piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Sprawozdanie z działalności Prezesa UKE w 2007 roku

    Zobacz również

    W roku 2007 Prezes UKE kontynuował i zakończył realizację Strategii Regulacyjnej 2006 – 2007. Jak przyspieszyć rozwój polskiego rynku telekomunikacyjnego, obniżyć koszty usług dla Polaków i zwiększyć dostępność nowoczesnych rozwiązań?

    - Reklama -

    Podstawowe zadania Strategii to:

    • wsparcie rozwoju gospodarczego i społecznego poprzez zwiększenie dostępności, możliwości wyboru, poprawę jakości i obniżenie cen usług telekomunikacyjnych;
    • likwidacja zapóźnienia cywilizacyjnego Polski poprzez zapewnienie powszechnego, taniego dostępu do szerokopasmowego internetu;
    • wzrost liczby użytkowników telefonii stacjonarnej i komórkowej;
    • skuteczniejsze działanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    W założeniach realizacja Strategii miała zapewnić:

    • otwarcie rynku abonamentu telefonicznego poprzez wprowadzenie przez UKE usługi hurtowego dostępu do sieci (umożliwi to różnym operatorom zakup po cenie hurtowej usługi abonamentu od Telekomunikacji Polskiej SA);
    • dalsze stymulowanie rozwoju konkurencji na rynku rozmów telefonicznych;
    • realną konkurencję na rynku dostępu do szerokopasmowego internetu w technologii ADSL (wprowadzenie hurtowego dostępu do ADSL pozwala różnym operatorom na zakup od TP usług dostępu do szerokopasmowego ADSL po cenach hurtowych);
    • zwiększenie dostępności usług oraz liczby użytkowników telefonii komórkowej, w tym m.in. zakończenie przetargu na częstotliwości GSM;
    • uczciwe warunki konkurowania operatorów komórkowych ze stacjonarnymi;
    • niezbędne zmiany legislacyjne dotyczące UKE, które umożliwią mu kształtowanie rynku i jego skuteczną kontrolę;
    • zmiany w organizacji UKE, aby zwiększyć jego skuteczność i szybkość działania.

    Najważniejsze działania regulacyjne

    Nadrzędnymi celami Prezesa UKE były działania mające na celu:

    • zwiększenie konkurencyjności polskiego rynku telekomunikacyjnego,
    • spadek cen za usługi oferowane na tym rynku,
    • zwiększenie atrakcyjności i dostępności ofert dla klienta indywidualnego,
    • ochrona konsumenta,
    • promocja Polski jako kraju przyjaznego inwestorom.
    • Założenia polityki regulacyjnej Prezesa UKE przekładały się na konkretne działania zmierzające w kierunku realizacji głównych celów ustawowych, tj. zapewnienia powszechnego dostępu do usług telekomunikacyjnych i pocztowych oraz ochrony interesów konsumentów poprzez kontrolę jakości i cen oferowanych usług.

    W wyniku działań Prezesa UKE na rynku telekomunikacyjnym zaszły pozytywne zmiany:

    • wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego oraz ilość jego klientów rośnie,
    • we wszystkich obszarach rynku obserwujemy dynamiczny spadek cen,
    • w niektórych jego segmentach, oprócz niższej ceny za daną usługę klient otrzymuje także znacznie lepszą jej jakość,
    • w większości obszarów rynku zdecydowanie wzrasta jego stopień konkurencyjności.

    Wśród najważniejszych dokonań w 2007 r. można wymienić m.in.:

    Telekomunikacja

    • Przeprowadzenie badania stanu realizacji przez TP S.A. usługi powszechnej dla osób niepełnosprawnych,
    • Wydanie postanowień i stanowisk w sprawie Ogólnokrajowego Biura Numerów i Ogólnokrajowego Spisu Abonentów,
    • Analiza rynku usług telefonicznych świadczonych za pomocą publicznych aparatów samoinkasujących,
    • Nałożenie na TP S.A. obowiązków regulacyjnych na rynkach świadczenia usług telekomunikacyjnych,
    • Stworzenie narzędzi do efektywnego wdrażania regulacji kosztowych (modele: kalkulacji kosztów hurtowej dzierżawy łączy oraz kalkulacji kosztów szerokopasmowej transmisji danych),
    • Powołanie na trzy lata niezależnego biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdań TP S.A.,
    • Publikacja Poradnika dla właścicieli nieruchomości dotyczącego zasad i warunków udostępniania nieruchomości na potrzeby telekomunikacyjne,
    • Przygotowanie mapy dostępności do szerokopasmowego Internetu w ramach Bitstream Access.

    Współpraca międzyoperatorska

    • Ustalenie niższych stawek rozliczeń za zakańczanie połączeń w sieciach operatorów telefonii komórkowej (MTR),
    • Debata w sprawie dopuszczalności wykorzystywania urządzeń FCT w połączeniach międzyoperatorskich,
    • Zmiana oferty ramowej TP S.A. określającej warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej,
    • Zatwierdzenie oferty ramowej określającej warunki zawierania przez TP z innymi operatorami umów dzierżawy łączy telekomunikacyjnych,
    • Zobowiązanie TP S.A. do zmiany oferty ramowej określającej ramowe warunki dostępu telekomunikacyjnego w zakresie usługi dostępu szerokopasmowego,
    • Projekt oferty ramowej TP EmiTel o dostępie telekomunikacyjnym w celu świadczenia usług transmisji radiofonicznych i telewizyjnych.

    Radiokomunikacja i radiodyfuzja

    • Przygotowanie Strategii regulacyjnej w zakresie gospodarki częstotliwościowej,
    • Reforma systemu egzaminowania na świadectwa operatora urządzeń radiowych,
    • Konsultacje zagospodarowania dywidendy cyfrowej,
    • Udostępnienie na stronie internetowej UKE wykazów wydanych pozwoleń radiowych dla stacji telefonii komórkowej GSM900, GSM1800, UMTS,
    • Prowadzenie testów w telewizji ruchomej w standardzie DVB-H.

    Numeracja

    • Przeprowadzenie debaty Przenośność numerów – stan obecny i pożądany,
    • Przeprowadzenie debaty publicznej Efektywność stosowanych w Polsce metod lokalizacji abonenta wzywającego pomocy,
    • Rozpoczęcie prac nad tworzeniem systemu Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI-CBD).

    Poczta

    • Kontrola prowadzenia przez Pocztę Polską ksiąg rachunkowych i rachunku kosztów,
    • Kontrola postępowania z przesyłkami pocztowymi umieszczanymi w skrzynkach oddawczych przez operatorów innych niż PocztaPolska,
    • Ocena funkcjonowania rynku pocztowego w 2006 roku,
    • Opracowanie nowych wniosków o wpis do Rejestru operatorów pocztowych.

    Pozostałe obszary

    • Powołanie Centrum Informacji Konsumenckiej,
    • Projekt pomocowy dla regulatora telekomunikacyjnego i antymonopolowego Ukrainy,
    • Zapewnienie inwestorom dostępu do informacji dotyczących prowadzenia działalności telekomunikacyjnej,
    • Budowa platformy e-usług Urzędu.
    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...