Mimo zniesienia granic w Europie wciąż nie możemy mówić o wspólnym europejskim rynku cyfrowym. Co należy zrobić, aby wspólnota krajów Unii Europejskiej skutecznie rywalizowała z innymi? – zastanawiali się uczestnicy czwartkowej konferencji „Europejski Rynek Cyfrowy – umiejętności, gospodarka, praca”. Udział w niej wziął wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Andrus Ansip, a UPC Polska była głównym partnerem wydarzenia.
Unia Europejska to 500 mln konsumentów i wiele milionów przedsiębiorców, prowadzących działalność na terenie państw unijnych. Celem UE jest promocja naszej gospodarki i jej konkurencyjność w stosunku do produktów rynku amerykańskiego i azjatyckiego. A jednak w przypadku gospodarki cyfrowej ten potencjał nie jest wykorzystywany. Wśród transakcji dokonywanych przez Europejczyków on-line, te z udziałem przedsiębiorców ze starego kontynentu to zaledwie kilkanaście procent. Dlaczego? Jak przekonywali uczestnicy konferencji, w zjednoczonej Europie znikają co prawda granice fizyczne, jednak wciąż obowiązują sztywne podziały regulacyjne, niespójne procedury handlu w Internecie, identyfikacji elektronicznej, płatności czy własności intelektualnej. Nie możemy dziś zatem mówić o europejskim rynku cyfrowym. Przygotowany przez Komisję Europejską dokument „Digital Single Market” ma odpowiedzieć na tę potrzebę.
Podstawowym założeniem Jednolitego Rynku Cyfrowego jest więc właśnie znoszenie barier w transgranicznym handlu i usługach elektronicznych w celu stworzenia jednego, cyfrowego organizmu gospodarczego. Konferencja była pierwszym z serii spotkań Komisarza Andrusa Ansipa, będących elementem konsultacji społecznych do dokumentu, który ma ożywić europejską gospodarkę i poprawić jej konkurencyjność a mieszkańcom Europy ułatwi dokonywanie transakcji online.
Konferencję zorganizowało Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych, którego UPC jest członkiem, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce oraz Instytut Spraw Publicznych. Przedstawiciele UPC Polska wzięli udział w dwóch panelach – Zatrudnienie, gdzie moderatorem była Dagmara Krzesińska oraz Gospodarka, w którym panelistą był Michał Fura.
Podczas konferencji podkreślaliśmy, że UPC Polska aktywnie angażuje się w rozwój gospodarki cyfrowej poprzez inwestycje w infrastrukturę, wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw i w budowanie oraz rozwój kompetencji cyfrowych Polaków. Polskie firmy, które chcą zaistnieć na rynku globalnym i budować jednolity rynek cyfrowy w Europie potrzebują bowiem nowoczesnej infrastruktury i najnowszych rozwiązań technologicznych, co pozwoli im stać się innowacyjnymi, a także budować skalę, niezbędna do konkurowania. Dopełnieniem tego powinien być stały rozwój cyfrowych umiejętności pracowników oraz użytkowników.