UKE dokonał wyboru wariantu rozbudowy PLI CBD w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach stacjonarnych. W ramach trwającej rozbudowy nadzorowanego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Systemu PLI CBD, realizowanej w projekcie „Rozbudowa Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą danych (PLICBD2)”, Wykonawca rozbudowy Systemu PLI CBD (konsorcjum firm T4B Sp. z o.o. i Qumak S.A.) przygotował trzy warianty zaimplementowania w
systemie PLI CBD nowej funkcjonalności związanej z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach stacjonarnych.
Każdy z wariantów został opracowany na podstawie przeprowadzonej przez Wykonawcę rozbudowy Systemu PLI CBD analizy obecnych praktyk rynkowych w zakresie realizacji uprawnienia abonenta do zachowania numeru telefonicznego przy zmianie dostawcy usług telekomunikacyjnych, przy czym zagadnienie „wariantowości” rozbudowy Systemu PLI CBD związane jest zasadniczo z kwestią realizacji uprawnienia abonenta w przypadkach, gdy „towarzyszą” jej procesy związane z hurtowym udostępnianiem infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby świadczenia przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych usług detalicznych (zaś zwłaszcza w przypadkach, gdy po stronie Biorcy występuje powiązanie z usługami regulowanymi, o których mowa w Ofercie SOR).
Zważywszy na fakt, iż zgodnie z przepisami prawa oraz wymaganiami zawartymi w specyfikacji zamówienia na rozbudowę Systemu PLI CBD, System ten ma być tzw. „masterem” procesów przeniesienia numerów oraz centralną bazą danych numerów przeniesionych, to główne założenie dla każdego z przedstawionych wariantów rozbudowy Systemu PLI CBD polega na przyjęciu, iż wszystkie sprawy związane z przeniesieniem numeru będą procesowane przez System PLI CBD.
Poniżej prezentujemy główne założenia każdego z wariantów:
Wariant I zakłada, że Biorca realizuje zamówienie na usługę regulowaną w Orange Polska równolegle do realizacji przeniesienia numeru, które procesowane jest w Systemie PLI CBD. System PLI CBD oraz infrastruktura informatyczna Orange Polska nie są połączone bezpośrednimi interfejsami, zaś procesy dotyczące usług regulowanych nie są systemowo synchronizowane (brak bezpośredniej komunikacji pomiędzy Systemem PLI CBD oraz Orange Polska w tym zakresie).
Wariant II zakłada, iż sprawy związane z przeniesieniem numeru powiązane z zamówieniem usług regulowanych (BSA, LLU, WLR) są procesowane przez System PLI CBD, co jednak nie oznacza, że w tym wariancie System PLI CBD miałby zarządzać infrastrukturą telekomunikacyjną Orange Polska. W tym wariancie komunikacja międzyoperatorska dotycząca zamówień hurtowych jest jedynie odnotowywana w Systemie PLI CBD („przechodzi” przez System), który kieruje ją do Orange Polska, zaś komunikaty od Orange do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego „przechodzą” przez System PLI CBD.
Wariant III zakłada, że Biorca inicjuje proces przeniesienia numeru w Systemie PLI CBD, a dopiero po uzgodnieniu z Dawcą termin przeniesienia numeru, inicjuje zamówienie na usługę regulowaną w Orange Polska. W tym przypadku Wykonawca opracował zasady bezpośredniej komunikacji pomiędzy Systemem PLI CBD oraz Orange Polska (aktualnym operatorem infrastrukturalnym dla regulowanych usług hurtowych), lecz jedynie na tych etapach procesu realizacji usługi przeniesienia numeru i zamówienia usługi regulowanej, w których krytyczna jest spójność (synchronizacja) w przebiegu obu procesów.
Analizując formalno-prawne możliwości realizacji każdego z wyżej wymienionych wariantów i jednocześnie mając na uwadze zapewnienie właściwej komunikacji przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jako stron procesu przeniesienia numeru połączonego z zamówieniem na usługi regulowane, z Systemem PLI CBD, należy wskazać, że wariant III najpełniej, w świetle obecnych uwarunkowań prawnych i rynkowych, zabezpiecza prawidłową realizację przeniesienia numeru oraz zapewnia spójność danych w budowanej centralnej referencyjnej bazie numerów przeniesionych.
W związku z powyższym informujemy, iż – w uzgodnieniu z Zamawiającym, Wykonawca rozbudowy Systemu PLI CBD będzie w najbliższych tygodniach koncentrował się nad pracami dotyczącymi rozwijania wariantu III. Konsultacje w tym zakresie prowadzone będą z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, tzn. w trybie roboczym poprzez wykorzystanie udostępnionej przez Wykonawcę rozbudowy Systemu PLI CBD dedykowanej platformy: http://ecm.t4b.com.pl/, w taki sposób, aby dokumentacja wdrożeniowa mogła być gotowa na początku listopada br.
Dostęp do platformy jest przyznawany przez Wykonawcę rozbudowy Systemu PLI CBD. Prośbę o umożliwienie dostępu należy kierować na adres poczty elektronicznej: plicbd2@t4b.com.pl. Zachęcamy wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych do rejestracji i zapoznania się z wytwarzaną dokumentacją projektową, w celu odpowiedniego przygotowania się do współpracy z Systemem PLI CBD, gdyż stanowić to będzie, po uruchomieniu rozbudowanego Systemu PLI CBD, obowiązek wynikający z przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (art. 71 ust 2a).