Jak podaje GTDC, bazując na danych* firmy badawczej CONTEXT, łączny przychód netto ze sprzedaży europejskich dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej wzrósł w 2016 roku o 1,7% w stosunku do roku poprzedniego. Pomimo trudnego okresu dla całej branży IT, zarówno w sprzedaży detalicznej jak w i sektorze publicznym, polscy dystrybutorzy zanotowali w tym okresie tylko niewielki spadek (o 0,5%).
Największy wkład w ogólny przychód netto w Europie miały Wielka Brytania i Irlandia (wzrost o 8,7%) oraz Szwajcaria (wzrost o 7,8%). Najmniejszy, Finlandia (spadek o 4,7%) i Dania (spadek o 4,3%).
Dane dotyczące polskiego rynku:
- Największy wzrost na polskim rynku (o 16%) zanotował segment telekomunikacyjny (w tym smartfonów i akcesoriów)
- Wzrost na poziomie 21% odnotował także niewielki segment telewizorów
- Największy spadek (o 20%) odnotował segment komputerów stacjonarnych, zarówno w sprzedaży detalicznej jak i w sektorze publicznym
- Spadek o 16% zanotowały też tablety
- Spadek o 5% dotknął także sektor laptopów i oprogramowania (o 6%)
Trendy sprzedażowe na polskim rynku dystrybucji IT komentują liderzy branży
W poprzednim roku AB S.A. po raz kolejny umocniła swoją pozycję na polskim i europejskim rynku. Aktualnie grupa zarządza największą w regionie (16,5 tys.) siecią partnerów handlowych. Jej oferta obejmuje produkty i usługi ponad 800 światowych marek.
– Dynamicznie rosnący segment telekomunikacyjny nie dziwi. Z pewnością dzieje się tak za sprawą smartfonów, które skutecznie zwiększają swój udział w rynku i zastępują takie urządzenia dedykowane, jak np. tablety czy aparaty fotograficzne. Ponadto, znaczące wzrosty zanotowaliśmy w zeszłym roku w segmencie digital signage oraz notebooków, gdzie mimo spadku na polskim rynku, zwiększyliśmy ich sprzedaż. Warto także podkreślić osiągnięty przez nas dwucyfrowy wzrost w segmencie dystrybucji z wartością dodaną (VAD). W skali Europy, w branży RTV/AGD zanotowano w 2016 roku wzrost sprzedaży o 21% w segmencie telewizorów (szczególnie w II i III kw.), a AB podwoiło swój wynik. Sądzimy, że wpływ na to miała przede wszystkim popularność wielkich imprez sportowych (Euro 2016, Igrzyska w Rio), ale też wzrost (o 10,2% w porównaniu z 2015, GUS) oddanych w ubiegłym roku nowych mieszkań do użytkowania – komentuje Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A.
Swoją pozycję na rynku wzmocniła w 2016 roku także ABC Data, jedyny dystrybutor działający bezpośrednio na ośmiu rynkach w Europie Centralnej i Wschodniej, m.in. notując w ostatnim kwartale wzrost przychodów na poziomie 6%. Obecnie firma współpracuje z 13 tys. resellerów oferując produkty i usługi blisko 1000 światowych marek.
– W 2016 roku siłą napędową ABC Data był szeroko rozumiany hardware (40% całości sprzedaży w I-III kw. 2016 roku). W segmencie komputerów przenośnych z pewnością wzrosło zainteresowanie wybranymi grupami produktowymi, jak np. hybrydy. Dużym powodzeniem cieszyły się także komputery dedykowane dla graczy, zarówno desktopy jak i laptopy. Dobrze sprzedawały się także komponenty PC (16% całości sprzedaży w I-III kw. 2016 roku). Ważną częścią portfolio były również smartfony. Należąca do Grupy ABC Data spółka iSource jest największym dystrybutorem produktów Apple w Polsce. Jesteśmy również wiodącym dostawcą smartfonów Huawei w naszym kraju. Co więcej, we wrześniu tego roku ABC Data została jedynym oficjalnym dystrybutorem produktów Xiaomi w Polsce. Nie wykluczamy rozszerzenia tego kontraktu o kolejne państwa regionu CEE – komentuje Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data S.A.
Oczekiwania na 2017 rok
W 2017 roku AB S.A. liczy na poprawę sytuacji w sektorze publicznym, a co za tym idzie odbicie w kluczowym dla niego segmencie komputerów stacjonarnych. Z optymizmem patrzy też na rozwój usług chmurowych.
– W poprawie sytuacji w sektorze publicznym pomóc powinny środki z unijnej polityki spójności (82,5 mln Euro w perspektywie UE na lata 2014-20), których część ma wesprzeć rozwój gospodarki elektronicznej. To powinno wygenerować dodatkowe wzrosty sprzedaży u naszych partnerów, a co za tym idzie i u nas. Wierzymy też w rozwój rynku usług chmurowych, gdzie jesteśmy już mocno obecni. Wystarczy wspomnieć Microsoft, który podpisując kontrakt Cloud Solution Provider (CSP), wybrał Grupę AB jako regionalnego partnera do sprzedaży usług subskrypcyjnych na terenie Polski, Czech i Słowacji – dodaje Andrzej Przybyło.
Z kolei ABC Data będzie dalej rozwijała ofertę usług z wartością dodaną (VAD). Priorytetem będzie także rozwój usług chmurowych.
– Dostarczanie sprzętu oraz elektroniki użytkowej będzie integralną częścią naszego biznesu. Jednak świat nowych technologii przechodzi głęboką transformację i konieczne jest dostosowanie się do nowych uwarunkowań. Dlatego w ABC Data poszerzamy kompetencje w obszarze usług z wartością dodaną. Ten proces w minionym roku przyspieszyło przejęcie firmy S4E, która jest jednym z najważniejszych dystrybutorów VAD w Polsce. Niedługo, jako jedyny polski dystrybutor, uruchomimy platformę do dystrybucji rozwiązań i usług chmurowych. Dzięki temu nasz dotychczasowy kanał sprzedaży e-commerce stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny dla vendorów i sprzedawców. Oczywiście, skupiamy się także na ekspansji na środkowoeuropejskich rynkach – dodaje Ilona Weiss.
* dane pochodzą od firmy badawczej CONTEXT monitorującej kanały sprzedaży oraz ceny w poszczególnych segmentach rynku i współpracującej z GTDC.