Ruszył Mój GOV. To nowe otwarcie w kontakcie obywatela z e-administracją. Jedno proste logowanie daje błyskawiczny dostęp do wszystkich e-usług i informacji gromadzonych w rejestrach państwowych. Sprawdźcie sami. Minister Marek Zagórski stoi przed mikrofonem, w tle ekran z prezentacją strony gov.pl. Wszystkie informacje i usługi w jednym miejscu – to odpowiedź, którą usłyszeliśmy po tym jak zapytaliśmy Polaków, czego od nas oczekują.
Serwis GOV.PL i uruchomiony na nim panel Mój GOV są realizacją tego oczekiwania.
Trudne początki
– Kiedy zaczynaliśmy prace nad portalem GOV.PL wszystkie ministerstwa i urzędy prowadziły swoje strony internetowe, bez żadnej koordynacji i jednolitego standardu. Odnalezienie tam szukanej informacji lub usługi było naprawdę trudne – przypomniał na poniedziałkowym briefingu minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Dziś wygląda to zupełnie inaczej. GOV.PL powstał po to, by obywatele mieli łatwiejszy dostęp do informacji o tym, co dzieje się w poszczególnych instytucjach. Wystarczy znać jeden adres – GOV.PL – by znaleźć wszystko, czego potrzebujemy – dodał szef MC.
Obecnie w ramach portalu działają m.in. strony internetowe 19 ministerstw, pięciu urzędów (w tym czterech urzędów wojewódzkich). Użytkownicy znajdą tam także 141 ze 195 kart usług i sześć serwisów tematycznych.
Wszystkie działające w ramach GOV.PL serwisy mają spójną szatę graficzną, tak aby odbiorca od razu zorientował się, że korzysta ze stron administracji publicznej.
– Chcemy, aby GOV.PL był dostępny dla wszystkich. Dlatego naszym priorytetem jest także dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami – powiedział minister Marek Zagórski.
Twój GOV.PL
Jedną z nowości na portalu GOV.PL jest panel Mój GOV. Jego powstanie to efekt wielomiesięcznej pracy zespołów Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki. W pracach projektowych zastosowano najnowsze trendy w dziedzinie User Experience (doświadczenie użytkownika) oraz przyjęto zasadę „mobile first” (najpierw wersja mobilna) – tak, by wszystkie rozwiązania były dostępne z użyciem urządzeń mobilnych. Czym jest Mój GOV?
Najprostsze wyjaśnienie – to wszystkie dane i usługi w jednym miejscu. Wystarczy zalogować się Profilem Zaufanym lub e-dowodem.
– Jedno proste i intuicyjne logowanie daje dostęp do naszych osobistych danych zgromadzonych m.in w rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych oraz danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów nt. posiadanych pojazdów – powiedział minister Marek Zagórski. – Po zalogowaniu do panelu Mój GOV, bez konieczności dodatkowego uwierzytelniania, użytkownik dostaje też dostęp do systemów PUE ZUS oraz Indywidualnego Konta Pacjenta – dodał szef MC.
Logowanie do panelu Mój GOV daje obecnie dostęp do e-usług:
- Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
- Dopisz się do spisu wyborców
- Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego (usługa dla osób z orzeczoną niepełnosprawnością)
- Uzyskaj dostęp do informacji publicznej
- Zgłoś narodziny dziecka
- Wyślij pismo ogólne
W kolejnych tygodniach Mój GOV będzie wzbogacany o kolejne, intuicyjne e-usługi.
Zamiast ePUAP
Prawdziwą rewolucją jest dostępna w Mój GOV nowa skrzynka (jeszcze w wersji beta) służąca do wymiany korespondencji z urzędami. Od teraz, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP. Nowa skrzynka ma możliwość konfiguracji i prowadzi użytkownika krok po kroku. Odpowiedź na pismo przesłane z urzędu to teraz kilka kliknięć myszką!
Już dziś ponad 40% użytkowników łączy się z GOV.PL z telefonów. Dlatego skrzynkę zaprojektowaliśmy zgodnie z potrzebami dzisiejszego mobilnego użytkownika, który załatwia usługi w smartfonie, z dowolnego miejsca.
– Mój GOV to nie tylko prosty i przejrzysty interfejs. To przede wszystkim przełomowe narzędzie w rozwoju polskiej e-administracji – powiedział minister Marek Zagórski. – To milowy krok w transformacji od Polski papierowej do cyfrowej – szef MC.
Panel Mój GOV jest dostępny ze strony głównej serwisu GOV.PL, który staje się coraz bardziej popularny. Średnio każdego miesiąca korzysta z niego ponad 3 miliony osób (unikalnych użytkowników).