Europejska Unia Nadawców przeanalizowała ramówki telewizyjnych programów w 20 krajach Europy. Okazuje się, że TVP jest jedynym w Europie publicznym nadawcą utrzymującym się przede wszystkim z reklam, informuje „Gazeta Wyborcza”. Pochodzi z nich ok. 54 proc. budżetu TVP wartego 1,4 mld zł. To najwyższy odsetek w Unii Europejskiej. A reklamy w naszej telewizji publicznej stanowią średnio 18,34 proc. czasu antenowego.
To też najwyższy odsetek spośród krajów Unii. Dla porównania na Węgrzech stanowią one tylko 3,1 proc. czasu antenowego głównego kanału telewizji publicznej, we Włoszech – 4,6 proc., a w Holandii – 10,5 proc.
Na drugim krańcu zestawienia jest m.in. brytyjska BBC, która w ogóle nie nadaje reklam i z abonamentu finansuje prawie 100 proc. swojej działalności. Dlatego w BBC jest największa liczba produkcji własnych premier telewizyjnych. W BBC One premiery stanowią aż 85 proc. czasu antenowego, podczas gdy w TVP 1 – 41 proc., a w TVP 2 – zaledwie 32 proc.