Urząd Komunikacji Elektronicznej przy współudziale powiatowych i miejskich Rzeczników Konsumentów przeprowadził kampanię informacyjno-edukacyjną „Ufaj, ale sprawdzaj”, skierowaną przede wszystkim do osób starszych. Od grudnia 2012 r. w ramach kampanii odbyło się łącznie 67 spotkań, w których wzięło udział 1,5 tys. konsumnentów. Podjęte przez Urząd Komunikacji Elektronicznej działania dobrze wpisują się w specyfikę polskiego rynku usług telekomunikacyjnych
wzmacniając pozytywny jego aspekt w postaci możliwości dokonania zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych z zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu. Możliwość zmiany dostawcy usług przyczynia się do wzrostu konkurencyjności rynku, a tym samym do lepszych, bardziej korzystnych ofert dla abonentów. Jednym z podstawowych warunków poprawnego działania tego mechanizmu jest świadome podejmowanie decyzji przez abonentów o dokonaniu zmiany dostawcy usług.
W toku prowadzonych postępowań wyjaśniających związanych z funkcjonowaniem rynku usług telekomunikacyjnych, Urząd Komunikacji Elektronicznej zidentyfikował problem dotyczący nieetycznego zachowania przedstawicieli handlowych, działających w imieniu i na rzecz różnych dostawców stacjonarnych usług telekomunikacyjnych.
Stojąca w sprzeczności z dobrymi obyczajami praktyka nieuczciwych przedstawicieli handlowych polega na tym, iż dzwoniąc do potencjalnych abonentów przedstawiciele handlowi oświadczają, że reprezentują dotychczasowego dostawcę usług, podczas gdy faktycznie jest inaczej. Dopytywani czy rzeczywiście reprezentują dotychczasowego dostawcę, wielokrotnie potwierdzają tę nieprawdziwą informację, oferując jednocześnie obniżenie rachunków lub niepowtarzalną promocję.
Następnie abonentów w ich domu odwiedza z gotową do podpisania umową przedstawiciel handlowy, który powołuje się na uprzednio przeprowadzoną rozmowę telefoniczną, ponownie potwierdzając kłamliwą informację, że reprezentuje dotychczasowego dostawcę usług. Niestety, złożenie podpisu pod taką umową często kończy się zmianą dostawcy usług telekomunikacyjnych wbrew faktycznej woli abonenta. Co więcej, oferowana obniżka rachunków w rzeczywistości często okazuje się podwyżką.
Ofiarami nieuczciwych praktyk handlowych najczęściej padają osoby starsze, które podpisały „niechciane” umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, związane ze zmianą dostawcy tych usług.
Mając na uwadze ogólnopolską skalę zjawiska oraz najlepiej rozumiany interes konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował i przeprowadził w okresie grudzień 2012–grudzień 2014 kampanię informacyjno-edukacyjną „Ufaj, ale sprawdzaj”, której celem było:
- edukowanie konsumentów narażonych na nieetyczne praktyki handlowe przedstawicieli dostawców usług telekomunikacyjnych, jak również na inne „pułapki” związane z nowoczesnymi technologiami na rynku usług telekomunikacyjnych;
- uczulenie na pewne aspekty działań nieuczciwych przedstawicieli handlowych i wskazanie sposobów ochrony przed nimi;
- stałe oddziaływanie na konsumentów, by świadomie dokonywali zmiany swojego dostawcy usług telekomunikacyjnych;
- budowanie i kształtowanie właściwych postaw konsumentów w zakresie zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, które pozwolą na skuteczne ograniczenie szerzącego się procederu zawierania umów z naruszeniem dobrych obyczajów.
Spotkania z konsumentami zorganizowane były w salach konferencyjnych Urzędów Miast, starostw i Domów Kultury, podczas których odbywała się prelekcja wraz z dyskusją ze zgromadzonymi słuchaczami. Wszystkie spotkania z konsumentami cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno osób starszych, szczególnie narażonych na nieetyczne praktyki przedstawicieli handlowych, jak i ludzi młodych oraz mediów lokalnych i ogólnopolskich. Łącznie w ramach kampanii „Ufaj, ale sprawdzaj” odbyło się 67 spotkań (od grudnia 2012 r.), w których wzięło udział ponad 1,5 tys. Konsumentów.
Kampania „Ufaj, ale sprawdzaj” spotkała się z pozytywnym oddźwiękiem na stronach internetowych różnych starostw, urzędów, a także portali, na których była informacja o prowadzonej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej kampanii, która okazała się potrzebna i przyczyniła się do wzrostu świadomości konsumentów w zakresie ich praw i obowiązków.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyraża w tym miejscu przekonanie, iż efekty kampanii „Ufaj, ale sprawdzaj” trwale zapiszą się w świadomości konsumentów, wzmacniając czujność i ostrożność konsumentów, tak aby w przyszłości podejmowali oni przemyślane i odpowiedzialne decyzje w zakresie zmiany swojego dostawcy usług telekomunikacyjnych.