Sony Corporation poinformowało o wprowadzeniu zintegrowanego rozwiązania sprzętowo‑programowego XYN (wym. zin), które będzie wspomagać tworzenie treści przestrzennych. Rozwiązanie XYN, wykorzystujące unikatowe, opracowane przez Sony technologie przetwarzania obrazu, wykrywania i wyświetlania, dokładnie rejestruje obiekty, ruch osób i tła z rzeczywistego świata, po czym odtwarza je w wirtualnych środowiskach do produkcji grafiki komputerowej 3D.
Współpracuje ponadto z wieloma narzędziami zewnętrznych producentów, przez co zapewnia elastyczność w organizacji pracy. Biorąc pod uwagę coraz szybsze łączenie się świata rzeczywistego z wirtualnym i rosnące zapotrzebowanie na grafikę 3D w filmach, animacjach, grach i projektowaniu przemysłowym, rozwiązanie XYN ułatwi intuicyjne i wydajne tworzenie treści przestrzennych w różnych zastosowaniach. Poprzez XYN Sony będzie wspólnie z twórcami opracowywać innowacyjne treści na przyszłość.
Oprogramowanie i sprzęt XYN
XYN Motion Studio1 to program na komputery PC, który obsługuje połączenia z 12 czujnikami mocopi. Wykorzystując własne algorytmy Sony, automatycznie interpoluje ruch i zapewnia funkcje automatycznego dodawania znaczników, dzięki czemu wzbogaca twórcze zastosowania danych o ruchu. Program będzie dostępny pod koniec marca 2025 r. Mobilny system rejestracji ruchu mocopi jest wykorzystywany przez VTuberów, użytkowników platform społecznościowych z wirtualną rzeczywistością (VR) oraz twórców gier, filmów i animacji. Nowy program XYN Motion Studio zwiększa dokładność działania, ponieważ 12 czujników jest połączonych z dedykowanymi odbiornikami (tryb profesjonalny)2. Nowo dodane funkcje do obsługi danych o ruchu i edycji pozwalają ponadto łatwiej i taniej rejestrować ruch.
Rozwiązanie XYN do rejestracji przestrzennej będzie generować wysokiej jakości, fotorealistyczne zasoby graficzne 3D z rzeczywistych obiektów i przestrzeni przy wykorzystaniu obrazów z aparatów bezlustrowych i samodzielnie opracowanych algorytmów. Dodatkowo trwają prace nad prototypem aplikacji mobilnej wizualizującej w czasie rzeczywistym warunki fotografowania aparatem bezlustrowym. Usprawni to proces produkcji grafiki 3D do filmów, gier, produkcji wirtualnych oraz metawersum dla obiektów takich jak rekwizyty, przedmioty i tła przestrzenne.
XYN Headset to system do tworzenia immersyjnych treści przestrzennych, zoptymalizowany pod kątem intuicyjnego działania i wyposażony w wysokiej jakości mikrowyświetlacze OLED 4K i funkcję przezroczystości obrazu. System ten będzie współpracować z różnymi programami do produkcji 3D, w tym do prewizualizacji i modelowania postaci 3D, nie tylko w projektowaniu przemysłowym, lecz także rozrywce. Obecnie prowadzony jest eksperyment weryfikujący tę koncepcję, w którym uczestniczy także Sony Pictures Animation.
Świat XYN można poznać na stoisku Sony na targach CES 2025, które odbędą się w Las Vegas w dniach 7–10 stycznia (według czasu lokalnego w USA).