Według danych firmy Kaspersky Lab, udział spamu w ruchu pocztowym zmniejszył się o 4,5 punktu procentowego w porównaniu z wrześniem i wynosił średnio 68% – najmniej w całym roku. Mimo to spam nadal stanowi duże zagrożenie: szkodliwe pliki zostały wykryte w 3,25% wszystkich wiadomości e-mail, zaledwie o 0,15 punktu procentowego mniej niż w poprzednim miesiącu. Gorące tematy października: wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych, Halloween i Boże Narodzenie Na początku jesieni uwaga całego
świata skupiła się na najważniejszym politycznym wydarzeniu w Stanach Zjednoczonych – wyborach prezydenckich. W szczytowym okresie kampanii wyborczej spamerzy prosili użytkowników o wyrażenie swojej opinii odnośnie tego, kto zostanie kolejnym prezydentem Stanów Zjednoczonych, obiecując w zamian kartę podarunkową Visa o wartości 250 dolarów.
Święto Halloween – powszechnie obchodzone w Stanach Zjednoczonych i coraz częściej w Europie – tym razem także nie umknęło uwadze spamerów. E-maile w języku angielskim oferowały mnóstwo towarów związanych z tym dniem – torebki znanych projektantów, wycieraczki, ramki na zdjęcia oraz fluorescencyjne T-shirty.
Październik to również miesiąc, w którym spamerzy zwykle zaczynają przypominać wszystkim o nadchodzącym okresie świątecznym. Eksperci z Kaspersky Lab zrejestrowali mnóstwo bożonarodzeniowych i noworocznych wysyłek oferujących najróżniejsze słodycze, pamiątki, bilety na wycieczki w okresie świątecznym i wiele więcej.
Geografia spamu
Podobnie jak miesiąc wcześniej, w październiku na szczycie rankingu najaktywniejszych dystrybutorów spamu znalazły się Chiny (30,7%) i Stany Zjednoczone (27,3%). Jeżeli chodzi o państwa wysyłające spam do użytkowników europejskich, udział Chin był jeszcze większy i wynosił 53,3%, co stanowi wzrost o 11,8 proc. w stosunku do września. Stany Zjednoczone, które znalazły się na drugim miejscu, odpowiadały za 13,4% (+2,7 proc.) całego rozprzestrzenianego spamu. Włochy zwiększyły swój wkład do europejskiego ruchu spamowego o 3,9 proc. W porównaniu z wrześniem, awansując na trzecie miejsce. Jednocześnie udział spamu pochodzącego z Indii w państwach europejskich znacznie zmniejszył się (-6 proc.).
Phishing
W październiku zmniejszyła się liczba ataków phishingowych na portale społecznościowe (-10,23 proc.), w wyniku czego kategoria ta spadła z pierwszego miejsca na czwarte, plasując się nawet za kategorią „wyszukiwarki”. Po letnim okresie spokoju w październiku miał miejsce znaczny wzrost liczby ataków na organizacje finansowe (+2,85 proc.) oraz sklepy internetowe i e-aukcje (+5,42 proc.). W przypadku udanych ataków, stojący za nimi oszuści mogą uzyskać dostęp do kont użytkowników w systemach bankowości online oraz e-płatności, a następnie ukraść ich pieniądze. Użytkownicy powinni zachować szczególną ostrożność podczas dokonywania zakupów online w okresie przedświątecznym.
W celu zapewnienia ochrony przed opisywanymi zagrożeniami flagowy produkt firmy Kaspersky Lab dla użytkowników indywidualnych – Kaspersky Internet Security 2013 – został wyposażony w technologię Bezpieczne Pieniądze, która zapewnia użytkownikom bezpieczeństwo podczas zakupów oraz transakcji bankowych online. Więcej informacji na temat technologii Bezpieczne Pieniądze można znaleźć na stronie http://www.kaspersky.pl/images/news/klp_2013_bezpieczne_pieniadze.pdf.
–Wprawdzie w październiku odsetek spamu zmniejszył się, jednak niechciane wiadomości nie stały się ani trochę mniej groźne: zarejestrowaliśmy wiele szkodliwych i phishingowych e-maili, których celem są pieniądze użytkowników – komentuje Daria Gudkowa, szef działu badań i analizy treści, Kaspersky Lab. –Trend ten prawdopodobnie utrzyma się do Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Użytkownicy powinni być szczególnie ostrożni podczas dokonywania płatności drogą elektroniczną i podawania poufnych danych w internecie. Przestrzegamy przed klikaniem odsyłaczy w wiadomościach spamowych i otwieraniem załączników od nieznanych nadawców. Ponadto należy uaktualniać użytkowane oprogramowanie od razu po udostępnieniu łat przez producentów.