Zawieranie umowy przez telefon miało ułatwić życie klientom, ale… może stać się przykrym zaskoczeniem. Niewiele osób ma bowiem świadomość, że już sama rozmowa z telemarketerem jest zobowiązująca. W efekcie klienci coraz częściej skarżą się na pułapki w postaci faktur do zapłacenia za przesyłki, których nie zamawiali – pisze Gazeta Wyborcza.
„Przedstawiono mi ofertę i zapytano, czy jestem nią zainteresowana. Postanowiłam skorzystać z proponowanej usługi. Miałam czekać na przesłane pocztą dokumenty. Spodziewałam się, że otrzymam pisemną umowę i będę miała czas, aby zapoznać się z jej warunkami. Listonosz przyniósł przesyłkę, więc pokwitowałam ją podpisem, ponieważ byłam przekonana, że to list polecony i potwierdzam odbiór. Kopia trafiła do mnie, a oryginał zabrał listonosz” – opowiada klientka Tele2. „Byłam bardzo zaskoczona, gdy zobaczyłam, że tak naprawdę podpisałam oświadczenie z Tele2. Okazało się, że umowa została ze mną zawarta już przez telefon, o czym w ogóle nie wiedziałam” – dodaje.
Chociaż wszystko odbywa się zgodnie z prawem, to podstęp polega na samym sposobie prowadzenia rozmowy. Jak zauważa jednak Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej, z prawnego punktu widzenia zawieranie umów przez telefon jest dozwolone – pisze „GW”.