Firma Sony ma przyjemność poinformować, że stowarzyszenie TIPA (Technical Image Press Association) ponownie doceniło jej innowacje i osiągnięcia czterema nagrodami TIPA, między innymi w kategoriach „NAJLEPSZY HYBRYDOWY APARAT PROFESJONALNY” (Sony α9 III) i „NAJLEPSZY SPECJALISTYCZNY APARAT APS-C” (α6700).
NAJLEPSZY SPECJALISTYCZNY APARAT APS-C: Sony α6700
Korpus α6700 powstał z myślą o twórcach oczekujących bardzo bogatego zestawu narzędzi do fotografowania i filmowania. Jest wyposażony w szereg rozwiązań pochodzących z kamer Sony Cinema Line. W uchwyceniu akcji pomaga system śledzenia w czasie rzeczywistym w trybach fotografowania i filmowania, zdjęcia seryjne z szybkością 11 klatek na sekundę i doskonałe działanie w słabym oświetleniu (od –3 EV), w tym system AF wspomagany przez sztuczną inteligencję. Do funkcji przeznaczonych specjalnie do filmowania należy ulepszone, sterowane przez AI automatyczne kadrowanie do śledzenia obiektów podczas vlogowania, rozbudowane ustawienia animacji poklatkowych oraz streaming, udostępnianie i łączność z serwisem Creative Cloud przez USB i Wi‑Fi. Korpus pozwala też stosować format kompresji HEIF (High Efficiency Image File), który zmniejsza rozmiar plików bez zmiany jakości obrazu. Ma to szczególne znaczenie w trybach wymagających zapisu dużej ilości danych: podczas nagrywania filmów z dużą liczbą klatek na sekundę, wykonywania zdjęć seryjnych, rejestracji obrazu HDR itp.
NAJLEPSZY PROFESJONALNY APARAT HYBRYDOWY: Sony α9 III
W przeciwieństwie do migawki postępowej globalna migawka umożliwia równoczesną rejestrację wszystkich pikseli tworzących klatkę. α9 III jest pierwszym pełnoklatkowym aparatem hybrydowym (przeznaczonym do filmowania i fotografowania), który daje taką możliwość. Taka migawka ma olbrzymie zalety: umożliwia skrócenie czasu ekspozycji do 1/80 000 sekundy, rejestrację obrazu JPEG i RAW z szybkością do 120 klatek na sekundę z pełnym śledzeniem AF/AE oraz synchronizację lampy ze wszystkimi czasami otwarcia migawki. Nowa funkcja Pre-Capture pozwala nawet utrwalić to, co zdarzyło się przed wyzwoleniem migawki. Podczas filmowania globalna migawka eliminuje ponadto takie wady i problemy, jak postrzępienie obrazu przy panoramowaniu, migotanie świateł czy „rozrywanie ekranu” z powodu zgaśnięcia lampy błyskowej w czasie rejestracji obrazu. Zdaniem redaktorów TIPA technologia globalnej migawki prowadzi do powstania aparatów hybrydowych o nieznanych dotąd możliwościach i zapewnia użytkownikom profesjonalnych nowe narzędzia i techniki.
NAJLEPSZY TELEOBIEKTYW STAŁOOGNISKOWY: Sony FE 300 mm F2.8 GM OSS
Stabilność przy dłuższych czasach otwarcia migawki, uniwersalność we wszystkich trybach nastawiania ostrości, lekkość ułatwiająca pracę przez długi czas oraz duża jasność — takich właściwości oczekują zawodowcy od teleobiektywu do ujęć sportu, specjalnych wydarzeń i dzikiej przyrody. Redaktorzy TIPA byli zgodni, że ten model klasy GM spełnia wszystkie powyższe kryteria, a ponadto ma 11-listkową przysłonę, zapewniającą efektowny i wyrazisty efekt bokeh. Obiektyw odznacza się także imponującą rozdzielczością i ostrością nawet w połączeniu z telekonwerterami. Precyzyjnie rejestruje obraz, działa szybko, niezawodnie i cicho, a ponadtoumożliwia użycie trzech trybów stabilizacji optycznej, między innymi do panoramowania i rejestracji szybko poruszających się obiektów. Jest przy tym naprawdę lekki: waży 1,47 kg i ma 26,5 cm długości. Cechuje się dzięki temu dobrym wyważeniem i bezproblemowym działaniem podczas fotografowania lub filmowania z ręki lub ze statywu.
NAJLEPSZY ZMIENNOOGNISKOWY OBIEKTYW DO MAKROFOTOGRAFII: Sony FE 70–200 mm F4 Macro G OSS II
Gruntowna modernizacja modelu o klasycznym zakresie ogniskowych zaowocowała wprowadzeniem najnowszych technologii ustawiania i śledzenia ostrości do obiektywu o mniejszej długości i wadze. Jest to pierwszy na świecie obiektyw zmiennoogniskowy tej klasy, który pozwala na odwzorowanie obrazu w skali 1:2 w całym zakresie zoomu i zwiększenie powiększenia do 1:1 po dodaniu telekonwertera 2×.
Możliwości ujęć zbliżeniowych zwiększa „szybująca” soczewka ostrości, dzięki której przy ogniskowej 70 mm minimalna odległość od obiektu wynosi 26 cm. 9-listkowa przysłona kołowa zapewnia z kolei piękne rozmycie nieostrych fragmentów — tak zwany efekt bokeh. Z myślą o autorach materiałów wideo wprowadzono funkcje pochodzące ze sprzętu filmowego Sony, w tym Direct Manual Focus, umożliwiającą wprowadzanie szybkich korekt pierścieniem regulacji ostrości w trybach AF. Cztery silniki liniowe XD — po dwa na każdą z grup soczewek ostrości — umożliwiają śledzenie i utrzymywanie ostrości podczas regulacji ogniskowej, co stanowi zaletę także przy fotografowaniu. Opracowany przez Sony system OSS (Optical SteadyShot) współpracuje z systemem stabilizacji wbudowanym w korpus, ułatwiając pracę trudnych warunkach oświetlenia.