Coraz częściej zamiast gonić na zakupy po zatłoczonych sklepach, wolimy robić je z własnego mieszkania, za pośrednictwem komputera, smartfona lub tabletu. Jak wynika z szacunków Deloitte (z września 2012 r.) wartość sprzedaży online jest tak duża, że aby osiągnąć porównywalny wynik w tradycyjnych sklepach potrzeba by więcej niż 5 500 000 metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Co więcej, firma przewiduje, że te święta będą rekordowe pod względem kupowania prezentów w internecie.
O atrakcyjności zakupów w sieci nie trzeba już nikogo przekonywać. Wygodę, komfort, niższą cenę, oszczędność czasu, większy wybór i możliwość dowozu do domu docenia z roku na rok coraz więcej osób. Jak wynika z badań TNS Polska wykonanych na zlecenie Grupy Allegro w bieżącym okresie przedświątecznym 25 % Polaków i równocześnie 38 % internautów prezenty kupi w sieci – na platformach handlowych, w sklepach on-line[2].
– Dla Allegro jak i całej branży e-commerce okres przed Bożym Narodzeniem, to z uwagi na wzmożone zainteresowanie zakupami w sieci, bardzo gorący czas. W serwisie Allegro niektóre kategorie produktów notują wówczas ponad 100 % wzrosty obrotów, a w kategorii „Gry” mówimy aż o 180% wzroście. W okresie przedświątecznym na Allegro w ciągu każdej minuty wystawianych jest średnio 599 ofert – mówi Katarzyna Kuśnierska, dyrektor zarządzająca serwisu Allegro.pl.
Przed świętami w Internecie odbywa się więcej transakcji finansowych niż w jakimkolwiek innym okresie roku. Jest to też czas wzmożonej działalności cyberprzestępców – przygotowują oni fałszywe strony internetowe z ofertami, a także wysyłają na skrzynki pocztowe spam zawierający podejrzanie atrakcyjne ceny. Fałszywe witryny są najczęściej nastawione na pozyskanie danych kart płatniczych i innych poufnych informacji. Dlatego najlepiej robić zakupy w miejscach, do których mamy zaufanie.
– Naszych użytkowników chronimy i zabezpieczamy przez cały rok, chociażby poprzez Program Ochrony Kupujących, ale oczywiście w okresie przedświątecznym, z uwagi na natężony ruch w serwisie czujność naszych administratorów jest wzmożona. Naszym klientom radzimy wybierać najlepsze, oznaczone Standardem Allegro oferty i solidnych, zaufanych sprzedawców, dokładnie czytać opisy ofert, no i zrobić zakupy odpowiednio wcześniej, to zagwarantuje nam spokój na święta – dodaje Katarzyna Kuśnierska.
Korzystanie z e-sklepów to zdecydowanie najwygodniejsza forma robienia zakupów, ale nie można przy tym zapominać o bezpieczeństwie.
– Badania Norton Cybercrime Report 2012 pokazały, iż roczny koszt cyberprzestępczości w Polsce wyniósł 4,8 mld zł, a koszty, jakie w związku z atakami cyberprzestępców poniosła jedna ofiara, to średnio 672 zł– powiedziała Ewa Kellner, Norton Sales Manager odpowiedzialna za region Europy Wschodniej.
Eksperci Norton przygotowali kilka prostych porad, których przestrzeganie pozwoli zachować bezpieczeństwo w czasie kupowania prezentów dla najbliższych.
- Uważaj na niezabezpieczone lub nieznane strony – podczas robienia zakupów w Internecie staraj się robić zakupy na znanych stronach, a przy płaceniu upewnij się, że witryna jest odpowiednio zabezpieczona – można to zwykle poznać po symbolu kłódki pojawiającym się na pasku adresowym przeglądarki internetowej. Strona powinna być również opatrzona logo Norton Secured.
- Uważaj na spam – czyli wiadomości o tematach takich jak “Najpopularniejsza zabawka tego roku 80% taniej niż w sklepie” lub “Wygraj komplet prezentów na święta z dostawą do domu!”. Cyberprzestępcy dobrze wiedzą, czego szukamy w sieci w danym okresie i starają się dostarczać do naszych skrzynek pocztowych wiadomości, które skłonią nas do kliknięcia w niebezpieczny odnośnik. Dlatego zawsze należy uważać na wiadomości e-mail od nieznanych nadawców i takie, które zawierają zbyt hojne oferty.
- Dbaj o bezpieczeństwo informacji osobistych – upewnij się, że nie udostępniasz w sieci wrażliwych informacji o sobie, zwłaszcza na stronach internetowych, do których nie masz zaufania. Informacje takie jak adres zamieszkania czy numer karty płatniczej mogą wpaść w niepowołane ręce.