Oszuści internetowi nie biorą urlopów i wykorzystując sezon wakacyjny, szykują kolejne formy ataków. Eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa T‑Mobile Polska ostrzegają o jednej z coraz częściej wykorzystywanych metod ataku – „na dziecko”. Przykłady zgłoszonych do Security Operations Center T‑Mobile Polska wiadomości wskazują, że atakujący podszywają się pod dziecko, którego telefon uległ rzekomemu zniszczeniu. Oszuści wysyłają wiadomość do swojej ofiary – rodzica, tłumacząc nieznajomy numer koniecznością kontaktu z nowego urządzenia.
Następnie proszą o wysłanie wiadomości na innym komunikatorze, np. WhatsApp. Po przeniesieniu konwersacji wciąż podszywają się pod dziecko i proszą o pieniądze, argumentując prośbę potrzebą środków na naprawę uszkodzonego telefonu.
Mamo to moj nowy numer spadl mi telefon i sie rozwalil napisz do mnie na Whatsapp
Ten atak po raz kolejny potwierdza jak istotna jest nasza świadomość wobec zagrożeń i weryfikacja tożsamości. Nigdy nie należy przelewać pieniędzy, w żadnej formie, dopóki nie potwierdzimy kto jest nadawcą kierowanej do nas prośby. Najprostszym sposobem weryfikacji jest kontakt z bliskim za pomocą znanego nam numeru lub innej ścieżki komunikacji, która jest znana i stosowana przez obie strony. Taka forma weryfikacji pozwala upewnić się, że rozmawiamy z osobą, która potrzebuje naszej pomocy a nie z przestępcą.
Pamiętajmy, że osoba, która naprawdę potrzebuje naszej pomocy finansowej, zawsze znajdzie sposób, aby z nami się skontaktować i osobiście omówić sytuację. Jak za każdym razem, czujność, zdrowy rozsądek i zasada ograniczonego zaufania są naszą najlepszą obroną wobec cyberprzestępczości.