Każdy właściciel telefonu stacjonarnego oraz komórkowego ma prawo do zamieszczania danych w książce telefonicznej i biurze numerów. W środę Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) poinformował o zasadach obowiązujących w tych zakresie.
Informację o tym, jak umieścić numer telefonu w ogólnokrajowej książce telefonicznej i ogólnokrajowym biurze numerów, albo jak go zastrzec, UKE przekazało w związku z nałożonym na TP SA obowiązkiem świadczenia usług ogólnokrajowej książki telefonicznej i ogólnokrajowego biura numerów.
„W związku z nałożonym na Telekomunikację Polską S.A. obowiązkiem świadczenia usług: ogólnokrajowej książki telefonicznej i ogólnokrajowego biura numerów, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje, iż każdy Abonent Mieszkaniowy (osoba fizyczna) i Instytucjonalny (nie będący osobą fizyczną), zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej, ma prawo do zamieszczenia jego danych w książce telefonicznej i biurze numerów” – podał UKE w komunikacie.
Osoba fizyczna, czyli „abonent mieszkaniowy”, aby znaleźć się w ogólnokrajowej książce telefonicznej i ogólnokrajowym biurze numerów, musi wyrazić na to zgodę. „Zgoda abonenta nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści” – wyjaśniło UKE.
Zgoda powinna zawierać oświadczenie abonenta mieszkaniowego w sprawie: zakresu danych, które mogą być udostępniane; usług, do świadczenia których dane mogą być wykorzystane (biuro numerów lub spisu abonentów); przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którym dane mogą być udostępniane (określonych ogólnie poprzez wskazanie rodzaju świadczonych usług, bez podawania konkretnej firmy).
Klient indywidualny może nie chcieć znaleźć się w książce telefonicznej lub ogólnokrajowym biurze numerów. Wystarczy, że nie wyrazi na to zgody. Abonent instytucjonalny musi wystąpić z wnioskiem do swojego operatora, by nie zamieszczano jego danych w ogólnokrajowej książce telefonicznej lub ogólnokrajowym biurze numerów.
UKE podał, że zarówno w ogólnokrajowym spisie abonentów, jak i ogólnokrajowym biurze numerów można znaleźć numery telefonów abonentów mieszkaniowych i instytucjonalnych wszystkich operatorów telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej i telefonii komórkowej.
W ogólnokrajowej książce telefonicznej publikowane są następujące dane abonenta mieszkaniowego: numer telefonu, nazwisko i imiona, nazwa miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie sieci w przypadku abonentów telefonii stacjonarnej lub – w przypadku telefonii komórkowej – adres wskazany przez abonenta.
Zgoda na udostępnienie danych może być w każdym czasie odwołana przez abonenta w sposób prosty i wolny od opłat. Zgodę i wycofanie zgody zbiera firma telekomunikacyjna. Musi ona także informować abonenta o przekazaniu jego danych innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym w celu publikacji książki telefonicznej lub świadczenia usługi biura numerów – wyjaśnił Urząd.
W przypadku abonentów instytucjonalnych dane w spisie abonentów lub w biurze numerów nie mogą „naruszać słusznych interesów tych podmiotów”. Dotyczy to osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, państwowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych, jednostek organizacyjnych, którym odrębne przepisy przyznają osobowość prawną oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Urząd poinformował, że dane tych podmiotów nie są tak chronione jak dane osób fizycznych, m.in. ze względu na jawność działalności gospodarczej.
Jeśli jednak abonent instytucjonalny uzna, że naruszono jego „słuszne interesy”, może skierować do swojej firmy telekomunikacyjnej wniosek o zastrzeżenie danych. Firma telekomunikacyjna nie ocenia zasadności takiego wniosku.
Abonent instytucjonalny może zastrzec swoje dane na potrzeby książki telefonicznej, na potrzeby biura numerów albo obu usług. „Nie wystąpienie z wnioskiem o zastrzeżeniu danych w całości lub w określonym zakresie należy traktować jako domniemaną zgodę na przekazanie wszystkich danych” – wyjaśniono.