3 grudnia przypada mobile’owe święto – 25. urodziny SMS-a, który mimo wieku wciąż ma się bardzo dobrze. W zeszłym roku Polacy wysłali ponad 50 mld wiadomości. Skuteczność wiadomości tekstowych w dotarciu do odbiorcy nie umyka uwadze marketerów, którzy dzięki SMSAPI wysłali aż 540 mln wiadomości w ciągu roku. Historia SMS-a nieodzownie łączy się z okresem przedświątecznym i pocztówkami. Pierwsza wysłana wiadomość tekstowa brzmiała “Wesołych Świąt”. 3 grudnia 1992 roku
napisał ją Neil Papworth do swojego współpracownika z Sema Group Telecoms, Richarda Jarvisa. Z kolei pocztówkom SMS zawdzięcza swoją długość, ustaloną w 1985 r. przez Friedhelma Hillebranda. Zbadał on do tego celu, popularną wtedy metodę komunikacji tekstowej – kartki pocztowe. Zauważył, że nadawcy używają nie więcej niż 150 znaków. Stąd ustalona liczba 160 znaków w SMS-ie i pierwotny limit długości wpisu na Twitterze.
SMS wciąż cieszy się popularnością
Łącznie w 2016 roku Polacy wysłali ponad 50 mld wiadomości, czyli prawie 1000 na osobę, jak wynika z badania UKE “Poczta i telekomunikacja – wyniki działalności w 2016 r”. To nadal chętnie wybierany kanał komunikacji, gdy trzeba komuś szybko przesłać pilną wiadomość albo złożyć życzenia. Zgodnie z badaniami Instytutu Badań Opinii RMF z 2016 roku, 71 proc. Polaków złożyło świąteczne życzenia SMS-em, MMS-em lub przez telefon.
Jak pokazuje raport “Data never sleeps 5.0”, co minutę na świece wysyłanych jest 15 milionów SMS-ów. I chociaż komunikatory internetowe stopniowo je wypierają, to prawdziwy renesans komunikacji mobilnej widać w marketingu. Nie dziwi to jednak kiedy spojrzy się na statystyki. Wskaźnik Open Rate wynosi w przypadku SMS-ów aż 97 proc., co stawia je w czołówce narzędzi komunikacyjnych.
SMS to sprawdzony kanał komunikacji i wbrew pogłoskom o jego końcu, wciąż niesie duże korzyści dla biznesu – szybkość generowania i dostarczania komunikatów, niezależność od dostępu do sieci oraz otwieralność na poziomie nieosiągalnym dla innych kanałów – mówi Andrzej Ogonowski, PR & Brand Manager SMSAPI. I dodaje – Marki chętnie wybierają ten bezpośredni sposób komunikacji z odbiorcami. Potwierdzają to nasze statystyki – w 2016 roku wysłaliśmy dla klientów 540 mln wiadomości.
Jaka jest przyszłość SMS-a?
Przez 25 lat wiadomość tekstowa umożliwiała skuteczną komunikacją i wciąż dzięki marketerom nie pokrywa się kurzem. A już wkrótce, SMS może zmienić się nie do poznania – GSMA, organizacja zrzeszająca operatorów z całego świata, zapowiada wdrożenie formatu RCS, który odświeży SMS i da mu funkcje zarezerwowane do tej pory dla komunikatorów internetowych. – W SMSAPI dzięki połączeniu z LinkMobility Group będziemy mogli wdrożyć tę technologię w Polsce najszybciej jak będzie to możliwe – dodaje Andrzej Ogonowski. Wprowadzenie tego rozwiązania może w krótkim czasie zmienić krajobraz komunikacji marketingowej firm.