13 zespołów, które zakwalifikowały się do finału IV edycji programu Solve for Tomorrow, spotkało się w Centrum Nauki Kopernik na dwudniowych warsztatach Solve for Tomorrow Campus. To wydarzenie było doskonałą okazją do integracji, nauki i rozwijania kompetencji przyszłości. Uczestnicy brali udział w inspirujących warsztatach Design Thinking, doskonalili umiejętności komunikacyjne w Szkole Liderstwa oraz uczyli się krytycznej analizy i weryfikacji informacji.
W programie Solve for Tomorrow uczestniczą zespoły młodzieży, których zadaniem jest zmierzenie się z jednym z wyzwań współczesnego świata. Podczas pracy uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości i odkrywają, że mogą realnie wpływać na otaczającą ich rzeczywistość. W trwającej IV edycji programu drużyny ze szkół ponadpodstawowych realizują kreatywne rozwiązania w obszarach zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu oraz integracji.
Do finałowego etapu programu przeszło 13 szkół z całej Polski. To właśnie oni w dniach 20 i 21 marca wzięli udział w Solve for Tomorrow Campus, czyli dwudniowym zjeździe w Centrum Nauki Kopernik.
– Program Solve for Tomorrow pomaga młodym ludziom odkryć własną sprawczość. Przygotowując się do konkursu, uczą się nie tylko dostrzegać ważne wyzwania w swoim otoczeniu, ale także projektować skuteczne rozwiązania. W ten sposób rozwijają kompetencje przyszłości, tak ważne w zmieniającym się świecie – powiedział Robert Firmhofer, Dyrektor Generalny Centrum Nauki Kopernik.
– Cieszę się, że programy, którym patronuje Minister Edukacji, takie jak Solve for Tomorrow podejmują tematy niezwykle istotne dla młodego pokolenia, w tym zdrowie psychiczne, bezpieczeństwo cyfrowe, integrację społeczną oraz kwestie klimatyczne i środowiskowe. Działając dzisiaj mamy wpływ na to jak wygląda nasze jutro – dodała Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu i Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Warsztaty myślenia projektowego
Pierwszy dzień rozpoczął się od inspirujących warsztatów rozwoju kompetencji w metodzie Design Thinking. Dzięki nim młodzi ludzie mogli doskonalić swoje kluczowe umiejętności 4K: kreatywność, komunikatywność, kooperację i krytyczne myślenie. Na początku uczestnicy podzielili się na zespoły, wcielili się w rolę innowatorów i poznali wyzwanie projektowe. Następnie przeanalizowali potrzeby swoich person, tworząc mapy ich podróży. Kolejno wygenerowali pomysły, wybrali najlepsze rozwiązanie i podzielili się zadaniami. Potem zaś, korzystając z materiałów, w tym klocków LEGO i aplikacji, zbudowali prototypy, które następnie przetestowali i udoskonalili. Warsztaty zakończyły się prezentacją efektów pracy.
W tym samym czasie odbyły się także warsztaty dla opiekunów i mentorów finałowych zespołów, takie jak „Misja w Kosmosie” czy „Laboratorium w kieszeni”.
Szkoła Liderstwa i tropienie fake newsów
Drugiego dnia Solve for Tomorrow Campus uczniowie wzięli udział w Warsztatach Szkoły Liderstwa. Warsztat o nazwie „Budowanie Partnerstw i Efektywna Prezentacja Wizji” miał na celu rozwinięcie umiejętności skutecznego komunikowania własnej wizji oraz prezentowania jej w sposób atrakcyjny i dostosowany do oczekiwań potencjalnych partnerów. Uczestnicy mogli dowiedzieć się, jak zidentyfikować kluczowe osoby i organizacje, które mogą wesprzeć realizację ich pomysłu, oraz jak efektywnie dopasować komunikację, aby zachęcić je do współpracy. Dodatkowo poruszone zostały kwestie trwałości i formalizacji partnerstw oraz rola lidera w ich budowaniu.
W tym dniu odbyły się także warsztaty psychologiczne, które poprowadził dr Sławomir Postek. Zajęcia dla młodzieży dotyczyły tego, jak młodzi ludzie mogą zrozumieć własne emocje i zarządzać nimi w trudnych sytuacjach. Z kolei podczas warsztatu dla nauczycieli zaprezentowane zostały narzędzia i metody, które pomogą im efektywniej wspierać uczniów w budowaniu odporności psychicznej.
Drugi dzień zakończył się warsztatami „Fakescape. Ucieknij fake newsom”, które poprowadzili Marta Glanc i Adam Maternik ze Stowarzyszenia Demagog. Zajęcia miały formę gry zespołowej, w której uczestnicy wcielili się w fact-checkerów, rozwiązując cztery zadania rozwijające umiejętność krytycznego myślenia i weryfikacji informacji. Rywalizowali o jak najszybsze rozwiązanie zagadki, pracując na fikcyjnych przykładach. W części podsumowującej skonfrontowali je z rzeczywistymi treściami, które mogą spotkać w mediach społecznościowych.
– Program Solve For Tomorrow to nie tylko konkurs, ale przede wszystkim przestrzeń do rozwijania umiejętności, które są niezbędne w dzisiejszym świecie – współpracy, krytycznego myślenia, i zastosowania technologii w rozwiązywaniu realnych problemów. Jako firma, wierzymy w moc edukacji i innowacji, które mają potencjał zmieniać przyszłość na lepsze. Cieszymy się, że dzięki temu programowi możemy wspierać młodych ludzi w ich dążeniu do tworzenia nowych rozwiązań, które będą miały rzeczywisty wpływ na społeczeństwo – powiedziała Sylwia Gardyna, managerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Samsung Electronics Polska.
Solve for Tomorrow Campus był ostatnim wspólnym spotkaniem uczestników przed wielkim finałem IV edycji programu. Przed uczestnikami jeszcze sesja Demo Day, a zwycięskie zespoły zostaną uroczyście ogłoszone podczas gali finałowej 16 kwietnia 2025 roku.
Program Solve for Tomorrow objęty został honorowym patronatem Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.