Tylko 8% firm w Polsce jest przygotowanych na zagrożenia w zakresie cyberbezpieczeństwa – wynika z badań Kantar przeprowadzonych na poczatku tego roku na zlecenie Volkswagen Financial Services. Sprawdzano w nim poziom świadomości małych i średnich przedsiębiorców i klientów indywidualnych w kontekście bezpieczeństwa w sieci. W badanej grupie znalazło się łącznie 800 osób/firm – klienci biznesowi oraz klienci indywidualni.
Ankieta była prowadzona za pomocą wywiadu telefonicznego oraz internetowego.
Wnioski płynące z badania jednoznacznie wskazują, że kwestia cyberbezpieczeństwa i zabezpieczenia danych jest obszarem, który jest poważnie traktowany przez firmy. Wciąż jednak jest wiele zakresów i zadań, które wymagają poprawy i dopracowania. Świadczy o tym między innymi fakt, że ¾ firm w Polsce nie posiadało w 2019 roku dedykowanego budżetu na technologie dotyczące bezpieczeństwa. Głównym źródłem wiedzy na temat bezpieczeństwa informatycznego są dedykowane portale, fora internetowe, szkolenia online lub szkolenia organizowane przez firmy zewnętrzne.
– Deklaracje dotyczące zabezpieczania danych składa ponad 50 % badanych spółek oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Ciekawym sygnałem dla nas jest fakt, że klienci częściej chcieliby korzystać z for internetowych w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich procedur bezpieczeństwa, oraz o zasadzie ograniczonego zaufania w stosunku do materiałów, jakie mogą być publikowane w Internecie. Warto opierać się na opiniach ekspertów, osób które chociażby na takich forach są w pewien sposób zweryfikowane pod kątem merytoryki ich wypowiedzi czy też doświadczenia zawodowego jakie za nimi stoi – mówi Daria Pawęda, Dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Bank.
Elementem, który może budzić niepokój jest procent badanych firm, które deklarują, że są w pełni przygotowane na każde zagrożenie bezpieczeństwa. Na tego typu ataki przygotowanych jest zaledwie 8% firm. Ponad 2/3 (67%) stosuje różnego rodzaju zabezpieczenia, ale wciąż doskonali się w tym obszarze.
– Niestety aż 1/5 firm nie ma wystarczającej wiedzy i nie przywiązuje do tego wagi. Takie podejście z pewnością jest niepokojące i wymaga wzmożonej edukacji w zakresie bezpieczeństwa danych. Odpowiedni sposób przetwarzania danych, a co za tym idzie bezpieczeństwo klientów, powinno być traktowane priorytetowo w firmach. Jest to tym bardziej istotne, że 20% badanych JDG oraz spółek na pytanie, czy w minionym roku padło ofiarą ataku hackerskiego odpowiedziało twierdząco – analizuje Daria Pawęda, Dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Bank.
Niemal połowa (45%) badanych i zaatakowanych w 2019 roku firm nie odczuła skutków takiego niepożądanego działania. 10% zaatakowanych firm utraciło lub doznało w ten sposób uszkodzenia przetwarzanych danych, a 6% musiało na pewien czas zaprzestać prowadzenia działalności. Warto podkreślić, że blisko 1/5 firm wśród największych zagrożeń bezpieczeństwa IT wymienia brak świadomości wśród swoich pracowników. 22% z kolei jako zagrożenie wskazuje dużą ilość nowoczesnych technologii oraz trudność w ich zabezpieczeniu.
W badanej grupie, w 50% przypadków, za bezpieczeństwo IT odpowiada dedykowany zespół. 1/3 firm zleca to zadanie na zewnątrz, natomiast 20% deklaruje, że w ich firmach nie ma osób, które zajmują się tym zagadnieniem. Co istotne, niemal 1/5 firm (19%) przeniosło dane do chmury utrzymywanej przez dostawcę zewnętrznego, 6% planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 73% nie ma takich planów. W badanym gronie zaledwie 17% firm jest ubezpieczone na wypadek ryzyka cybernetycznego.