Członkowie Securing Smart Cities przyczynili się do powstania dwóch badań Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) dotyczących cyberbezpieczeństwa transportu publicznego w inteligentnym mieście. Kaspersky Lab jest partnerem inicjatywy. Pierwsze badanie — „Cyber Security and Resilience of Intelligent Public Transport.
Good Practices and Recommendations — jest poświęcone cyberbezpieczeństwu i wytrzymałości transportu publicznego. Badanie koncentruje się na ochronie m.in. metra, autobusów, kolei lekkiej oraz innych środków transportu publicznego, które mogą stanowić część infrastruktury inteligentnych miast. W badaniu zidentyfikowano krytyczne aktywa z biznesowego i społecznego punktu widzenia, a także wskazano dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa w obliczu nowoczesnych cyberzagrożeń w celu zwiększenia odporności transportu na potencjalne ataki i awarie.
Drugie badanie — „Architecture Model of the Transport Sector in Smart Cities”, modeluje architekturę sektora transportu w inteligentnych miastach i prezentuje dobre praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa, zapewniając praktyczne, bezpośrednie wskazówki operatorom transportu publicznego.
Dobrze rozwinięty i nowoczesny system transportu publicznego to jeden z fundamentów koncepcji inteligentnego miasta. Co istotne, infrastruktura tego typu w dużym stopniu opiera się na komunikacji sieciowej i rozwiązaniach informatycznych, co potencjalnie naraża system i samo miasto na cyberataki. Niezwykle ważne jest zatem to, aby cyberbezpieczeństwo stanowiło istotny element wszystkich projektów dotyczących inteligentnego transportu.
– Z badania dotyczącego inteligentnych miast wyłania się obraz współczesnej metropolii, która jest całkowicie oparta na wzajemnych powiązaniach. Jednak nie można skutecznie chronić transportu publicznego przed cyberzagrożeniami bez uwzględnienia jego interakcji z miejskim systemem energetycznym, telekomunikacyjnym oraz bezpieczeństwa publicznego. Jeden słaby punkt w dowolnym z tych systemów może zostać wykorzystany przez atakujących, którzy chcą uderzyć w inne systemy. Następnie przestępcy mogliby uruchomić lawinę zdarzeń mających negatywny wpływ na każdy aspekt życia miasta i wywołujących ogromne szkody gospodarcze oraz społeczne — powiedział Siergiej Gordejczyk, członek inicjatywy Securing Smart Cities oraz dyrektor ds. usług bezpieczeństwa, zastępca dyrektora ds. technicznych, Kaspersky Lab. – To dla nas ogromny zaszczyt, że możemy podzielić się naszą wiedzą w zakresie cyberbezpieczeństwa transportu publicznego i kolei z agencją ENISA oraz całą grupą roboczą. Uważamy, że współpraca pomiędzy organami regulującymi, dostawcami sprzętu i oprogramowania, operatorami sektora transportu oraz organizacjami bezpieczeństwa jest jedynym sposobem na stworzenie w pełni niezawodnego i chronionego środowiska dla systemów transportu współczesnego miasta.