Firma Sony AI, wraz z Polyphony Digital Inc. (PDI) i Sony Interactive Entertainment (SIE), poinformowała o przełomowym osiągnięciu w dziedzinie sztucznej inteligencji (SI). Jest nim Gran Turismo Sophy — pierwszy agent SI o nadludzkich zdolnościach, który pokonał najlepszych kierowców świata w przeznaczonej na PlayStation® grze Gran TurismoTM (GT) Sport, będącej wysoce realistyczną symulacją wyścigów samochodowych. GT Sophy ma na celu zapewnienie graczom z całego świata nowych doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji.
Czym jest GT Sophy?
GT Sophy to autonomiczny agent SI wytrenowany z użyciem nowej platformy głębokiego uczenia ze wzmocnieniem, opracowanej wspólnie przez Sony AI, PDI i SIE. Sukces przedsięwzięcia jest wynikiem współpracy między tymi trzema podmiotami, które wniosły swoje doświadczenie w takich dziedzinach, jak fundamentalne badania i rozwój SI, hiperrealistyczna symulacja rzeczywistych wyścigów oraz infrastruktura do trenowania SI na skalę masową.
Dzięki treningowi GT Sophy opanowała wymienione poniżej umiejętności jazdy, niezbędne do rywalizacji z najlepszymi światowymi mistrzami kierownicy.
Kierowanie samochodem wyścigowym: dogłębne zrozumienie dynamiki pojazdu, linii jazdy i precyzyjnych manewrów potrzebnych przy pokonywaniu trudnych torów.
Taktyka wyścigu: umiejętność podejmowania decyzji w ułamku sekundy w reakcji na szybkie zmiany sytuacji w czasie wyścigu. GT Sophy wykazała się mistrzowską taktyką, stosując wyprzedzanie w cieniu aerodynamicznym, częściowe opuszczenie toru, a nawet manewry defensywne, jak blokowanie.
Etykieta wyścigu: GT Sophy musiała przestrzegać zasad fair play, czyli wyrafinowanych, ale nieprecyzyjnych reguł, takich jak unikanie kolizji z winy sprawcy czy respektowanie linii jazdy przeciwnika.
Ponieważ żadna z istniejących już kombinacji algorytmów i infrastruktury nie pozwalała sprostać temu wyzwaniu, Sony AI i jego partnerzy stworzyli nową platformę głębokiego uczenia ze wzmocnieniem. Opanowanie złożonej umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego w realistycznym symulatorze Gran Turismo Sport stanowi kolejny przełom w sztucznej inteligencji. Z tego powodu czasopismo Nature opublikowało na swoich łamach artykuł Outracing Champion Drivers with Deep Reinforcement Learning (Pokonać mistrzów Gran Turismo za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem).
Sztuczna inteligencja w grach i rozrywce
Ścisła współpraca między studiem PDI, produkującym gry na PlayStation, a zespołem Sony AI, zajmującym się rozwijaniem sztucznej inteligencji, nie tylko przyniosła przełom techniczny — pokazała też, jak SI może zapewnić graczom nowe wrażenia. Sony AI i PDI będą analizować możliwości wdrożenia GT Sophy w następnych seriach Gran Turismo.
— Celem Sony jest „wypełniać świat emocjami dzięki potencjałowi kreatywności i technologii” — mówi Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corporation. — Współpraca między grupami, w wyniku której powstała sztuczna inteligencja dla graczy, jest możliwa tylko w Sony, będącym firmą twórczej rozrywki. Stanowi znaczący krok w rozwoju sztucznej inteligencji, a ponadto zapewnia bogatsze doświadczenia fanom GT z całego świata.
— Gran Turismo Sophy oznacza duży postęp w sztucznej inteligencji, której celem nie jest proste pokonanie w grze człowieka, lecz stworzenie inspirującego przeciwnika, który pomoże graczom szybciej rozwijać i doskonalić własną technikę — mówi Hiroaki Kitano, dyrektor generalny Sony AI. — W naszej ocenie to przełomowe osiągnięcie stanowi wkład nie tylko w świat gier. Otwiera ono także nowe możliwości w takich dziedzinach, jak wyścigi autonomiczne, autonomiczne prowadzenie pojazdu, szybkie roboty i sterowanie.
— Badania nad sztuczną inteligencją to dobra okazja do refleksji, co naprawdę znaczy „być człowiekiem” i jak zapewnić lepsze współistnienie technologii i społeczeństwa — mówi Kazunori Yamauchi, prezes Polyphony Digital. — Od premiery w 1997 r., dzięki ciekawości technologii, Gran Turismo stale przesuwa granice w świecie gier i innowacji. Gran Turismo Sophy to kolejny przykład tej filozofii. Moim zdaniem ta koncepcja SI wpłynie w przyszłości zarówno na gry, jak i pojazdy.
Wyniki wyścigów: zwycięstwo dla SI i graczy
Firma Sony przetestowała możliwości sztucznej inteligencji GT Sophy w zmaganiach z czworgiem czołowych graczy Gran Turismo podczas dwóch imprez Race Together 2021 Challenge, które odbyły się 2 lipca i 21 października 2021 r. Ulepszenia wprowadzone na podstawie wyników pierwszego wyścigu sprawiły, że podczas październikowej imprezy GT Sophy pokonała najlepszych graczy GT zarówno w próbach czasowych, jak i zawodach FIA Gran Turismo Championship.
O emocjach, jakie może przynieść przyszłość, najlepiej świadczą wypowiedzi czołowych kierowców współzawodniczących z GT Sophy:
— Kompletnie zapomniałem, że gram przeciwko SI. To była prawdziwa zabawa. W przyszłości chcę więcej ścigać się z tym agentem.
Takuma Miyazono, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2020
— Myślę, że agenci SI będą świetnymi pomocnikami kierowców.
Shotaro Ryu, kierowca Gran Turismo Driver ze światowego rankingu
— GT Sophy pokazała nam nowe możliwości, jakich sobie dotąd nie wyobrażaliśmy.
Igor Fraga, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2018
— Oglądanie techniki jazdy GT Sophy było naprawdę ciekawe. Zaczerpnęłam od niej wiele inspiracji.
Emily Jones, uczestniczka światowego finału FIA Gran Turismo Championships 2020