Tereny wiejskie, gdzie wciąż mieszka 1/3 ludności Polski to mało atrakcyjny rynek dla dostawców internetu – rzadka zabudowa i duże odległości znacznie zwiększają koszty inwestycji. Operator telewizji satelitarnej Astra znalazł na to jednak sposób (DI).
Problem z dostępem do szybkiego internetu mają głównie rodziny mieszkające na wsi oraz w małych ośrodkach miejskich, gdzie opłacalność inwestycji operatorów w infrastrukturę jest znikoma. Firmy oferujące dostęp do internetu wolą skupić się na większych miastach, gdzie jest znacznie większa gęstość zaludnienia, a co za tym idzie mniejszy koszt pozyskania klientów.
W ciągu najbliższych kilku miesięcy sytuacja może jednak ulec znacznej poprawie. Z ofertą dostępu do internetu chce wystartować jeden z największych operatorów satelitarnych na świecie – SES Astra. Zamierza on zaoferować satelitarny dostęp do internetu, co sprawi, że kosztowne inwestycje w światłowody staną się zbędne.
Firma prowadzi obecnie rozmowy z podmiotami zainteresowanymi sprzedażą usług. Wiadomo, że Astra zamierza zaoferować trzy warianty prędkości pobierania danych – od 128 do 1024 Kb/s. Jednak w porównaniu z poprzednimi ofertami dostępu satelitarnego zasadniczą różnicą będzie prędkość „od klienta” – ma wynosić nawet do 128 Kb/s.
Cena nowej usługi będzie wyższa niż w przypadku operatorów stacjonarnych i wahać ma się od 70 do 140 złotych miesięcznie. Jak podkreśla Rzeczpospolita oferta Astry jest nie tylko szybsza, ale także o kilkadziesiąt procent tańsza. Problemem może okazać się cena zestawu odbiorczego, wynosząca około tysiąca złotych.
Jeśli jednak firmie uda się zyskać dużych partnerów, jak miało to miejsce w Niemczech (Deutsche Telekom) czy Francji (spółka z grupy France Telecom), jest szansa, że wezmą oni na siebie znaczną część tych kosztów. Problem może być z mniejszymi, dla których może być to zbyt duże obciążenie finansowe.
Analitycy przewidują, ż oferta Astry może stać się konkurencją dla dostępu oferowanego obecnie przez operatorów telefonii komórkowej. Mogą oni świadczyć usługi tam, gdzie są ustawione ich maszty, czyli właściwie także na terenie całego kraju. Szacuje się, że Astra mogłaby pozyskać 200 do 300 tysięcy klientów, którzy generowaliby rokrocznie około 300 milionów złotych przychodów.
Operator chce rozpocząć świadczenie usług w przeciągu 3-4 miesięcy.