W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną i przepisami obowiązującymi na całym świecie zaawansowane technologicznie rozwiązania firmy Thales wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, czy biometrię, oferują portom lotniczym, liniom lotniczym i funkcjonariuszom straży granicznej możliwości zwiększenia wydajności operacyjnej, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pasażerów oraz poprawy jakości podróżowania.
- W ramach odprawy dla każdego pasażera tworzony jest tymczasowy token cyfrowy, który można wygenerować z dowolnego miejsca na długo przed przybyciem na lotnisko. Token używany jest do uwierzytelnienia osoby w mniej niż sekundę, z maską lub bez, w różnych punktach na lotnisku (odprawa, zdanie bagażu, ochrona, kontrola paszportowa i wejście na pokład).
- Rozwiązanie skraca kontrolę paszportową i czas wejścia na pokład średnio o 30%, zmniejszając zatłoczenie oraz poprawiając bezpieczeństwo na lotnisku i komfort pasażerów.
- Przygotowując się do pracowitego okresu letniego, lotniska stają przed nowymi wyzwaniami – kryzysem w sektorze zdrowia publicznego i nowymi przepisami dotyczącymi swobody przemieszczania się w strefie Schengen. Technologie firmy Thales umożliwiają operatorom portów lotniczych, liniom lotniczym i funkcjonariuszom straży granicznej usprawnienie podróży i zwiększenie bezpieczeństwa w czterech głównych punktach wokół lotniska.
Bezpieczna odprawa
Pasażerowie mogą odprawić się zdalnie z dowolnego miejsca (domu, hotelu itp.) za pomocą aplikacji mobilnej swojej linii lotniczej. Tożsamość każdej osoby można natychmiast zweryfikować za pomocą oprogramowania do rozpoznawania twarzy, wykorzystując kombinację selfie zrobionego przez pasażera, danych biometrycznych i sprawdzania autentyczności dokumentów. Rozwiązanie do rozpoznawania twarzy sprawdza około 40 punktów na twarzy pasażera i ostrzega w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do jego tożsamości.
Na podstawie weryfikacji tożsamości i danych biometrycznych twarzy dla każdego pasażera tworzony jest tymczasowy token cyfrowy. Następnie twarz pasażera identyfikuje go przy odprawie, zdawaniu bagażu, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i bramce wejściowej, eliminując konieczność okazywania biletu i dowodu osobistego w każdym punkcie kontrolnym. System analizuje rysy twarzy danej osoby w czasie rzeczywistym, nawet gdy nosi ona maseczkę ochronną, i dopasowuje je do odpowiedniej tożsamości cyfrowej w systemie. Żadne dane osobowe ani zdjęcia nie są przechowywane – zaszyfrowany kod utworzony podczas odprawy jest jedynym odniesieniem, którego wymaga system.
Identyfikacja pasażerów przy bramce wejściowej w mniej niż sekundę
Podczas wchodzenia na pokład pasażerowie są natychmiast identyfikowani dzięki rozpoznaniu twarzy, bez konieczności zdejmowania masek lub pokazywania kart pokładowych. W niektórych przypadkach personel naziemny może poprosić pasażera o okazanie przepustki zdrowotnej, którą można przechowywać w portfelu cyfrowym na smartfonie, w celu potwierdzenia statusu szczepienia, wyników testu PCR itp. Mobilny portfel identyfikacyjny chroni dane osobowe pasażerów i poświadcza autentyczność, ważność i integralność danych zdrowotnych. Przepustki zdrowotne można również uwierzytelnić podczas odprawy pasażerów przed przybyciem na lotnisko.
Zastosowanie biometrii przy bramkach wejściowych skraca onboarding o jedną trzecią. System kasuje tymczasowy token po wystartowaniu samolotu.
Inteligentne operacje lotniskowe w celu optymalizacji przepływu pasażerów
Zaawansowane technologicznie rozwiązania Thales pomagają również w zarządzaniu operacjami lotniskowymi w wielu miejscach docelowych. Grupa zapewnia operatorom portów lotniczych inteligentne rozwiązania i narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji, które pomagają optymalizować i kontrolować przepływ pasażerów wewnątrz terminalu (od przybycia do wejścia na pokład i/lub przylotu). Dzięki wysokowydajnym algorytmom, te narzędzia i rozwiązania umożliwiają operatorom portów lotniczych i interesariuszom modelowanie przylotów i odlotów, a także innych danych lotniskowych i przeprowadzanie symulacji. Na podstawie tych symulacji można przewidywać możliwe zakłócenia w podróży (opóźnione lub odwołane loty) i dostosowywać dostępność zasobów na ziemi, aby poprawić komfort pasażerów i skrócić czas oczekiwania.
Nowe kioski graniczne ułatwiające kontrolę paszportową dla obywateli spoza Europy
Zgodnie z nowymi wymogami dla państw należących do strefy Schengen, obywatele spoza Europy przybywający do krajów strefy Schengen będą już wkrótce mogli korzystać z samoobsługowych kiosków granicznych Thales w celu wstępnej rejestracji swojej tożsamości, w tym danych biometrycznych (odcisków palców i biometrii twarzy) w mniej niż minutę.
Rejestracja wstępna pozwala zaoszczędzić 30% czasu potrzebnego na kontrolę paszportową. Oprogramowanie systemu jest zoptymalizowane pod kątem ultraszybkiego uwierzytelniania dokumentów i wykrywania oszustw. Kilka bramek przy wejściach (na lotniskach, portach, dworcach kolejowych) zostanie wyposażonych w kioski graniczne Thales do maja 2022 roku.
– Od kilkudziesięciu lat Thales pomaga w zarządzaniu i zabezpieczaniu wrażliwej infrastruktury, takiej jak dworce, areny sportowe i inne ważne obiekty kulturalne. Dzięki swojej wiedzy w zakresie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, deep learning i biometrii, wzmocnionej przejęciem Gemalto w 2019 r., Thales jest w stanie zapewnić portom lotniczym i ich ekosystemom nowe sposoby na zwiększenie wydajności operacyjnej, lepszą ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pasażerów oraz poprawę jakości podróży. Technologie Thales oferują bezpieczne rozwiązania, które upraszczają obsługę pasażerów, gwarantują ochronę danych osobowych i zarządzanie nimi z pełną przejrzystością – komentuje Philippe Keryer, wiceprezes ds. strategii, badań i technologii, Thales.