Prezentujemy podsumowanie wykonania Strategii Regulacyjnej Prezesa UKE do 2015 r. Strategia Regulacyjna definiuje misję Prezesa UKE jako zapewnienie społeczeństwu polskiemu dostępności nowoczesnych usług telekomunikacyjnych i pocztowych z zachowaniem przejrzystości i efektywnej komunikacji działań Urzędu.
W ramach misji ustalono 6 celów strategicznych:
- Wprowadzenie narzędzi stymulujących przedsiębiorców telekomunikacyjnych do inwestowania w infrastrukturę w oparciu o nowoczesne technologie.
- Stymulowanie wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.
- Wzmocnienie pozycji konsumenta i zapewnienie wymaganego poziomu jakości usług.
- Zwiększenie dostępu do usług poprzez efektywne zarządzanie widmem.
- Zapewnienie skutecznego otwarcia rynku pocztowego na konkurencję.
- Zwiększenie efektywności działań UKE.
Najważniejsze dotychczasowe działania Prezesa UKE w trakcie obowiązywania Strategii:
- Decyzje Prezesa UKE z grudnia 2012 r. wprowadziły nowe niższe i symetryczne stawki za zakańczanie połączeń w sieciach ruchomych (MTR).
- 13 lutego 2013 r. Prezes UKE rozstrzygnął przetarg na rezerwację częstotliwości z pasma 1800 MHz dla świadczenia mobilnych usług szybkiego Internetu. Wyrównało to stan posiadania częstotliwości z tego zakresu oraz umożliwiło operatorom zaoferowanie nowoczesnych usług telekomunikacyjnych, co pozwoli jednocześnie ograniczyć zjawisko wykluczenia cyfrowego.
- 23 lipca 2013 r. miało miejsce symboliczne wyłączenie ostatniego naziemnego nadajnika ogólnopolskiej telewizji analogowej. Dzięki cyfryzacji Polacy uzyskali dostęp do bogatej oferty programowej oraz wyższej jakości sygnału telewizyjnego i dodatkowych usług.
- 9 września 2013 r. opublikowano Stanowisko Prezesa UKE oraz Wytyczne dotyczące dostępu do nieruchomości, w tym do budynków oraz infrastruktury telekomunikacyjnej, w celu ułatwienia stosowania znowelizowanego art. 139 Pt.
- 7 października 2014 r. Prezes UKE podpisał decyzję i postanowienie uwalniające rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu w 76 gminach. Nowe regulacje spowodowały korzystne zmiany dla konsumentów i operatorów: wzrost inwestycji i zwiększenie konkurencyjności.
- 10 lutego 2016 r. opublikowano Zbiór dobrych praktyk w zakresie współpracy sektorów telekomunikacyjnego oraz energetycznego. Dokument ten powstał w ramach zawartego 14 października 2013 r. pomiędzy Prezesem UKE i Prezesem URE Porozumienia na rzecz likwidacji barier w inwestycjach telekomunikacyjnych i energetycznych. Przedstawia on główne założenia i wytyczne do realizacji wspólnych inwestycji sektora telekomunikacyjnego i energetycznego, które mają na celu ułatwienie i przyspieszenie realizacji wspólnych inwestycji.
- 14 października 2014 r., w efekcie podpisanego w październiku 2012 r., z inicjatywy Prezesa UKE, Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym, opublikowano pierwsze wskaźniki jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, a 22 stycznia 2016 r. został opublikowany pierwszy Raport z badania porównawczego wartości wskaźników jakości w sieciach ruchomych przedsiębiorców telekomunikacyjnych w Polsce.
- 12 grudnia 2014 r. Prezes UKE opublikował Ofertę referencyjną dla Operatorów Infrastrukturalnych określającą warunki zapewnienia dostępu do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych.
- 2 października 2015 r. Prezes UKE wydał decyzję dokonującą na rzecz EmiTel Sp. z o.o. rezerwacji częstotliwości (kanałów TV o szerokości 7 MHz) zakresu 174 – 230 MHz wykorzystywanych w służbie radiokomunikacyjnej radiodyfuzyjnej, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną programów telewizyjnych w MUX 8.
