W lutym 2020 r. firma S&T zakończyła główny etap wdrożenia zintegrowanego systemu POS (Point Of Sales) na Stadionie Poznań. W ramach kontraktu S&T docelowo wyposaży 85 stanowisk gastronomicznych i handlowych w nowy sprzęt i oprogramowanie, umożliwiające realizację nawet 240 transakcji na minutę. W sobotę, 8 lutego odbył się pierwszy mecz, podczas którego kibice korzystający ze stadionowej strefy gastronomicznej zostali obsłużeni przy pomocy nowego rozwiązania informatycznego.
Wdrożenie na Stadionie Poznań zostało podzielone trzy etapy. W pierwszym instalacją objęto salę koncertową, w kolejnym restaurację, w ostatnim zaś kioski na koronie stadionu. Wszystkie prace zajęły firmie S&T 6 tygodni. W tym czasie dostarczono sprzęt i wdrożono jeden z najbardziej innowacyjnych systemów sprzedaży gastronomicznej. W ramach kontraktu z operatorem stadionu, spółką Marcelin Management, S&T odpowiada także za dostawę serwerów wraz z oprogramowaniem, dostarczenie i wdrożenie licencji oprogramowania TCPOS, instalację stanowisk kasjerskich, drukarek fiskalnych i terminali płatniczych. Firma jest także odpowiedzialna za testy konfiguracyjne, dostosowanie oprogramowania pod specyficzne wymogi obiektu sportowego i powdrożeniowe wsparcie pracowników stadionu.
– W naszym wdrożeniu tak naprawdę chodzi o czas – mówi Konrad Łucka, IT Services Director S&T w Polsce. – Tradycyjne rozwiązania nigdy nawet nie zbliżą się do współczynnika sprzedaży, jaki jest możliwy dzięki zintegrowanemu z punktami gastronomicznymi systemu POS. Około 90 proc. wszystkich transakcji na takim obiekcie przypada na czas przed meczem lub koncertem i w trakcie przerw. W tym newralgicznym momencie wszystkie punkty sprzedaży muszą działać z niezawodną precyzją, a tysiące klientów musi zostać obsłużonych w jak najszybszym czasie.
W nowym systemie współpracować ze sobą będzie w sumie 330 urządzeń (kas, drukarek fiskalnych, terminali płatniczych, szuflad kasowych). Pracować będzie na nim nawet 100 pracowników punktów gastronomicznych na stadionie. Szacuje się, że – dzięki nowemu rozwiązaniu będą mogli oni obsłużyć nawet 240 transakcji na minutę.
– Zdecydowaliśmy na wymianę systemu gastronomicznego, żeby zwiększyć bezpieczeństwo realizowanych na Stadionie transakcji handlowych oraz skrócić czas obsługi klienta. Wdrożone przez S&T rozwiązanie ma szereg funkcjonalności zabezpieczających nas przed potencjalnymi przerwami, które mogą się pojawić podczas oferowania usług gastronomicznych w trakcie imprezy masowej. Jednym z kluczowych dla nas elementów, było automatyczne przechodzenie systemu w tryb offline. Wdrożone na Stadionie Poznań rozwiązanie nawet w przypadku braku dostępu do sieci nie tylko pozwala na kontynuację sprzedaży, ale co najważniejsze nie wymaga od naszych kasjerów czy managerów właściwie żadnych dodatkowych działań – mówi Filip Brzóska, Dyrektor Finansowy w Marcelin Management.
System POS to zarówno sprzęt jak i oprogramowanie do obsługi sprzedaży, wraz z przygotowaną dokładną analizą potrzeb przedsiębiorstwa oraz doradztwem i pełnym wsparciem przy wyborze optymalnego rozwiązania dla całej firmy. Obecnie, rozwiązania technologiczne stosowane w POS zapewniają dużym i małym firmom większą niż do tej pory elastyczność, kontrolę i rozumienie potrzeb klienta oraz obsługę różnych kanałów sprzedaży.
Systemy POS w gastronomii są dziś podstawowym elementem prowadzenia tego typu biznesu. Według danych Grand View Research z 2019 roku, światowy rynek terminali płatniczych w punktach sprzedaży ma osiągnąć do 2027 r. wartość niemal 126 miliardów dolarów i będzie rósł w tempie 7,5% (CAGR). Rośnie też zapotrzebowanie na terminale POS z wieloma funkcjami oprócz samego przetwarzania płatności, jak zarządzanie zapasami, CRM, planowanie i grafiki dla pracowników, raportowanie.