środa, 18 grudnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Trendy IT na 2025 rok: hiperpersonalizacja, AI-as-a-Service, rosnąca popularność platform low-code

    Zobacz również

    W obliczu nadchodzącego nowego roku przedsiębiorstwa chcą przewidzieć, które z rozwiązań technicznych zyskają szczególną wartość w nadchodzących miesiącach. Zdaniem ekspertów z firmy Progress, w centrum zainteresowania biznesu pozostanie sztuczna inteligencja, która będzie wywierać coraz większy wpływ m.in. na standardy obsługi klienta oraz przetwarzanie danych na brzegu sieci. Eksperci przewidują także wzrost popularności platform low-code i no-code, które ułatwiają projektowanie oraz modyfikowanie aplikacji biznesowych.

    - Reklama -


    Rok 2025 będzie czasem dynamicznych zmian technicznych. Firmy, które chcą uzyskać przewagę nad konkurencją, muszą trzymać rękę na pulsie. Wprowadzenie innowacji może bowiem znacznie poprawić ogólne doświadczenia konsumentów oraz – tym samym – wpłynąć na wybór ich usługodawców.


    Standardowa personalizacja już nie wystarcza
    Personalizacja komunikacji to zjawisko, które na stałe zagościło w relacjach między konsumentami a firmami. Polega ono na przesyłaniu klientom – za pośrednictwem reklam na stronach internetowych, SMS-ów bądź wiadomości e-mail – rekomendacji usług lub produktów, które mogą ich zainteresować. Założenie, że dana oferta będzie atrakcyjna dla konkretnej osoby, jest możliwe dzięki analizie gromadzonych przez firmy danych o konsumentach, ich preferencjach i zachowaniach. Zakres tych informacji w przypadku klasycznej personalizacji jest jednak bardzo wąski. Zazwyczaj obejmuje on bowiem imię, nazwisko, płeć, wiek oraz przynależność do konkretnej grupy (np. osoby o wyższym wykształceniu lub pracujące w konkretnym zawodzie). Informacje te nie pozwalają na pełne rozpoznanie potrzeb i nawyków klienta, a z powodu swojego ogólnego charakteru często bywają niepoprawne. Sztuczna inteligencja oferuje firmom znaczne ulepszenie tego procesu – hiperpersonalizację.

    AI przetwarza dane pochodzące z wielu różnych źródeł w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje informacje o działaniach podejmowanych przez użytkownika na stronie internetowej sklepu, historii jego zakupów oraz aktywności w mediach społecznościowych. Na ich podstawie tworzy zindywidualizowane treści i rekomendacje dla danego konsumenta. Takie podejście do personalizacji, czyli hiperpersonalizacja, zwiększa lojalność klienta. Nie tylko znacznie ułatwia mu odnalezienie najatrakcyjniejszych dla niego ofert, ale także redukuje liczbę tych zupełnie nieadekwatnych – wyjaśnia Philip Miller, AI Strategist w firmie Progress, która jest dostawcą rozwiązań do tworzenia aplikacji biznesowych, wdrażania ich i zarządzania nimi.


    Rewolucję w personalizacji może wywołać także połączenie AI oraz mechanizmów przetwarzania na brzegu sieci. Ta kombinacja sprawia, że dane nie będą wysyłane do chmury lub odległego centrum danych w celu ich przetworzenia. Proces ten będzie odbywał się bliżej samego użytkownika. Dzięki temu algorytmy sztucznej inteligencji zyskają możliwość dostosowywania treści, interfejsów i nie tylko do indywidualnych preferencji oraz zachowań właściciela danego urządzenia, a wszystko to odbędzie się niemal w natychmiastowym tempie. W praktyce oznacza to, że znajdujące się np. w telefonach i laptopach algorytmy AI, będą w stanie samoczynnie uruchomić się i dokonywać stosownych obliczeń lokalnie. Nie będzie konieczności przesyłania ich przez sieć.


