIUM jako laboratorium w plecaku
Zestaw ORBIUM zawiera 14 interdyscyplinarnych scenariuszy lekcji, karty pracy i doświadczeń, zestaw akcesoriów niezbędnych do wykonania eksperymentów, materiały metodyczne oraz filmowe instrukcje. To podręczne laboratorium, którego sercem jest tablet GalaxyTab S9FE.
Standardowo tablety posiadają wbudowane funkcje, takie jak: żyroskop, magnetometr, czujnik światła czy kamera poklatkowa – to właśnie dzięki nim tablet może zmienić się w mobilne laboratorium badawcze. W zestawie ORBIUM znajdują się także uzupełniające akcesoria, potrzebne do realizacji scenariuszy lekcyjnych z różnych szkolnych przedmiotów. Są to m.in. mikrokontroler MakeyMakey, kostka rozszerzonej rzeczywistości Merge Cube oraz materiały do przeprowadzania doświadczeń, w tym nakładka mikroskopowa na aparat. Wszystko to razem sprawia, że uczniowie mogą np. mierzyć natężenie światła, badać pole magnetyczne, analizować zmiany ciśnienia atmosferycznego czy konstruować proste układy elektryczne.
– Z tabletów korzystam na wszystkich swoich lekcjach, czyli na matematyce, fizyce i chemii. Urządzenia mobilne pozwalają mi przeprowadzić symulacje różnych zjawisk np. rozszczepienie światła, rozpad promieniotwórczy czy tworzenie siatek brył. Można też w łatwy sposób pokazać uczniom zależności fizyczne lub matematyczne – mówi Justyna Sadowska, nauczycielka z Wierzchowin koło Radomia.
Zastosowanie tabletów podczas szkolnych lekcji nie ogranicza się jedynie do eksperymentów w ramach przedmiotów ścisłych. Dzięki nowoczesnym aplikacjom edukacyjnym, tablety mogą być wykorzystywane do nauki literatury, historii czy geografii, umożliwiając uczniom interaktywne doświadczenia i głębsze zrozumienie materiału.
– Dzięki wykorzystaniu różnych aplikacji możemy np. ożywić mitologiczne postacie i sprawić, że opowiedzą nam o sobie; zaprosić do naszej klasy lwa z “Opowieści z Narnii” albo słonia z “W pustyni i w puszczy”; sprawdzić, jak daleko jest z naszej szkoły do szkoły, w której uczyli się bohaterowie “Chłopców z placu Broni” – podkreśla Justyna Dudzik, nauczycielka z Dobczyc w woj. małopolskim.
Jak uczniowie korzystają z technologii?
Inspiracją do stworzenia ORBIUM był raport „Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu” opracowany przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung. Pokazał on, że niemal wszyscy uczniowie (96%) w wieku 13-19 lat codziennie korzystają ze smartfonów, a 41% posiada również tablety. Choć po te ostatnie młodzież sięga głównie w celach rozrywkowych (65%), to zaledwie 30% wykorzystuje je w nauce – służą głównie do czytania, słuchania, oglądania i wyszukiwania informacji.
Dodatkowo, według najnowszego raportu NASK pt. Nastolatki 3.0, aktualnie w niewielkim stopniu korzysta się w szkołach z urządzeń mobilnych jako pomocy naukowych podczas niektórych lekcji (deklaruje tak jedynie 12,6% uczniów). Większość młodzieży twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe (31%) lub że urządzeń tych używa się tylko podczas przerw (29%). Projekt „Szkoła z technologią” stawia na nowoczesne podejście: rozszerzenie form edukacji o możliwości technologii, a nie proste zastępowanie książek i zeszytów tabletami.
– Przy projektowaniu zestawu postawiliśmy sobie wyzwanie: każde doświadczenie ma wspierać rozwój umiejętności współpracy, a technologia powinna zostać włączona w sposób przemyślany – tylko tam, gdzie rzeczywiście wzbogaca proces nauczania i czyni go bardziej efektywnym. Chcieliśmy stworzyć rozwiązanie, które będzie inspiracją do odkrywania i doświadczania nauki. W zestawie ORBIUM technologia jest jedynie narzędziem, a nie sednem aktywności – mówi Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds. Korporacyjnych w Samsung Electronics Polska.
Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie technologii w sposób zrównoważony i odpowiedzialny, z naciskiem na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności i samodzielności uczniów.
– Ważną częścią zestawu ORBIUM są scenariusze zajęć dotyczące higieny cyfrowej, opracowane we współpracy z Fundacją Cyfrowy Dialog. Uznaliśmy, że pozostawienie technologii w rękach uczniów wyłącznie w przestrzeni prywatnej nie prowadzi do rozwoju ich kompetencji cyfrowych. Dużo skuteczniejsze jest wykorzystanie jej w edukacji, po wspólnym wypracowaniu zasad oraz nauczenie młodzieży krytycznego podejścia, m.in. poprzez kształtowanie nawyku sprawdzania wiarygodności informacji – podkreśla Kamil Wachol z Centrum Nauki Kopernik, kierownik projektu Szkoła z technologią.
Zgodnie z założeniami projektu „Szkoła z technologią” przeciętny czas używania tabletu podczas lekcji wynosi około 15 minut. Pozostały czas przeznaczony jest na obserwacje, wyciąganie wniosków, dyskusje między uczniami oraz na konstruowanie fizycznych obiektów. Niektóre doświadczenia wymagają wyjścia na zewnątrz budynku i obserwacji natury.
ORBIUM wkrótce trafi do polskich szkół!
27 lutego ruszył nabór szkół, do których trafi ORBIUM. Proces rekrutacji potrwa do 13 kwietnia, a wyniki zostaną ogłoszone do 18 kwietnia. W dniach 23–25 kwietnia zestawy trafią do 25 placówek-ambasadorów projektu, które otrzymają po 4 zestawy ORBIUM.
Aby zgłosić się do programu, wystarczy wypełnić formularz rekrutacyjny dostępny na stronie https://www.kopernik.org.pl/szkola_z_technologia oraz przedstawić propozycję doświadczeń lub aktywności edukacyjnych, które mogłyby zostać przeprowadzone w szkole z wykorzystaniem tabletu – może to być krótki film, prezentacja, plakat lub animacja.