Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku, sporządzony na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych za rok 2013, zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne. W 2013 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 40,15 mld zł . Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł
3,7% w stosunku do roku ubiegłego.
Największy spadek (4,8%) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były usługi dostępu do Internetu.
Dostęp do sieci Internet
W 2013 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 3,7% w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych. Nadal zdecydowanie większą popularnością cieszył się Internet stacjonarny, z usług którego korzystało blisko dwukrotnie więcej osób niż z dostępu mobilnego.
Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miała Telekomunikacja Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 19,3% i był niższy w porównaniu do 2012 r. o ponad 0,5 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był PTK Centertel.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku wzrosła (o 12,1 pp.) liczba łączy o wysokich przepustowościach. W 2013 r. ponad 1/3 z nich posiadała prędkość od 30 Mb/s do 100 Mb/s. Ponad dwukrotnie wzrosła także liczba najszybszych łączy (powyżej 100 Mb/s).
Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (7 miejsce).
Telefonia ruchoma
W 2013 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie ponad 56 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 148%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.
Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2013 r. przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 46,3% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2013 r. utrzymała się różnica z poprzedniego roku, czyli przewaga o 8,4 pp. liczby użytkowników usług „na kartę”.
W 2013 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników o 5,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy wzrost odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zwiększyła się o 67,1% w stosunku do roku poprzedniego.
W 2013 r. ok. 1,55 mln, a więc o 23,9% więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.
Telefonia stacjonarna
Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2013 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła.
Struktura rynku w 2013 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, była Telekomunikacja Polska.