Samsung Smart TV wychodzi poza klasyczną definicję telewizora. Widzowie mogą liczyć na coraz to nowe możliwości w zakresie połączenia największego domowego ekranu ze smartfonami czy sprzętem AGD, różnorodność i bogactwo aplikacji czy wreszcie dodatkowe funkcje, które odpowiadają na ich potrzeby. Całe to bogactwo jest zasługą nieustannie ewoluującego systemu operacyjnego TIZEN, który napędza telewizory Samsung Smart TV od 2015 roku.
- Samsung TIZEN to system operacyjny typu „open source”, który wszyscy programiści i użytkownicy na świecie mogą modyfikować i personalizować według potrzeb.
- Ponad 190 mln użytkowników w 197 krajach korzysta z inteligentnych telewizorów wyposażonych w TIZEN.
- W latach 2015-2020 globalna sprzedaż produktów z systemem operacyjnym TIZEN według danych firmy Samsung przekroczyła 300 mln egzemplarzy.
- Oprócz telewizorów TIZEN wykorzystywany jest m.in. w monitorach i ekranach reklamowych digital signage.
Tym, co pozwala telewizorom Samsung Smart TV oferować tak szeroką gamę zastosowań, jest opracowany przez Samsung Electronics inteligentny system operacyjny TIZEN. Ten oparty na Linuxie sieciowy system typu „open source” jest otwarty dla wszystkich i współpracuje z wieloma różnymi urządzeniami, w tym telewizorami, urządzeniami mobilnymi, sprzętem AGD, a nawet ekranach reklamowych digital signage.
Między innymi ta otwartość systemu sprawia, że widzowie każdego dnia mogą korzystać z dopracowanych, płynnie działających aplikacji. To ważne, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że wg danych Samsung w Polsce aplikacje dostępne w Smart TV stale zyskują użytkowników. Według wewnętrznych danych w 2020 roku średni wzrost liczby subskrybentów wśród najpopularniejszych serwisów VOD wyniósł aż 53% rok do roku.
TIZEN w liczbach
Globalną popularność systemu TIZEN potwierdzają liczby. Ponad 190 mln użytkowników w 197 krajach korzysta z inteligentnych telewizorów wyposażonych w TIZEN.
Od 2015 TIZEN jest dostępny w Samsung Smart TV. Jego wprowadzenie znacząco przyczyniło się do rozwoju całego ekosystemu, a także miało duży wpływ na budowanie pozytywnych doświadczeń widzów. Ciągły rozwój funkcjonalności, udostępnianie nowych aplikacji czy wreszcie przyjazny i przystępny interfejs to bez wątpienia duże atuty systemu.
Niezmiennie od 15 lat firma Samsung zajmuje pozycję lidera w sprzedaży telewizorów. W ujęciu globalnym, wg danych firmy badawczej Omdia w 2020 roku Samsung miał 31,9 proc. udział w rynku (przychody ze sprzedaży). Ta rynkowa popularność korzystnie wpływa na rozwój systemu TIZEN. Partnerzy i deweloperzy chętnie tworzą i rozwijają aplikacje, a w efekcie zyskują na tym widzowie, którzy mają pewność, że na Samsung Smart TV znajdą swoje ulubione aplikacje.
TIZEN z perspektywy widza
Dziś widzowie nie chcą i nie muszą zastanawiać się, dlaczego i jak coś działa. Dla nich liczy się doświadczenie z użytkowania. Sprawdźmy, co składa się na popularność telewizorów Smart TV z systemem TIZEN.
W tym przypadku słowo klucz to doświadczenia. TIZEN zapewnia przyjazny użytkownikowi interfejs, który ułatwia dotarcie do pożądanych treści. Widzowie znajdą tu najpopularniejsze aplikacje VOD, które będą uporządkowane w sposób, jaki najbardziej im odpowiada. W praktyce oznacza to, że system niejako dostosowuje się do ich preferencji i potrzeb, a nie odwrotnie. Dziś nikt nie chce czytać instrukcji. Nawigacja powinna być prosta i intuicyjna.
Co więcej, TIZEN daje wiele opcji sterowania zarówno samym telewizorem, jak i sprzętami domowymi w ramach SmartThings. SmartThings to aplikacja, która pozwala połączyć w jeden ekosystem różne urządzenia. Dzięki niej można będzie na dużym ekranie telewizora podejrzeć co jest w lodówce czy otrzymać dyskretne powiadomienie o zakończonym cyklu prania. To właśnie zbiór tych funkcji, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie buduje pozytywne doświadczenia i zadowolenie użytkowników.
Szersza perspektywa
Choć wielu użytkownikom system operacyjny TIZEN może kojarzyć się głównie z telewizorami, takimi jak Samsung Neo QLED, to jest on wykorzystywany w szerokiej gamie urządzeń, w tym w monitorach i systemach Smart Signage firmy Samsung. W latach 2015-2020 globalna sprzedaż produktów Samsung z systemem operacyjnym TIZEN przekroczyła 300 mln egzemplarzy.