W ramach realizacji projektu Rozbudowa Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD2) w systemie PLI CBD dodana została nowa funkcjonalność związana z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru (Number Portability). Istniało kilka uzasadnionych przyczyn, które przyczyniły się do podjęcia działań do realizacji tego projektu. Jak wykazały przeprowadzone analizy, na rynku, przed wdrożeniem w
systemie PLI CBD funkcjonalności NP, występowało daleko idące zróżnicowanie co do metod realizacji uprawnienia abonenta do zachowania przydzielonego numeru telefonicznego przy zmianie dostawcy usług. Nie funkcjonowało jednolite rozwiązanie w tym zakresie, czy też jednolity system. Skutkiem takiej sytuacji były błędy w ramach technicznej realizacji tego uprawnienia.
Rozbudowa PLI CBD – poprzez ujednolicenie procesów przenoszenia numerów i wybudowanie jednego miejsca procesowania wniosków o ich przeniesienie dla wszystkich operatorów – rozwiązała ten problem. Przede wszystkim rozbudowany system PLI CBD, dzięki wybudowaniu centralnej bazy numerów (zawierającej informacje o numeracji przydzielonej przez Prezesa UKE, numerach przeniesionych oraz danych o numeracji udostępnianej pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi) staje się znakomitym narzędziem dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych pozwalającym m.in. na pobieranie niezbędnych danych do właściwego kierowania połączeń.
W zakresie numerów sieci ruchomej funkcjonalność NP w PLI CBD została uruchomiona 26 czerwca 2015 r, zaś w zakresie numerów sieci stacjonarnej – od 2 października 2015 r. i do chwili obecnej za pośrednictwem systemu przeniesionych zostało blisko 600 tys. numerów w sieciach ruchomych i ponad 20 tys. w sieciach stacjonarnych.
Zmiana technicznego sposobu realizacji procesu przeniesienia numeru, wymagała od wszystkich operatorów i dostawców usług działających w sieci stacjonarnej dużego zaangażowania technologicznego. Do systemu PLI CBD podłączonych produkcyjnie jest obecnie 341 podmiotów. W stosunku do 81 przedsiębiorców telekomunikacyjnych wszczęliśmy procedury interwencyjne i 34 z nich już pomyślnie podłączyło się do systemu, zaś pozostali są w trakcie procedur podłączeniowych (wydawanie certyfikatów, testy sieciowe, testy aplikacyjne).