Usługi wiązane (pakiety) cieszą się niesłabnącą popularnością konsumentów, co znajduje bezpośrednie przełożenie na działania marketingowe przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Prezentujemy raport z analizy usług wiązanych w Polsce i krajach Unii Europejskiej, ich ceny oraz zakres korzystania przez konsumentów. Usługa wiązana jest to sprzedaż dwóch lub więcej produktów w jednym pakiecie, w tzw. formie „czystej” lub „mieszanej”.
Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy produkty sprzedawane są wyłącznie razem, konsument nie ma możliwości zakupu tylko jednego z nich. Przykładem tego są tematyczne pakiety telewizyjne, z których korzystać mogą jedynie abonenci podstawowej usługi TV.
Forma mieszana występuje wówczas, gdy dla poszczególnych elementów oferty istnieje oddzielny rynek i kupujący może nabyć każdy z produktów niezależnie. W tym modelu występuje, niekiedy równocześnie:
- wiązanie ceny – cena pakietu kilku produktów jest niższa niż ich zakup oddzielnie
- wiązanie produktów – integracja dwóch lub więcej produktów, dzięki której konsument osiąga dodatkowe korzyści, np. jeden rachunek, jedna linia obsługi klienta etc.
W Polsce na koniec 2011 r. z usług wiązanych korzystało ponad 2,6 mln osób, o 23,5% więcej niż w 2010 r. Najpopularniejszym wariantem wśród odbiorców był double play łączący telewizję kablową oraz Internet, operatorzy zaś oferowali największy wybór zestawów w przypadku pakietu trzech usług.
Pozyskanie abonentów triple play stanowi element strategii sprzedażowej operatorów, sposób na radzenie sobie z malejącym popytem na usługi głosowe oraz pole do konkurowania z innymi dostawcami. Dlatego też zachęcają nowych klientów atrakcyjnymi cenowo warunkami, wysokimi przepływnościami łącza, rozbudowanymi pakietami telewizyjnymi oraz planami taryfowymi z darmowymi minutami lub niskimi opłatami za połączenia.
Prezentowany w załączeniu dokument zawiera analizę kosztów trzech rodzajów najpopularniejszych pakietów: „Internet + TV”, „Internet + TV + telefon stacjonarny” oraz „Internet + telefon stacjonarny”. Została ona oparta na bazie cen stworzonej na potrzeby opracowania, na podstawie cenników aktualnych na dzień 16.08.2012 r.
W analizie uwzględniono oferty siedmiu operatorów z największymi udziałami w rynku usług wiązanych pod względem liczby klientów:
- Multimedia Polska S.A.
- Netia S.A.
- Orange Polska (Telekomunikacja Polska S.A.)
- Telefonia Dialog Sp. z o.o.
- Toya Sp. z o.o.
- UPC Polska Sp. z o.o.
- Vectra S.A.
Większość dostępnych na rynku pakietów świadczona jest w wariancie na czas określony, najczęściej dwa lata. Zakup pakietu „Internet + telefon stacjonarny” wiąże się z kosztem ok. 105 zł miesięcznie, w przypadku opcji „Internet + TV” to ok. 120 zł, natomiast dla zestawu „Internet + TV + telefon stacjonarny” – 130 zł.
Według badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, około 60% respondentów zadeklarowało, że miesięcznie płaci za pakiet średnio ponad 100 zł.