W dniu 16 września 2011 r. posłowie przyjęli wszystkie z 12 poprawek zgłoszonych przez Senat RP i ostatecznie uchwalili ustawę o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne. Prawo telekomunikacyjne dotyczy m.in. usług o podwyższonej opłacie i służy zwiększeniu ochrony użytkowników końcowych i abonentów przed nadużyciami związanymi z korzystaniem z takich usług. Ustawa zostanie skierowana do podpisu Prezydenta RP.
Przepisy ustawy, po ich modyfikacji w wyniku przyjętych poprawek Senatu RP, m. in.:
- poszerzają obowiązki informacyjne wobec odbiorców usług o podwyższonej opłacie, w szczególności w zakresie sposobu podawania informacji o cenie i numerze usługi tego rodzaju oraz nazwy podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie,
- wprowadzają obowiązek zawarcia wyraźnej informacji, iż usługa świadczona na danym numerze wymaga subskrypcji. Jednocześnie, dostawca usługi o podwyższonej opłacie świadczonej na zasadzie subskrypcji będzie obowiązany do umożliwienia abonentowi dokonania rezygnacji z tej usługi w każdym czasie,
- umożliwiają różnorodne sposoby blokowania zarówno połączeń wychodzących na numery o podwyższonej opłacie, jak i połączeń przychodzących z takich numerów, dając abonentowi nieodpłatną możliwość:
- całkowitej blokady połączeń na numery o podwyższonej opłacie,
- blokowania połączeń na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie,
- określenia progu kwotowego po przekroczeniu którego dostawca będzie obowiązany do zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów. Dostawca będzie obowiązany oferować abonentom co najmniej trzy progi kwotowe, które wynoszą 35, 100 i 200 złotych,
- określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu przy założeniu, że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta,
- poszerzają katalog niezbędnych informacji, jakie podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, obowiązany jest przekazać Prezesowi UKE, który prowadzi jawny rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia tego rodzaju usług,
- umożliwiają dopuszczenie urządzenia radiowego do czasowego używania bez konieczności uzyskiwania pozwolenia radiowego, w celu zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji na okres nieprzekraczający 30 dni i określają zasady i tryb wydawania decyzji Prezesa UKE dopuszczającej czasowe używanie urządzenia radiowego w celu zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji,
- wprowadzają możliwość doręczania decyzji i innych pism w sprawach dotyczących pozwoleń radiowych oraz rezerwacji częstotliwości, poprzez ich obwieszczenie na stronie podmiotowej BIP UKE.
Brak wypełniania lub nienależyte wypełnianie obowiązków określonych w art. 64, art. 64a i art. 65 Prawa telekomunikacyjnego zagrożone będzie karą pieniężną.