Nie ma wątpliwości, że dane to najważniejszy zasób XXI wieku, a ich bezpieczne przetwarzanie, dostępność oraz możliwość błyskawicznego reagowania na wszelkie awarie są kluczowe dla ciągłości działania niemal każdego przedsiębiorstwa. Nieoczekiwane zdarzenia, takie jak cyberataki, działanie złośliwego oprogramowania lub awarie wywołane przez katastrofy naturalne, ale także prozaiczne błędy ludzkie to wypadki, które mogą zachwiać każdą, nawet najlepiej prosperującą firmą.
W odpowiedzi na te zagrożenia, T‑Mobile rozszerza usługi Disaster Recovery, wprowadzając możliwość skorzystania z nich w modelu as a Service.
Disaster Recovery as a Service to usługa zapasowego wirtualnego centrum danych, w ramach której T‑Mobile zapewnia możliwość awaryjnego odtworzenia firmowego środowiska VMware na georedundantnej infrastrukturze T‑Mobile. W wypadku awarii, dostęp do zreplikowanych danych możliwy będzie z infrastruktury Private Cloud lub Wirtualnego Centrum Danych T‑Mobile z opcją ich backupowania do drugiego, oddalonego o kilkaset kilometrów ośrodka operatora (DC w Warszawie i w Krakowie). Dzięki temu, nawet w sytuacji wystąpienia np. katastrofy naturalnej lub ataku cybernetycznego, dane firmowe będą bezpieczne, a ciągłość biznesu niezagrożona.
Wartym podkreślenia jest fakt, że przez cały czas aktywnej usługi DRaaS, klient płaci jedynie za przechowywane, zreplikowane dane. Opłaty za wykorzystanie mocy obliczeniowej pobierane są wyłącznie w sytuacji wystąpienia awarii i uruchomienia procesu odzyskiwania danych. Z rozwiązania mogą skorzystać między innymi firmy, które chcą zabezpieczyć swoje środowisko IT przed utratą danych i innymi niespodziewanymi zdarzeniami, mogącymi zaburzyć ciągłość działania biznesu. Jest to również doskonałe rozwiązanie dla podmiotów, chcących dywersyfikować swoje zasoby informatyczne tak, aby zapewnić redundancję geograficzną lub potrzebują zapasowego środowiska w celu spełnienia wymagań regulacyjnych oraz firmowej polityki bezpieczeństwa. Rozległa sieć światłowodowa T‑Mobile (ponad 25 tys. km i ponad 17 tys. punktów dostępowych w całej Polsce) pozwala na zestawienie łączy między centrami danych T‑Mobile i serwerownią klienta w niemal dowolnej lokalizacji.
T-Mobile posiada największą sieć obiektów kolokacyjnych w kraju, w tym 6 komercyjnych centrów danych dla usług kolokacji, hostingu serwerów i cloud computing. Umiejscowienie obiektów data center w różnych lokalizacjach geograficznych pozwala klientom na bezpieczne replikowanie maszyn wirtualnych. Co ważne, wszystkie centra danych operatora umiejscowione są w Polsce, co jest nie bez znaczenia przede wszystkim z uwagi na wymogi regulacyjne, ale również względy praktyczne. Operator dysponując własną infrastrukturą sieciową i centrów danych, zapewnia budowę systemów opartych o georedundancję w modelu Disaster Recovery, gwarantując integralność danych w wypadku awarii lub braku dostępu do jednego z obiektów, nawet w wypadku wystąpienia nagłych zjawisk pogodowych czy katastrofy naturalnej.
Od teraz, usługi Disaster Recovery as a Service dostępne są w T-Mobile z opcją doboru indywidualnych planów ciągłości działania. Definiowane są one poprzez: liczbę wykonywanych replikacji, czas ich przechowywania oraz współczynnik RPO (Recovery Point Objective), który określa dopuszczalną ilość utraconych danych i maksymalny akceptowalny czas pomiędzy wystąpieniem awarii a replikacją. W wielu przedsiębiorstwach utrata krytycznych danych może doprowadzić do zaprzestania działalności biznesowej całej firmy – warto zatem, jak najlepiej zabezpieczyć swoje systemy informatyczne. Więcej informacji na temat usługi znaleźć można pod tym adresem.
Poza rozwiązaniem Disaster Recovery, klienci T‑Mobile mogą skorzystać z bogatego portfolio usług centrów danych, takich jak: kolokacja, zaawansowana oferta hostingu serwerów i chmury publicznej, produkty z obszaru chmury prywatnej i hybrydowej oraz backup’u.
W ofercie T‑Mobile dla biznesu znajdziemy również najwyższej jakości szerokopasmową transmisję danych (sieć SD-WAN, sieć VPN, wydzielone pasmo Internet, łącza punkt – punkt w oparciu o rozległą sieć światłowodową, LTE lub 5G w miejscach bez dostępu do internetu stacjonarnego) oraz zaawansowane usługi cyberbezpieczeństwa (AntyDDoS, zarządzany Firewall czy WAF, Cyber Guard oraz Security Operations Center). Wszystkie te rozwiązania dają Klientom pewność i stabilność, tak potrzebne szczególnie w niepewnych czasach.