Nowe technologie, takie jak Internet Rzeczy czy analityka danych, są już dziś obecne niemal w każdej branży. Zdaniem analityków rynku ICT z firmy Gartner, konsumenci na świecie korzystają z prawie 3 miliardów komunikujących się ze sobą urządzeń, a ta liczba do 2020 roku wzrośnie ponad czterokrotnie. Tymczasem, z niedawnej ankiety Komisji Europejskiej na temat korzystania z ICT w szkołach w Unii Europejskiej wynika, że tylko co czwarty dziewięciolatek uczy się w szkole o
wysokim stopniu zaawansowania cyfrowego – wyposażonej w najnowszy sprzęt, z dostępem do szybkich sieci szerokopasmowych (od 10 Mbps) oraz wysokim stopniem łączności (strona internetowa, e-mail dla studentów i nauczycieli, lokalna sieć, wirtualne środowisko nauki). Tylko połowa 16-latków uczęszcza do szkół o wysokim stopniu zaawansowania cyfrowego, a 20 proc. uczniów szkół średnich nigdy lub prawie nigdy nie korzystało z komputera na lekcjach.
Dlatego IBM oraz Uniwersytet Dzieci przygotowały zajęcia wprowadzające uczniów szkół podstawowych w świat technologii teleinformatycznych. W ramach Uniwersytetu Dzieci, eksperci z firmy IBM poprowadzą ćwiczenia wprowadzające dzieci w świat technologii przyszłości. Warsztaty będą prowadzone metodą design thinking, a więc wykorzystującą kreatywne podejście do rozwiązywania zagadnień. W zajęciach weźmie udział ponad 300 uczniów.
Podczas warsztatów dzieci zastanowią się, jak wykorzystać trendy technologiczne, takie jak Internet Rzeczy w naszym codziennym życiu. Czy możliwe jest, aby plecak sam przypominał o zabraniu do szkoły śniadania, a budzik informował nas nie tylko o tym, która jest godzina, ale też jaka będzie pogoda na szkolnej wycieczce? Coraz więcej urządzeń – komputer, telefon, lodówka, czy telewizor – zaczyna się ze sobą komunikować bez naszego udziału. Jak to działa? Jak możemy wykorzystać fakt, że maszyny ze sobą „rozmawiają”? Jakie to może mieć zastosowanie w szkole lub w domu? Czy dzięki temu będziemy mogli w przyszłości łatwiej się uczyć, projektować ubrania i planować czas?
– Liczymy, że zajęcia prowadzone przez IBM dostarczą dzieciom wiele radości, zaciekawią je i oswoją z technologią, która zaczyna być obecna niemal w każdym momencie naszego życia – powiedziała Karolina Marzantowicz, architekt IT z IBM Academy of Technology. – Cieszymy się, że wspólnie z Uniwersytetem Dzieci możemy pracować na rzecz tworzenia pozytywnych zmian w edukacji. Program Uniwersytetu Dzieci to przemyślane uzupełnienie nauczania w szkole, pozwalające dzieciakom odkryć i rozwijać swoje pasje. – dodała.
Pracując w zespołach, dzieci stworzą prototypy inteligentnej szkoły, wykorzystując jedną z podstawowych metod procesu design thinking, czyli określonym zestawem narzędzi i technik, mających na celu wygenerowanie rozwiązania w procesie tworzenia innowacji. Metoda pozwala na zdobycie przez dzieci umiejętności, które pozwolą im na sprawne poszukiwanie informacji i wykorzystanie ich w nauce.
Uniwersytet Dzieci to uznana marka wśród rodziców i nauczycieli, jedna z pierwszy organizacji pozarządowych kładąca nacisk na edukację dzieci i młodzieży poprzez interaktywne warsztaty prowadzone przez ekspertów ze swoich dziedzin.
– Celem naszych działań jest szukanie odpowiedzi na dziecięce pytania – na przykład: „Czy fotel zawsze musi mieć cztery nogi?” lub „Co pszczoły wiedzą o geometrii?” Odpowiadając, z pomocą naukowców i ekspertów, na ciekawe, pobudzające do myślenia pytania dzieci, chcemy podtrzymywać i rozwijać w nich ciekawość świata oraz krytyczne myślenie. Nasi wykładowcy dzielą się swoimi odkryciami, tym, co jest sensem ich pasji i pracy zawodowej, a dzieci uczą się same poszukiwać odpowiedzi. Dlatego zajęcia opierają się na inspiracji i szukaniu własnej ścieżki w dotarciu do wiedzy. Prowadzone przez nas warsztaty są następnie przetwarzane na scenariusze lekcji dla nauczycieli, by mogło wziąć w nich udział każde dziecko w całej Polsce. – mówi Anna Grąbczewska, Prezes Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Fundacja Uniwersytet Dzieci jest organizacją non profit. Działa od 2007 roku, realizując projekty edukacyjne, których odbiorcami są dzieci w wieku 6-13 lat. Komunikuje naukę w ramach edukacji nieformalnej i formalnej. Projekty opierają się o programy studiów na Uniwersytecie Dzieci i podstawę programową realizowaną w Scenariuszach Lekcji. Autorami zajęć akademickich i scenariuszy lekcji są naukowcy. Fundacja upowszechnia nowoczesne metody nauczania, w szczególności metodę badawczą zwaną Metodą Pytań i Doświadczeń.
Uniwersytet Dzieci współpracuje ściśle ze środowiskiem akademickim i edukacyjnym. Patronat nad działalnością Fundacji objęło kilkanaście uczelni wyższych, w tym m.in.: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Warszawska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Wyższa Szkoła Europejska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Fundacja jest członkiem międzynarodowej sieci uniwersytetów dziecięcych EUCU.NET oraz Porozumienia SPiN Społeczeństwo i Nauka.