    IT w rękach biznesu?
    Według danych Grand View Research, globalny rynek bazujących na AI platform no-code jest na dobrej drodze do osiągnięcia 24,4 miliarda dolarów przychodów do 2030 roku. Coraz większy popyt na swoje usługi obserwują także dostawcy platform low-code. Rynek ten, według przewidywań Market.us, do 2033 roku ma osiągnąć wartość około 274 miliarda dolarów w ujęciu globalnym. W 2023 wyceniano go na 25,1 miliarda dolarów.


    Rozwiązania te cieszą się dużą popularnością, ponieważ umożliwiają aktywny udział osób spoza firmowego działu IT w budowaniu aplikacji biznesowych. Wynika to z faktu, że ograniczają do minimum konieczność kodowania w procesie tworzenia aplikacji. Zamiast tego ich użytkownicy posługują się techniką drag and drop (przeciągnij i upuść), która pozwala na budowanie aplikacji poprzez wizualne umieszczanie konkretnych komponentów w projekcie. Te same funkcje sprawiają, że rozwiązania bez- oraz nisko-kodowe są przydatne także z perspektywy specjalistów IT. Ci nie muszą już tworzyć kodu dla najbardziej podstawowych funkcji i mogą skoncentrować się na bardziej wymagających zadaniach.

    Platformy low-code i no-code dopuszczają do procesu budowania aplikacji osoby, które niekoniecznie muszą posiadać dużą wiedzę z zakresu programowania. Są za to ekspertami w innych dziedzinach, a w związku z tym ich perspektywa jest cenna podczas tworzenia oprogramowania przeznaczonego np. dla ich konkretnych, firmowych działów – zaznacza Genady Sergeev, VP of Engineering w firmie Progress.


    AI-as-a-Service (AIaaS)
    Eksperci przewidują, że na popularności będą zyskiwać także platformy AI-as-a-Service (AIaaS). Rozwiązania te umożliwiają przedsiębiorstwom z różnych branż dostęp do zaawansowanych mechanizmów sztucznej inteligencji bez ponoszenia znaczących początkowych kosztów.

    Konieczność wysokich inwestycji jest jednym z głównych powodów, dla których mniejsze firmy nie decydują się na implementację rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Platformy AIaaS redukują tę barierę, a dodatkowo są w pełni skalowalne. Dzięki temu firmy mogą dostosowywać sposób wykorzystania sztucznej inteligencji do swojego realnego zapotrzebowania.


    AI-as-a-Service może stać się kluczowym elementem funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Platformy te pomagają firmom w zachowaniu konkurencyjności, wyposażając je w narzędzia i funkcje bazujące na sztucznej inteligencji. AIaaS zwalnia przedsiębiorstwa zainteresowane wdrożeniem AI z obowiązku posiadania rozległej infrastruktury oraz wiedzy technicznej. Stąd wynika atrakcyjność tego rozwiązania – wyjasnia Svetlin Nikolaev, Senior Director, UX & Emerging Products w firmie Progress.


    Sztuczna inteligencja pozostanie jednym z głównym obszarów zainteresowania firm w 2025 roku, podobnie jak było to w minionych latach. Należy jednak spodziewać się, że nadchodzące miesiące przyniosą szybki rozwój nowych modeli AI oraz sposobów ich wykorzystywania. Nowe możliwości będą odkrywać zarówno przedsiębiorstwa, jak i instytucje akademickie. Firmy, które do tej pory unikały inwestycji w sztuczną inteligencję, wciąż mają możliwość dogonienia innowacyjnej konkurencji. Muszą jednak zrobić to szybko. W przeciwnym razie ich techniczne zaległości staną się bardzo kosztowne do nadrobienia.

    Przedsiębiorstwa te ryzykują więc koniecznością ponoszenia w przyszłości wysokich wydatków spowodowanych m.in. potrzebą przyspieszonej implementacji AI oraz modernizacji istniejących systemów, albo wręcz wyparciem przez konkurencyjne biznesy.

    ŹródłoProgress
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nadawaj przesyłki szybko i wygodnie – nowa funkcja aplikacji Pocztex Mobile

    Poczta Polska wprowadza nową funkcjonalność w aplikacji mobilnej - użytkownicy Pocztex Mobile mogą teraz sprawnie, bezpiecznie i bez zbędnych...