SAP SE zaprezentował innowacje w zakresie sztucznej inteligencji – technologii, która obsługuje w tej chwili 87% globalnego handlu. W centrum nowego sposobu prowadzenia biznesu firma stawia swojego generatywnego asystenta AI, Joule. Podczas corocznej konferencji TechEd, SAP ogłosił nowe, zaawansowane funkcje Joule’a, takie jak współpracujący „agenci” AI, czyli boty, które posiadają niestandardowe umiejętności potrzebne do wykonywania złożonych i interdyscyplinarnych zadań. Wśród zaprezentowanych rozwiązań znajduje się także aplikacja Knowledge Graph – rozwiązanie, które umożliwia programistom pełne wykorzystanie danych SAP dzięki wykorzystaniu machine learning.
Chodzi o łączenie zgromadzonej wiedzy z szerokim kontekstem biznesowym i wizualizowanie tych połączeń w formie ustrukturyzowanego, czytelnego grafu. Firma wprowadziła także narzędzia, które wspierają programistów w rozwijaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i przeznaczonych dla biznesu.
Takie podejście doskonale wpisuje się także w potrzeby polskiego rynku. Z debiutującego podczas tegorocznego SAP NOW raportu „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów” wynika, że aż 32 proc. badanych wskazuje, że to brak odpowiednich kompetencji w zespole stanowi największe wyzwanie dla integracji rozwiązań AI wewnątrz firmy. Najnowsze rozwiązania SAP przybliżają do wyrównania tego deficytu.
– Innowacje SAP napędzają rzeczywiste wyniki biznesowe. Obecne udoskonalenia pomagają naszym klientom wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji, danych i nowych rozwiązań programistycznych, w sposób, który znacznie przyspiesza wzrost firmy. Innowacje AI ogłoszone podczas tegorocznego TechEd, oparte są na wszechstronnej wiedzy biznesowej i technologicznej, którą gromadzimy w SAP od lat. Nowe rozwiązania budują jednocześnie nową jakość współpracy między człowiekiem a narzędziami sztucznej inteligencji. Chcemy, by ta relacja przekształcała krajobraz nowoczesnego biznesu – komentuje Muhammad Alam, członek zarządu SAP SE i SAP Product Engineering.
Przyspieszenie dzięki Joule
SAP wprowadza współpracujących agentów AI do swojego asystenta Joule, który w obecnej formie rozszerzył możliwości obsługi do 80 proc. najczęściej używanych zadań biznesowych SAP. Tym samym autorskie rozwiązanie AI jest głębiej wykorzystywane w kontekście całego portfolio firmy.
Wyspecjalizowani agenci AI to wielofunkcyjne boty do rozwiązywania określonych zadań, umożliwiające współpracę nad skomplikowanymi procesami biznesowymi. Agenci potrafią dostosować swoje strategie do realizacji strategicznych celów firmy.
SAP wyposaża Joule o agentów AI, by umożliwić poszczególnym botom interakcje. Chodzi tu o połączenie unikalnych kompetencji z różnych obszarów biznesowych i wspólne wykonywanie skomplikowanych zadań w ramach organizacji pracy typowej dla danej firmy. Agenci AI pomogą przedsiębiorstwom osiągnąć odczuwalną poprawę produktywności poprzez rozbicie silosów w procesach wewnętrznych i uwolnienie czasu pracowników. Dzięki temu osoby pracujące w firmie będą mogły skoncentrować się na obszarach, w których niezbędna jest ludzka pomysłowość.
Dwa przykłady wykorzystania agentów AI, które zadebiutowały na TechEd, dobrze pokazują ich możliwości:
● Wykorzystanie autonomicznych agentów AI do analizowania i rozwiązywania sytuacji spornych, takich jak nieprawidłowe lub brakujące faktury, niezaksięgowane środki oraz odrzucone lub zduplikowane płatności.
● Usprawnienie kluczowych procesów finansowych poprzez automatyzację przetwarzania faktur i płatności z rachunków oraz aktualizację ksiąg rachunkowych przy jednoczesnym szybkim rozwiązywaniu niespójności w danych lub wręcz błędów.
Wykorzystanie mocy danych
Wspomniana już aplikacja Knowledge Graph, która zostanie szeroko udostępniona w ramach narzędzi SAP Datasphere i Joule w pierwszym kwartale 2025 r., ma zapewnić użytkownikom głębsze zrozumienie procesów biznesowych. Aplikacja daje możliwość płynnego mapowania zależności i kontekstów danych zgromadzonych w rozwiązaniach SAP. Wizualizacje te mają pomóc organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji. Przykład: Knowledge Graph oferuje gotowe do użycia schematy relacji między obszarami biznesowymi, takimi jak działy zamówień, zakupów, fakturowania i obsługi klientów. Rozwiązanie to może znacznie zmniejszyć pracochłonność ręcznego modelowania tego rodzaju danych. SAP Knowledge Graph wykorzystuje AI do interpretowania relacji pomiędzy danymi biznesowymi w narzędziach SAP, co zmniejsza ryzyko niedokładnych lub nieistotnych wyników i ułatwia organizacjom skuteczniejsze wykorzystywanie generatywnej sztucznej inteligencji.
Wzmocnienie pozycji programistów
SAP wprowadził również szereg rozwiązań, które dają programistom możliwość dalszego rozwoju w zakresie tworzenia narzędzi biznesowych opartych na sztucznej inteligencji. Nowe możliwości, takie jak analiza kodu i wyszukiwanie dokumentacji w SAP Build – platformie do rozszerzania rozwiązań AI – skrócą czas programowania w językach Java i JavaScript. SAP Build dodaje również funkcję Extensibility Wizard, która umożliwia programistom dostęp do SAP Build bezpośrednio z SAP S/4HANA Cloud Public Edition, upraszczając w ten sposób proces rozszerzania aplikacji. Jednocześnie programiści ABAP i zespoły interdyscyplinarne uzyskają płynny dostęp do narzędzi programistycznych ABAP Cloud z SAP Build.
SAP ogłosił także, że już zrealizował swoje zobowiązanie do podniesienia kwalifikacji 2 milionów ludzi na całym świecie do 2025 roku. Dzięki udostępnianym możliwościom edukacyjnym firma zmniejszyła globalną lukę w umiejętnościach cyfrowych, również poprzez oferowane certyfikaty umiejętności, bezpłatne materiały szkoleniowe, czy praktyczne rozwiązania dla programistów. SAP nadal rozszerza swoje portfolio możliwości edukacyjnych związanych ze sztuczną inteligencją, w tym kursy dotyczące generatywnej sztucznej inteligencji i jej etyki oraz zaawansowanych narzędzi i platform AI w języku SAP.