Oskarowe selfie Ellen DeGeneres obiegło kilka miesięcy temu cały świat. Selfie, według naukowców z Oksfordu, było też najpopularniejszym słowem 2013 roku. Moda na zdjęcie „z ręki” nie ominęła chyba nikogo. Teraz jednak czas na nowy trend. Hitem staje się shelfie. Selfie, choć na poczatku były domeną ludzi młodych, szybko zyskały wymiar uniwersalny. Bezsprzecznie związane z portalami społecznościowymi, wkroczyły szturmem także do świata polityki i innych dziedzin, zazwyczaj
kojarzących się bardzo poważnie. Na zdjęciach robionych „z ręki” pojawili się między innymi Barack Obama, David Cameron, papież Franciszek czy książę William. Na naszym rodzimym podwórku słynne stały się na przykład selfie Jacka Kurskiego oraz Lecha Wałęsy. Co więcej, na bazie słowa selfie, powstał szereg innych wyrazów, stanowiących jego rozwinięcia, odmiany. Pojawiły się wśród nich helfie (zdjęcie własnych włosów), nelfie (foto w negliżu) czy belfie (ukazujące najczęściej tylną część ciała). Moda na selfie zyskała też oblicza mocno zadziwiające, bądź niepokojące. Jednym z nich był sellotape selfie, czyli selfie z twarzą obklejoną taśmą klejącą. Fanpage sellotape selfie na Facebooku ma dziś nadal prawie 209 tysięcy fanów.
Jak to jednak bywa z modą, przemija zastępowana innymi trendami. Tak też jest z selfie, które zgodnie z najnowszymi doniesieniami ustępuje miejsca shelfie. Co to takiego? Głównymi bohaterami shelfie są… półki. Pełne przedmiotów, zaaranżowane według przemyślanej koncepcji. Liczy się przede wszystkim pomysłowość. Shelfie to sposób zarówno na pokazanie wnętrza swojego mieszkania, jak też pochwalenie się swoimi zbiorami, kolekcjami, czy hobby. Jeden z ostatnich weekendów przyniósł prawie 40 tysięcy zdjęć właśnie z hasztagiem shelfie.
– Bazując na popularności selfie, jego wykorzystaniu i rodzajach, można przypuszczać, że shelfie również przybierze rozmaite, nieoczekiwane formy. Bez wątpienia internauci w tym zakresie wykażą się kreatywnością – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET – Pamiętając również o tym, jak popularność selfie wykorzystana została na przykład przez Samsunga, który stworzył jeden z najpopularniejszych w historii product placement, można spodziewać się wykorzystania w podobym kontekście shelfie. Szczególnie, że właśnie z punktu widzenia marketingowego trend ten ma spory potencjał.