Przez ostatnie miesiące na polskie numery wykonywane są połączenia rzekomo z numerów infolinii bankowych. Oszuści podszywają się pod doradców bankowych, dział techniczny lub bezpieczeństwa, pośredników czy przedstawicieli jednostek państwowych. Informują o tym między innymi Związek Banków Polskich oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.
Pamiętajcie o zachowaniu szczególnej ostrożności – jeśli osoba, z którą rozmawiacie nie wzbudza Waszego zaufania pod żadnym pozorem nie wykonujcie czynności o które prosi
(podanie danych weryfikujących, szczegółów dotyczących płatności czy instalacja dodatkowych aplikacji na telefonie czy komputerze).
Oszuści najczęściej próbują wzbudzić poczucie zagrożenia (na przykład mówiąc o próbie przelewu do nieznanej osoby czy blokadzie konta) i przez to manipulować rozmówcą.
Polecamy bardzo użyteczny film stworzony przez Niebezpiecznik.pl, dzięki której można dowiedzieć się więcej na ten temat jak i wysłuchać fragmentu rozmowy:
W związku z tym:
- nie podawaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej, danych z karty płatniczej lub bankowej aplikacji mobilnej (w tym kodu BLIK) – prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta
- nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej, kodów 3D Secure czy kodów autoryzacyjnych
- czytaj dokładnie treść SMS-ów i powiadomień z aplikacji bankowej
- jeśli rozmowa wzbudzi wątpliwości lub niepokój rozłącz się, a następnie sam zadzwoń do banku (wybierając numer ręcznie, a nie oddzwaniając na ostatnie połączenie przychodzące)
- zachowaj zdrowy rozsądek i zimną krew po informacji o rzekomej stracie czy blokadzie środków na koncie – przeanalizuj sytuację i sprawdź przez zaufany sposób (na przykład aplikację mobilną) czy opisana sytuacja naprawdę ma miejsce
- pamiętaj, że wyświetlony numer telefonu przy połączeniu przychodzącym może nie być prawdziwy (podszywanie się, tzw. spoofing) i nie jest gwarancją rozmowy z prawdziwym przedstawicielem banku