3 grudnia swoje 24 urodziny obchodził SMS. Choć z założenia miał on być narzędziem alarmowym, któremu nikt nie wróżył sukcesu, podbił współczesny świat komunikacji i na stałe zagościł w naszej codzienności. „Merry Christmas” – tak brzmiała treść pierwszego SMS-a, którego autorem był Brytyjczyk, pracownik sieci Vodafone. Początkowo wykorzystywać go mieli jedynie operatorzy, aby informować klientów o awariach sieci czy zmianach w ofercie.
Ponadto wiadomości można było wysyłać wyłącznie w ramach jednej sieci, a przez pewien czas również tylko w ramach abonamentu, więc nic nie zapowiadało nadchodzącej rewolucji. W momencie jednak kiedy te bariery zniknęły, SMS zyskał na popularności, szczególnie zaskarbiając sobie sympatię nastolatków. Dzięki niemu mogli oni komunikować się tanio, szybko i o każdej porze. Z uwagi na ograniczenia w liczbie znaków, stworzyli nawet nowy język komunikacji, opierając go na skrótach i emotikonach, które z powodzeniem funkcjonują po dziś dzień.
Współczesna rola SMS
Każdy z nas codziennie wykorzystuje SMS-y do komunikacji z rodziną i znajomymi. Umawiamy się na spotkania, przekazujemy sobie bieżące sprawy lub prośby oraz przesyłamy życzenia. SMS-y znajdują jednak również zastosowanie w działaniach marketingowych, usługowych, administracyjnych, a także bankowych, będąc popularnym narzędziem do autoryzacji operacji finansowych. Odgrywają też ogromną rolę w komunikacji kryzysowej, profilaktyce zdrowotnej czy nawet ratowaniu życia – w Szwecji np. pomagają ofiarom zawałów, powiadamiając znajdujące się w pobliżu wyszkolone osoby o konieczności pomocy, w Afryce informują o oryginalności często podrabianych leków, a w Singapurze czy Nowym Yorku o nadchodzących kataklizmach przyrodniczych.
W Polce SMS-y także coraz częściej znajdują zastosowania, spotykające się z dużą aprobatą społeczną – możemy otrzymać powiadomienie o lokalnych zagrożeniach, korkach, wizycie u lekarza, zaległej płatności, statusie realizacji wysyłki, rabatach i promocjach, a nawet wynikach egzaminów.
Rozwój SMS
Proste w swej formie wiadomości tekstowe stały się podwaliną do powstania nowych narzędzi komunikacji – MMS-ów umożliwiających przesyłanie zdjęć, a także SMS Voice, dostarczających wiadomości dźwiękowe nawet na telefony stacjonarne. Bardzo popularne są również tzw. SMS-y Premium, które mimo iż wiążą się z dodatkowymi opłatami, są chętnie wykorzystywane do wspierania akcji charytatywnych, udziału w konkursach, głosowaniu oraz zakupu dostępów do serwisów informacyjnych czy edukacyjnych.
Fenomen popularności SMS
Z corocznych raportów „Komunikacja SMS w Polsce” opracowywanych przez SerwerSMS.pl wynika, że Polacy ciągle bardzo cenią SMS-y.
– Komunikacja SMS już od kliku lat jest przedmiotem naszych badań prezentowanych w cyklicznych raportach. Pytamy Polaków np. o to: jak często i w jakich okolicznościach wykorzystują SMS-y, a także dlaczego wybierają właśnie ten sposób porozumiewania się. Najczęściej wskazują oni na prostotę korzystania (bez konieczności jakichkolwiek instalacji i konfiguracji), łatwy dostęp do usługi czy szybkość w dostarczeniu wiadomości – mówi Daniel Zawiliński, CMO Platformy SerwerSMS.pl.
Wydawać by się mogło, że rosnąca liczba komunikatorów może zagrażać SMS-om, tymczasem te nie tracą na popularności i ewoluują w swoich zastosowaniach. Na razie nie zanosi się na zmianę roli SMS w naszym życiu i chyba wielu tej zmiany w ogóle by nie chciało. Życzmy mu zatem 100 lat!