Jakie produkty kupujemy teraz w sieci chętniej niż kiedyś…? W niektórych grupach produktów przejście na zakupy online wywołało niemal rewolucje. Raport firm Shoper i SMSAPI pokazuje, że co trzeci Polak w czasie pandemii przerzucił się na kupowanie odzieży, kosmetyków i książek w sieci. Raport pokazuje, że największym wzrostem sprzedaży za pośrednictwem internetu cieszyły się produkty z kategorii zdrowie i uroda.
Ponad 34 proc. respondentów zadeklarowało, że w czasie pandemii zaczęło je częściej kupować w sklepach internetowych. Dane firmy Shoper mówią, że liczba transakcji w branży Zdrowie i uroda wzrosła w ubiegłym roku o niemal 60 proc. względem roku 2019. Na drugim miejscu uplasowała się odzież (34 proc.), a na trzecim książki i multimedia (31,1 proc.). Produkty z tej ostatniej kategorii były również najczęściej wskazywane jako kupowane wyłącznie online (35,4 proc.). Inne branże z dużym udziałem transakcji tylko internetowych to hobby (wzrost o ponad 28 proc.), a także komputery i elektronika (ponad 24 proc.). Ja szczerze mówiąc na kosmetyki w ostatnim czasie nie wydałam wiele.
… a jakie kupujemy częściej stacjonarnie?
Rok 2020 wywrócił handel do góry nogami. W nowej rzeczywistości, w której zmagamy się z koronawirusem, przyzwyczajenie konsumenckie Polaków uległy zmianie. A kupujemy nawet więcej, choć niektóre z produktów rzadziej trafiają do naszych koszyków. Kosmetyki i ubrania dużo częściej w necie. Za to w sklepach stacjonarnych kupujemy więcej produktów sypkich, bo i więcej czasu poświęcamy na gotowanie w domowym zaciszu. Zamknięte restauracje dodatkowo dołożyły swoją cegiełkę do nowego trendu konsumenckiego Polaków. I to ma potwierdzenie w rzeczywistości. U nas pizza częściej była domowej roboty niż z dowozem. Podobnie wzrosła sprzedaż kawy, szczególnie ziarnistej, a co za tym idzie ekspresów. I to też się wszystko zgadza, bo na pracy zdalnej w domu potrafię wypić nawet 3 kawy dziennie.
Polski startup będzie leczył depresję za pomocą VR
Polski startup pracujący nad usługą VR TierOne stworzył oprogramowanie jak i okulary VR, które mają pomóc w zwalczaniu depresji. Autorzy systemu deklarują, że według badań rozwiązanie to obniża poziom depresji o 37 proc. (wg skali GDS), poziom lęku o 36 proc. (wg skali HADS) i poziom stresu o 27 proc. (wg skali PSQ). Technologia Wirtualnej Rzeczywistości pozwala całkowicie oderwać pacjenta od rzeczywistości (również rzeczywistości szpitalnej), samej w sobie często depresyjnej, i przenieść go do świata pełnego kolorów, radości i nadziei, co leczniczo wpływa na jego psychikę i pobudza mechanizmy plastyczności mózgu. Pacjent podczas cyklu terapeutycznego jest pozytywnie bodźcowany immersyjnym światem VR wraz z precyzyjnymi tekstami terapeutycznymi.
Większość kupujących czeka na mail ze statusem e-zakupów
Z raportu Shoper i SMSAPI wynika, że 68 proc. kupujących online preferuje powiadomienia na temat statusu swoich zakupów poprzez e-mail. Jednak 19 proc. wolałby otrzymywać je SMS-em, a powiadomienie poprzez aplikację mobilną 11 proc. Zaledwie 1 proc. preferowałby informację poprzez komunikator. Informację o wysyłce zamówienia chciałoby otrzymać SMS-em 35 proc. kupujących.