Prawie co trzeci polski nastolatek uważa, że jego życie byłoby puste bez smartfona[1]. Twórcy projektu #JaTyOnOff chcą przekonać młodych ludzi, że na telefonach świat się nie kończy – zachęcają nauczycieli z całej Polski do przeprowadzenia lekcji poświęconej cyfrowej równowadze, a uczniów do udziału w konkursie fotografii mobilnej. Prace konkursowe będą przyjmowane do 30 kwietnia, a w jury zasiądzie m.in. Eric Pickersgill, autor głośnego projektu Removed.
Organizatorem projektu jest Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Sponsorem Głównym – T‑Mobile Polska. Przedsięwzięciu patronują: Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz NASK.
W polskich szkołach trwa dyskusja na temat korzystania ze smartfonów przez uczniów. Własny telefon posiada już ponad 80% dzieci i nastolatków w wieku od 7 do 15 lat[2] i niemal zawsze jest to urządzenie z dostępem do internetu[3]. Nadużywanie smartfonów niepokoi nie tylko rodziców i nauczycieli – większość uczniów (56%) uważa, że powinna rzadziej korzystać z telefonów. Co trzeci (36%) twierdzi, że próbował ograniczyć czas korzystania z telefonu, ale bez powodzenia[4].
Z uwagi na wiek uczniów, korzystanie ze smartfonów wzbudza szczególne emocje w szkołach podstawowych. Właśnie do nastolatków z tych szkół oraz do ich wychowawców zwracają się twórcy projektu #JaTyOnOff.
– Smartfony mają wiele do zaoferowania, jednak warto z nich korzystać z umiarem. Dlatego chcemy uczyć cyfrowej równowagi – pokazywać uczniom, że telefony można wykorzystywać w sposób mądry i kreatywny, ale też zachęcać do innego spędzania czasu – mówi Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. – W projekcie #JaTyOnOff namawiamy uczniów do tego, by rozejrzeli się dookoła. Chcemy, by poszukali wokół siebie alternatywy dla smartfonów i opowiedzieli poprzez zdjęcia – zarówno dorosłym, jak i swoim rówieśnikom – co jest dla nich naprawdę ważne – dodaje.
Projekt i konkurs fotografii mobilnej
Organizatorzy zapraszają do udziału w projekcie wszystkie szkoły podstawowe. Zadaniem uczniów z klas 4-8 – pracujących samodzielnie lub w zespołach – będzie wykonanie zdjęcia smartfonem. Fotografia powinna odpowiadać na pytanie: Co dobrego może się zdarzyć, gdy odłożysz telefon? Powinien jej także towarzyszyć krótki opis, objaśniający intencje autora.
Prace przesłane na ogólnopolski konkurs #JaTyOnOff ocenią uznani fotografowie: Eric Pickersgill (autor Removed – głośnego projektu fotograficznego, poświęconego zjawisku nadużywania nowych technologii), Kamil Kawczyński (jeden z najbardziej utytułowanych fotografów mobilnych w Polsce) oraz Bartosz Maciejewski (zajmuje się fotografią artystyczną, prasową, biznesową i modową; współpracuje z kilkoma wydawnictwami krajowymi). Autorzy najlepiej ocenionych zdjęć w dwóch kategoriach wiekowych (klasy 4-6 i 7-8) oraz ich wychowawcy otrzymają nagrody, a prace zostaną zaprezentowane w publikacji pokonkursowej. Wszyscy uczestnicy konkursu, wychowawcy oraz szkoły uzyskają certyfikaty.
– Dzięki smartfonom mamy praktycznie nieograniczone możliwości dostępu do wiedzy i poznawania świata. To również doskonała szansa edukacyjna i rozwojowa. Używane jednak w nieumiejętny sposób mogą narażać na szereg zagrożeń, przede wszystkim młodych ludzi. Dlatego zaangażowaliśmy się w projekt #JaTyOnOff, który wpisuje się w jeden z filarów naszej strategii CR jakim jest Digital Responsibility i pokazuje, jak smartfon wykorzystać w rozsądny i odpowiedzialny sposób – wyjaśnia Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w T‑Mobile Polska.
Więcej informacji
Twórcy projektu zachęcają wychowawców, by realizację zadania fotograficznego poprzedziła lekcja poświęcona cyfrowej równowadze. Na stronie www.jatyonoff.pl dostępne są m.in. przykładowe scenariusze lekcji, opracowane przez profesora Jakuba Andrzejczaka, eksperta z zakresu wpływu nowych technologii na młodych ludzi, oraz Małgorzatę Lipską, wicedyrektor SSP nr 4 STO w Warszawie, specjalistę z zakresu diagnostyki edukacyjnej.
Na stronie projektu można również znaleźć szczegółowe informacje o konkursie fotograficznym #JaTyOnOff, wraz z regulaminem.