Świdwin, Iława i Rybnik zwyciężyły w konkursie Inteligentne Przejście. W tych miejscowościach zmienimy niebezpieczne przejście dla pieszych w Smart Crossing, by wszyscy byli bezpieczniejsi na drodze. Miasta wygrały jednak znacznie więcej, niż inteligentne przejścia. Nie sposób przecenić zaangażowania i zjednoczenia społeczności lokalnej wokół ważnych dla niej spraw. Mechanizm konkursu opierał się na zaangażowaniu jak największej liczby osób do zagłosowania na dane miasto.
Każdy z 65 tys. oddanych głosów był ważony, tak aby wszystkie miasta miały równe szanse. Z jednego numeru telefonu można było zagłosować tylko raz.
Kreatywność miast nie zna granic
Od początku rywalizacji miasta postawiły na różnorodne sposoby promocji konkursu – od oficjalnych kanałów komunikacji miast, po oddolne inicjatywy mieszkańców.
Włodarze i pracownicy urzędów nagrywali materiały zachęcające do głosowania. W Kielcach prezydent jak i radni miejscy publikowali filmy z przejścia zgłoszonego do konkursu. Miejskie i prywatne profile w mediach społecznościowych wrzały. Post konkursowy Świdwina, liczącego mniej niż 15 tys. mieszkańców, miał blisko 300 udostępnień. Łącznie w mediach społecznościowych ukazało się ponad 1800 wpisów na temat konkursu, udostępnianych i komentowanych przez dziesiątki tysięcy internautów. Mieszkańcy dopingowali się nawzajem, „jak nie my, to kto” i „damy radę” to najczęściej powtarzające się komentarze.
Od księdza po strażaka
W promocję zaangażowali się dyrektorzy szkół i przedszkoli, oddziały OSP, służby mundurowe, kluby kibiców, kluby sportowe, domy kultury, NGO i lokalne firmy… a nawet księża. W niektórych kościołach podczas mszy na ekranach pojawiły się informacje, jak głosować. Spoty promujące konkurs były wyświetlane w autobusach i na przystankach, plakaty zawisły w najbardziej uczęszczanych lokalizacjach.
Banery konkursowe pojawiły się na stronach prywatnych przedsiębiorców. Także media – zarówno ogólnopolskie jak i lokalne – zagrzewały do głosowania, publikując wiele artykułów i newsów. Nie zabrakło wątków humorystycznych: do głosowania na Bytom zachęcał Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom – jeden z najbardziej popularnych serwisów satyrycznych w Polsce. Hasłem „Głosujemy, aby łatwiej było przejść na drugą stronę” rozbawił i zmotywował tysiące internautów.
Głosowanie i emocjonalny rollercoaster
Najbardziej zacięta rywalizacja toczyła się pomiędzy Lesznem a Iławą, a wynik nie był przesądzony do ostatnich chwil. „Ostateczna rozgrywka to był emocjonalny rollercoaster, jakiego próżno szukać na meczach polskich piłkarzy – komentowało Radio Elka. – Dość pewne prowadzenie Leszna załamało się na trzy godziny przed końcem głosowania (…) Iława nagle wyszła na czoło zdobywając w kilka minut kilkaset głosów przewagi. Leszczyniacy odrobili stratę i przegonili mazurskie miasto, choć już tylko około setką głosów. Ale to nie był koniec. W ostatniej godzinie przed północą, znów zaczęło przybywać głosów Iławie i na kwadrans przed wirtualnym „gwizdkiem” znów znalazła się na pierwszym miejscu. Leszno ruszyło w pogoń, jednak było już za późno”.
Iława i Leszno uczą nas, jak pięknie rywalizować
Tę piękną rywalizację na bieżąco obserwowali i komentowali włodarze Leszna i Iławy, pozostając w kontakcie do ostatnich chwil głosowania. Tuż po ogłoszeniu wyników, do Orange wpłynęło pismo od burmistrza Iławy z apelem o ufundowanie inteligentnego przejścia także w Lesznie. „Z jednej strony wielka radość i duma dla naszej 32-tysięcznej społeczności lokalnej, a z drugiej pełna świadomość, że Leszno także zasłużyło na wygraną. – Kieruję wielkie słowa uznania i gratulacje dla leszczynianek i leszczynian za rywalizację z wzajemną życzliwością, szacunkiem i pełną kulturą – pisał Dawid Kopaczewski, burmistrz Iławy.
Smart Astro dla wszystkich uczestników konkursu
Postawa Leszna, Iławy i innych miast biorących udział w konkursie to przykład na to, że Smart City i zaangażowanie społeczne są nieodłączne. Dlatego postanowiliśmy nagrodzić wszystkie miasta z konkursu. Dla każdego przygotowaliśmy zestaw testowy do zarządzania oświetleniem miejskim Smart Astro, które wraz z Platformą Zarządzania Miastem przekażemy bezpłatnie chętnym samorządom.
Warto wiedzieć więcej
Oprócz zjednoczenia społeczności lokalnych, wzmocnienia zaufania społecznego i pozytywnych wzruszeń, konkurs był też przestrzenią edukacji. Z badania ankietowego przeprowadzonego przez Orange, wynika że tylko 2% miast wysoko ocenia wiedzę swoich mieszkańców na temat użyteczności rozwiązań smart city. A to właśnie świadomość i poparcie mieszkańców jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu we wdrażaniu miejskich rozwiązań smart. Wierzę, że dzięki konkursowi „Inteligentne Przejście” mieszkańcy przekonają się, że dobrze jest żyć w smart city.