W rankingu największych stron telekomowych (wg liczby fanów) od miesięcy prawie nic się nie zmienia 🙂 Mamy tą samą czołówkę: powyżej miliona – Serce i Rozum i Play oraz wkrótce-powyżej miliona – Orange i Plus. Reszta daleko w tyle. Doganiać czołówkę najbardziej chce T-Mobile. Ale w takim tempie jak teraz to zajmie ze 2 lata… Liczba fanów i jej zmiany pozwala wnioskować, który konkurent najwięcej inwestuje w FB jako swój kanał komunikacji.
Pozycję w tym rankingu buduje się głównie wydatkami reklamowymi (chyba, że ktoś ma fart i zostaje wciągnięty przez FB do polecanych stron – wtedy ma fanów za darmo). Żadna inna branża nie notuje takich przyrostów rekrutacyjnych co telekomy. W sierpniu przybyło tu 240 tys. nowych fanów (w lipcu ok. 180 tys. osób więc rekrutacja przyspieszyła). To niesamowite bo największe strony zyskują wciąż po kilkadziesiąt tysięcy fanów miesięcznie!
Drugi wymiar analizy to jakość poszczególnych stron. Nie ma na to jednej waluty. Możemy patrzeć na “zaangażowanych” – tj. liczbę osób, wykonujących aktywności na fanpage (np. lubiących statusy, dodających komentarze, czy wrzucających posty). Liczbę “osób, które mówią o tym” – czyli m.in. sumę “zaangażowanych” tych, którzy zostawili jakiś ślad po sobie oraz nowych fanów. Na koniec zauważmy “interactivity” – czyli liczbę wszystkich aktywnościa na fanpage’u bez podziału na unikalne osoby.
W sierpniu notujemy wśród telekomów 25% spadek liczby zaangażowanych osób. Ale ci, którzy zostali więcej klikali – Liczba interakcji utrzymała się na tym samym poziomie (ok. 748 tys.). Najbardziej angażujące – rocentowo i bezwzględnie – były największe strony. Mają masę krytyczną, brand, content i budżet mediowy na wybrane posty – bez głębszej analizy ciężko wskazać wiodący czynnik sukcesu. W Top 5 największych stron, średni udział osób zaangażowanych wśród wszystkich fanów wynosi 6%. Dla pozostałych stron to jest ok. 3%. Wyjątek stanowi Virgin (74%) oraz T-Mobile (13%). Ten pierwszy to efekt małej bazy fanów i wejścia na rynek . Ten drugi to zasługa kilku wpisów-ankiet, którymi łatwo pompować zaangażowanie. Imponujące zaangażowanie wypracował też profil Play4U (stosunek interakcji do liczby fanów). To ciekawy benchmark bo profil ten dedykowany jest obsłudze klienta. To sprytny ruch bo Play przenosi ciężar kłopotliwego buzzu na osobny fanpage. Dzięki temu oficjalny profil Play zostanie z wyłącznie dobrym zaangażowaniem. Jeszcze jedna obserwacja dotyczy wierności fanów. (te dane proszę sprawdzić w panelu raportującym sotrender). Na tym tle wyróżnia się Orange, który jako jedyny ma 80% wielokrotnie zaangażowanych fanów. Średnia w tej kategorii to 30-50%.