Dzięki dobrej współpracy Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel z Beskidzką Grupą Górskiego Pogotowia Ratowniczego oraz wykorzystaniu usług lokalizacyjnych w sieci Idea w ostatni poniedziałek 5.07.br. uratowano dwie osoby zaginione w jaskiniach beskidzkich.
„Każdego roku jest wiele tego rodzaju wypadków i dzięki dobrej współpracy ze służbami ratowniczymi, udaje się nam z sukcesem wykorzystać usługi lokalizacyjne telefonii GSM do szybszego ratowania ludzkiego zdrowia i życia” – mówi Sławomir Wilk, dyrektor Okręgu Katowice Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel.
Jak wyglądał przebieg akcji ratowniczej:
* 5 lipca br. o godzinie 15.45 Beskidzka Grupa GOPR otrzymała informację o zaginięciu 2 osób w rejonie jaskiń beskidzkich, które wyszły 4 lipca br. o 12.00.
* O 16.30 ratownik Jacek Wachowski po zebraniu informacji i stwierdzeniu, że zaginione osoby posiadają telefony w sieci IDEA nawiązał kontakt z centrum operatora w południowej Polsce w celu określenia rejonu, z którego nadano ostatni sygnał z telefonów komórkowych tych ludzi. Gdy trwała weryfikacja danych równocześnie grupy ratowników przygotowywały się do wyjścia. Ustalono, że ostatni sygnał łączności był nawiązano z rejonu Jaskini Trzy Kopce.
* Tam też udali się ratownicy GOPR i około godziny 20.15 odnaleźli zaginionych, którzy bez odpowiedniego sprzętu i światła od ponad doby przebywali w jaskini.
Dzięki sprawnej współpracy oraz szybkiej reakcji udało się uniknąć kolejnej tragedii w górach, a telefon komórkowy uratował ludzkie życie!
W załączeniu informacja na temat tej akcji GOPR podana przez portal Onet.pl w dn. 6.07.br.
http://info.onet.pl/946314,11,10,120,686,item.html
źródło: Idea