Polacy jako wykazują się wysoką nieufnością wobec personalizowanych reklam. Co trzeci polski respondent nie czuje się komfortowo przy dostarczaniu danych i historii przeglądania swojemu dostawcy usług wideo, w celu personalizacji reklam – wynika z raportu Ericsson TV and Media 2016. Według najnowszego raportu Ericsson TV and Media 2016, średni roczny czas oglądania treści na urządzeniach mobilnych, wzrósł od roku 2012 o ponad 200 godzin.
Oznacza to, że średni tygodniowy czas oglądania treści wideo wynosi obecnie 25 godzin. Od kilku lat jesteśmy świadkami spadku oglądalności telewizji linearnej – widzowie chcą decydować o miejscu i czasie w którym będą oglądać materiały wideo, dlatego coraz częściej zwracają się ku serwisom VOD (Video on Demand), którym w 2015 roku poświęcali 31 procent czasu poświęcanego na konsumpcję treści wideo.
Wśród serwisów VOD w Polsce, zdecydowanym liderem jest YouTube, z którego korzysta niemal każdy ankietowany użytkownik. Czterdzieści procent z nich korzysta z Youtube przynajmniej raz dziennie. Drugie i trzecie miejsce przypadło dwóm rodzimym serwisom VOD – Ipla i TVN Player.
Jednym z głównych problemów przy korzystaniu z serwisów VOD jest kwestia poszukiwania odpowiedniego materiału do obejrzenia – to codzienny problem dla połowy ankietowanych przez Ericsson ConsumerLab. Dla polskich użytkowników, jedna trzecia czasu spędzanego w serwisie VOD przypada na wyszukiwanie konkretnego materiału do obejrzenia. To dwukrotnie więcej niż w przypadku tradycyjnej telewizji. Pomimo tego, poziom zadowolenia z usług VOD jest znacznie wyższy. Podobny współczynnik czasu spędzanego na wyszukiwanie i oglądanie materiałów, Ericsson zaobserwował między innymi w Stanach Zjednoczonych.
Serwisy takie jak Ipla i TVN Player działają jako A-VOD (Advertising Video On-Demand) – użytkownicy korzystają z nich bezpłatnie w zamian za oglądanie reklam, pojawiających się w trakcie materiału wideo. Co ciekawe, spośród osób ankietowanych przez Ericsson, Polacy wykazują się wysoką nieufnością wobec personalizowanych reklam. Co trzeci polski respondent nie czuje się komfortowo przy dostarczaniu danych i historii przeglądania swojemu dostawcy usług wideo, w celu personalizacji reklam. Globalnie, nieufność deklaruje 25 procent respondentów.