Bankowość elektroniczna dla większości Polaków stała się codziennością. Coraz więcej osób realizuje płatności w internecie wykorzystując karty płatnicze. Z danych NBP wynika, że za ich pomocą w czwartym kwartale 2015 zrealizowano o 24 proc. więcej transakcji niż w poprzednim, a ponad 30 mln osób posiadało internetowy dostęp do swojego konta (Raport NetB@nk, ZBP). W jaki jeszcze sposób Polacy wykorzystują technologie do zarządzania finansami osobistymi?
Zgodnie z danymi NBP tylko w ostatnim kwartale 2015 r. kartami płatniczymi w internecie zrealizowano 9 mln transakcji. W porównaniu do poprzedniego kwartału, liczba transakcji dokonana w ten sposób wzrosła na o 24 proc., a ich wartość o 16 proc. (z 1,2 do 1,4 mld zł). Tendencja wzrostowa dotyczy również osób, które posiadają dostęp do usług bankowości internetowej. Z Raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że liczba klientów indywidualnych posiadających możliwość korzystania z bankowości internetowej, w czwartym kwartale 2015 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2014 r., wzrosła o 21 proc. Co również istotne, liczba osób, które przynajmniej raz w miesiącu loguje się do swoich kont, na koniec ostatniego kwartału 2015 r. wyniosła 14,5 mln, co oznacza wzrost 11,3 proc. porównując analogiczny okres w 2014 r.
Coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród młodych Polaków, cieszą się również płatności realizowane w internecie za pomocą kart płatniczych, a także aplikacje mobilne, pozwalające na wykonywanie płatności zbliżeniowych za pomocą smartfonów. Z raportu Komunikacja SMS w Polsce 2014 wynika, że 16 proc. badanych, będących użytkownikami wspomnianych smartfonów, korzysta z aplikacji dedykowanych bankowości mobilnej jak np. SkyCash, mPay czy PayPal. − Technologie na dobre wkroczyły do sfery naszego życia związanej z finansami osobistymi. I mowa tutaj nie tylko o aplikacjach na smartfony, ale także powiadomieniach SMS wykorzystywanych coraz szerzej w branży finansowej − mówi Daniel Zawiliński, CMO Platformy SerwerSMS.pl.
Mobilne finanse osobiste
Nikogo już nie dziwi wszechstronne wykorzystanie internetu oraz aplikacji mobilnych w zarządzaniu finansami osobistymi. Jednak nie tylko najnowsze technologie znajdują tutaj zastosowanie. Narzędziem, które sprawdza się także w tej sferze życia są powiadomienia SMS. Krótkie wiadomości tekstowe coraz częściej służą do przekazywania informacji o płatnościach m. in. przypomnień o zbliżającym się lub przekroczonym terminie płatności czy też podziękowań za terminowe dokonanie wpłaty. Jak mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl to tylko jedne z nielicznych sytuacji, w których możemy spotkać się z wiadomościami SMS. − SMS-y wykorzystywane są jako hasła jednorazowe służące np. do logowania, potwierdzania płatności czy aktywacji usług. Powiadomienia SMS stają się powoli nieodłączną częścią procesów związanych z udzielaniem pożyczek przez internet − wyjaśnia Zawiliński z firmy SerwerSMS.pl, zajmującej się wysyłką SMS-ów.
Dzięki zastosowaniu rozwiązań FinTech (finanse i technologie), usługi finansowe zamawiane przez internet nieustannie powiększają swój udział w tym kanale dystrybucji. Pożyczka bez wychodzenia z domu w oparciu o nowoczesne technologie (dostęp do sieci) oraz powiadomienia SMS, a co za tym idzie szybkość dostarczenia środków do klienta i elastyczność, znacząco wpływa na dynamiczny wzrost popularności takiego rozwiązania. Jak w praktyce wygląda dostarczanie pożyczek poprzez kanał on-line oraz z wykorzystaniem SMS-ów?
SMS w procesie pożyczkowym − jak to działa?
– SMS-y w procedurze pożyczkowej wykorzystywane są już od momentu rejestracji Klienta na stronie. Na podany w formularzu rejestracyjnym numer telefonu wysyłany jest kod, który potwierdza wybraną kwotę pożyczki, termin spłaty, a także sam numer telefonu i rejestrację. W kolejnych etapach procedury SMS jest wykorzystywany jest jeszcze wielokrotnie – mówi Artjoms Zaicevs, Dyrektor Zarządzający VIA SMS PL, firmy specjalizującej się w udzielaniu szybkich pożyczek przez internet. – Klient otrzymuje np. przypomnienie w sytuacji gdy nie dokończył procesu rejestracji lub kiedy formularz wypełnił, ale nie wpłacił symbolicznego grosza potwierdzającego jego numer rachunku. Tą drogą informujemy również Klienta o podjętej decyzji pożyczkowej, czy o przesłaniu koniecznej dokumentacji drogą e-mailową. SMS-em przypominamy też o zbliżającym się terminie spłaty pożyczki, dziękujemy za uregulowanie zobowiązania, bądź prowadzimy komunikację w procesie windykacji. Do tego dochodzą oczywiście wiadomości marketingowe, np. o aktualnych promocjach czy rabatach lojalnościowych, jeżeli Klient tylko wyraził na nie zgodę. Działanie z wykorzystaniem SMS-ów jest atrakcyjne nie tylko dla Kredytobiorców. Dla nas to również narzędzie bardzo skuteczne i ekonomiczne – dodaje Artjoms Zaicevs.
Możliwość skorzystania ze wspomnianych usług dostępna jest dla każdego potencjalnego Klienta, a przystępność takich rozwiązań powoduje, że stale rośnie liczba zainteresowanych. Na ich korzyść przemawia czas i prostota realizacji, a także wysokie standardy bezpieczeństwa. Należy przyznać, że bez wątpienia pożyczanie pieniędzy nigdy jeszcze nie było tak proste.