- Na podstawie przeprowadzonych analiz, w kwietniu 2015 r. Prezes UKE uznał, iż Orange Polska S.A. nie zajmuje już znaczącej pozycji rynkowej na detalicznych rynkach świadczenia usług krajowych i międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla klientów indywidualnych oraz dla klientów biznesowych. We wrześniu 2015 r. Prezes UKE wydał decyzje w zakresie hurtowej dzierżawy łączy. Rynek usługi dostępu wysokiej jakości w stałej lokalizacji powyżej 2 Mbit/s (obejmujący w większości dotychczasowy rynek dzierżawy zakończeń łączy) oraz rynek świadczenia usługi dzierżawy odcinków łączy niebędących zakończeniami łączy zostały zderegulowane.
- 30 czerwca 2015 r. Prezes UKE wydał decyzję o wyborze operatora wyznaczonego do świadczenia pocztowych usług powszechnych na lata 2016-2025, w której określił termin rozpoczęcia wykonywania obowiązku świadczenia pocztowych usług powszechnych na 1 stycznia 2016 r. na okres 10 lat.
- 19 października 2015 r. Prezes UKE rozstrzygnął aukcję na 19 rezerwacji częstotliwości z zakresów 800 i 2,6 MHz. W wyniku aukcji, nabywców znalazły wszystkie licytowane bloki częstotliwości. 25 stycznia 2016 r. Prezes UKE wydał 19 decyzji rezerwacyjnych dla podmiotów wyłonionych w aukcji. Przydział częstotliwości z pasm 800 MHz i 2,6 GHz skutkuje możliwością dostarczenia usług szerokopasmowego bezprzewodowego dostępu do Internetu na obszary, na których poziom dostępności tych usług jest najniższy, lub na których takie usługi nie są świadczone wcale.
- Od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r. wydano 134 decyzje wyrażające zgodę na świadczenie przez jednostki samorządu terytorialnego usług bezpłatnego dostępu do Internetu. 61 decyzji dotyczyło zgody na tę usługę bezpośrednio skierowaną do osób wykluczonych cyfrowo w ramach programów unijnych, przeciwdziałających zjawisku wykluczenia cyfrowego.
Ponadto Prezes UKE w omawianym okresie podejmował m. in. następujące działania:
- Efektywne wdrożenie Oferty SOR do współpracy międzyoperatorskiej (36 zawartych umów opartych o brzmienie Oferty SOR. Aktualnie prowadzonych jest 47 postępowań administracyjnych).
- Dostosowanie oferty SOR w zakresie nowych usług i opłat, w tym w zakresie usług klasy NGA.
- Rozbudowa platformy PLI CBD w ramach projektu dofinansowanego z funduszy unijnych, zakończenie i rozliczenie projektu.
- Wdrożenie jednolitych procesów przenośności numerów dla ich usprawnienia i skrócenia (z perspektywy konsumentów) oraz zwiększenia poprawności baz danych o numerach przeniesionych, a zatem bezpieczeństwa i pewności w procesie lokalizacji związanej z realizacją połączeń alarmowych.
- Wdrożenie modeli identyfikacji obszarów białych oraz modeli kosztowo-przychodowych dla szacowania potencjału finansowego rozwoju sieci w obszarach białych na potrzeby POPC.
- Porozumienie o współpracy UKE-MIR-CPPC. Zadania UKE w ramach realizacji projektów I osi POPC: identyfikacja obszarów interwencji, ocena merytoryczna wniosków, czynności w ramach kontroli realizacji zobowiązań beneficjentów.
- Prezes UKE rozpoczął dyskusję na temat dostępu do sieci pocztowej poprzez organizację spotkań regulatora z przedstawicielami operatorów pocztowych oraz działających na rynku pocztowym organizacji społecznych i stowarzyszeń.
W trakcie realizacji Strategii Prezes UKE szczególną uwagę poświęcał konsumentom. W latach 2012-2015 do Prezesa UKE wpłynęło ponad 25 tys. wniosków o interwencje. W przypadku występowania większej liczby wniosków dotyczących tej samej problematyki, Prezes UKE – oprócz wystąpień w indywidualnej sprawie – podejmował również interwencje generalne w celu wyeliminowania danego problemu.
W ramach interwencji i postępowań mediacyjnych Prezes UKE w latach 2012-2015 „odzyskał” na korzyść konsumentów ponad 6 mln zł.