Tablety PC obok podręczników, Office 365 i nowoczesne materiały do nauki, interaktywne tablice, pracownie mobilne oraz możliwość udziału online w lekcjach. Brzmi jak edukacyjne science fiction? Niezupełnie. To standardy, które już obowiązują w Szkole Podstawowej nr 3 w podwarszawskich Ząbkach. Dzięki wsparciu m.in. firmy Microsoft szkoła jest pionierem tak kompleksowego podejścia do tematu innowacyjnego nauczania.
Uroczystość inaugurującą modelową Szkołę w Chmurze otworzył Robert Perkowski – burmistrz miasta Ząbki. Projekt zaś zaprezentowali: Tomasz Łukawski, dyrektor szkoły oraz Ronald Binkofski, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.
To właśnie w niewielkiej miejscowości Ząbki, a nie w sąsiedniej stolicy, powstała modelowa Szkoła w Chmurze. Placówka posiada nie tylko odpowiednie narzędzia, ale przede wszystkim odpowiednią infrastrukturę, specjalistyczne aplikacje wspierające pracę nauczycieli i pracowników administracji, treści, zasoby i świetnie przygotowaną kadrę. Projekt jest realizowany od kilku lat i każdego roku gmina przeznacza kolejne środki na jego rozwój. W tym roku we współpracy z Microsoft wdrożono Office 365, przeszkolono nauczycieli i rozpoczęto pilotażowy program polegający na wyposażeniu klasy 5a i uczących ją pedagogów w tablety.
Kompleksowość projektu dotyczy nie tylko procesu nauczania i funkcjonowania szkoły, ale również jego sposobu realizacji. Wzorem najlepszych praktyk ze świata wdrażanie programu odbywa się przy bliskiej współpracy placówki oświatowej, samorządu lokalnego i biznesu.
– Jestem bardzo dumny, że to właśnie nasze miasto wyznacza ścieżkę innowacyjności. Jesteśmy miastem, które może poszczycić się inwestycjami sięgającymi najwyższych standardów, nastawionymi na ułatwienie życia jego mieszkańcom. Jako pierwsi wybudowaliśmy jedno z najnowocześniejszych publicznych przedszkoli w kraju. Uruchomiliśmy bezpłatne linie autobusowe dla naszych mieszkańców. Dzięki środkom zewnętrznym realizowane są projekty takie jak modernizacja wielu kilometrów lokalnych dróg, budowa Centrum Turystyczno-Rekreacyjno-Sportowego czy tunelu pod torami kolejowymi znacznie poprawiającego bezpieczeństwo w naszym mieście. Ząbkowska oświata jest szczególnym powodem do dumy. Wysoki poziom edukacji stawia gminę w jednym rzędzie z najlepszymi placówkami oświatowymi z całego regionu. Wierzę, że w ten sposób systematycznie podnosimy kapitał społeczny Ząbek i sprawiamy, że to niewielkie miasto oferuje wyższy poziom edukacji niż niejedna duża aglomeracja – powiedział Robert Perkowski, burmistrz miasta Ząbki.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Małego Powstańca została wyposażona w 3 mobilne pracownie komputerowe (16 laptopów na każdą pracownię), 2 sale z komputerami stacjonarnymi, bibliotekę z komputerami wyposażonymi w system MOL oraz czytnikami do wypożyczania książek, świetlicę z komputerami oraz laboratorium ECDL. W każdej klasie nauczyciel ma do dyspozycji tablicę interaktywną z notebookiem oraz dostęp do szybkiego internetu (sieć Wi-Fi w standardzie „n” oraz internet przewodowy). W szkole korzysta się z wielu aplikacji (np. elektronicznego dziennika Lekcja+ firmy Vulcan), pomocy informatycznych, treści oraz programów innowacji pedagogicznych (m.in. projekt MATLANDIA). Wszyscy nauczyciele, którzy korzystają z nowych technologii przeszli specjalny cykl szkoleń, by zdobyć potrzebne umiejętności.
– W naszej podstawówce wierzymy w naukę poprzez zabawę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Korzystamy z niej nie tylko na zajęciach komputerowych, ale także na innych lekcjach, takich jak matematyka, język polski czy przyroda – podkreślił Tomasz Łukawski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkach.
Ponadto Microsoft wyposażył szkołę w Ząbkach w 30 tabletów PC z systemem operacyjnym Windows 8.1. Wspólnie z partnerami merytorycznymi: VULCAN i Oxford University Press przygotował także edukacyjne materiały dostępne z poziomu tabletu. Firma VULCAN wdrożyła w szkole system UONET+ obejmujący najnowocześniejszy dziennik elektroniczny oraz obsługę szkolnego sekretariatu. Dzięki UONET+ udało się usprawnić realizację codziennych obowiązków sekretarza szkoły i nauczycieli. Podręczniki, z których korzystają uczniowie, zawierają materiały dodatkowe na platformie edukacyjnej. Firma Oxford University Press wspiera merytorycznie nauczycieli i uczniów w efektywnej nauce języków obcych z wykorzystaniem elektronicznych treści m.in. poprzez Steps in English iTools, platformę edukacyjną z ćwiczeniami dostępnymi online.
Klasa 5a w czasie zajęć
– Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla siebie. Ważne, aby w najmłodszych latach uczniowie otrzymali cenną wiedzę w jak najbardziej przystępny i atrakcyjny dla nich sposób. Praca na tabletach z oprogramowaniem użytkowym znajdującym się w chmurze oswoi uczniów z nowymi technologiami i sprawi, że będą mogli czerpać z codziennych lekcji znacznie więcej niż wychowankowie tradycyjnych szkół. Używanie na co dzień narzędzi informatycznych w życiu szkolnym to najlepszy sposób na przygotowanie młodych ludzi do wyjścia w przyszłości na rynek pracy – powiedział Ronald Binkofski, szef polskiego oddziału Microsoft.
Możliwość nauki poprzez nowe technologie sprawia, że dzieci chętniej angażują się w zajęcia, są bardziej aktywne na lekcjach. Swoje tablety wykorzystują w szkole, ale też w domach do odrabiania lekcji. W szkole w Ząbkach są także uczniowie, którzy dzięki nowym technologiom mogą brać udział w zajęciach z domu, co jest szczególnym udogodnieniem dla uczniów uczących się w trybie zdalnym. Jednak nowe technologie w szkole doceniają nie tylko nauczyciele i uczniowie, ale także rodzice.
–Wykorzystanie nowych technologii od najmłodszych lat jest bardzo ważne, ponieważ chodzi o to, żeby nasze dzieci w dorosłe życie weszły przygotowane do wykorzystywania ich w pełni. Ważne jest również, by mogły poszukiwać wiedzy nie tylko w szkole, podręcznikach, ale także szukać jej samodzielnie, na przykład w świecie internetu – zauważa Krzysztof Konopka, rodzic jednego z uczniów ząbkowskiej podstawówki. Katarzyna Kożuchowska, mama jednej z uczennic dodaje: –Chciałabym, żeby nasze dzieci miały równe szanse, jak dzieci w dużych miastach. By mogły wykorzystywać wszystkie najnowsze technologie, by później mieć równe szanse w starcie do lepszych gimnazjów, na lepsze uczelnie.