Choć państwa członkowskie ITU przesyłają do Związku dane na temat swoich rynków, musiały dotąd płacić za dostęp do raportów i statystyk ITU. Teraz będą mogły korzystać z nich bezpłatnie dzięki opracowanemu przez UKE we współpracy z MC wnioskowi Polski na posiedzeniu Rady Związku (15-25.05.2017).Co państwa członkowskie przekazują do ITU? Państwa zrzeszone w ITU co roku składają do związku informację na temat stanu swoich rynków telekomunikacyjnych.
Dane obejmują m.in. liczbę abonentów telefonii stacjonarnej i mobilnej, stan pokrycia siecią mobilną (oraz 3G i LTE), przepustowość łączy Internetu stacjonarnego. Państwa informują też ITU o przychodach z rynku telekomunikacyjnego, inwestycjach w rynek i poziomie zatrudnienia w sektorze.
Na podstawie tych informacji ITU opracowuje szereg raportów, statystyk i baz danych. Choć po zmianie polityki dostępu do informacji z wieloma publikacjami można było zapoznać się bezpłatnie, dostęp do kluczowych opracowań – ITU-D’s Indicators Database, Yearbook of Statistics, Trends in Telecommunications, SMS4DC software – wymagał uiszczenia wysokich opłat.
Wolny dostęp do współtworzonej informacji
Opracowana przez UKE w konsultacji z Ministerstwem Cyfryzacji propozycja zakładała zniesienie płatności za dostęp do baz danych, współtworzonych dzięki wkładom państw członkowskich. Idea, przedstawiona na ostatnim posiedzeniu Rady ITU (której Polska jest aktywnym członkiem od 2010 r.) w Genewie, zyskała szeroką aprobatę i zostanie wdrożona w życie. W raporcie końcowym możemy przeczytać, że Komitet rekomenduje Radzie wdrożenie bezpłatnego dostępu online do publikacji ITU, włącznie z raportami, statystykami i wskaźnikami baz danych.
Dzięki temu UKE zyska pełny dostęp do kluczowych informacji na temat rynków zrzeszonych w ITU. Umożliwi to szersze spojrzenie na miejsce polskiego rynku telekomunikacyjnego na światowej mapie. Dostępne dane globalne UKE wykorzysta też do analizy rynków i cen, a także do przygotowywania raportów rocznych. Pełny dostęp do baz ITU pomoże również w opracowaniu skutecznych strategii rozwoju.