Umiejętności cyfrowe pracowników są jedną z głównych determinant rozwoju firm z coraz większej liczby branż. Tymczasem okazuje się, że większość zarządzających widzi brak konkretnych kompetencji wśród osób zatrudnionych w swoich organizacjach. Zniwelowanie luki w umiejętnościach cyfrowych to, według nich, jedno z najważniejszych wyzwań przed jakimi stoją obecnie firmy. Aby utrzymać konkurencyjność i dalej rozwijać się w stabilnym tempie, lukę tę należy zamknąć maksymalnie w ciągu najbliższych trzech lat – wynika z raportu
fundacji Digital Poland i CIONET pt.: „Jak rozwiązać problem luki w umiejętnościach ery cyfrowej. Spostrzeżenia społeczności Digital Shapers i CIONET”.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że transformacja cyfrowa przyspieszyła. Firmy, instytucje i organizacje nie były jednak przygotowane na natychmiastowe przeniesienie zatrudnionych na pracę zdalną.
– Coraz częściej to zadaniem pracodawcy będzie uzupełnianie luk w potrzebnych umiejętnościach pracowników. Inwestowanie przez firmę w doszkalanie, przekwalifikowanie i wdrażanie pracowników sprawia, że czują się docenieni i ważni z punktu widzenia przyszłości organizacji. Zdobywanie nowych umiejętności to bardzo silny motywator, który poprawia produktywność i wzmacnia zaangażowanie. – John Guziak, Partner, Leader of Human Capital Team, Deloitte in Poland
Zdecydowana większość badanych potwierdza (94% Digital Shapers i prawie 86% CIONET), że w najbliższej przyszłości niemal wszystkie miejsca pracy będą wymagały od pracowników umiejętności cyfrowych. Lukę tę w swojej organizacji dostrzega obecnie 65,5% przedstawicieli Digital Shapers i prawie 72% CIONET. Dodatkowo, blisko 42% członków CIONET najchętniej zamknęłoby lukę umiejętności cyfrowym w najbliższym roku. Tego samego zdania jest prawie 38% Digital Shapers.
– Tak, jak bez ciągłego podnoszenia kompetencji może nam, jako pracownikom, być coraz trudniej znaleźć w przyszłości pracę, tak firmom i organizacjom będzie się trudniej rozwijać. Badania fundacji Digital Poland i CIONET pokazują, że liderzy doskonale to rozumieją i stawiają kwestię podnoszenia kompetencji pracowników wysoko na liście priorytetów. Przy czym, co ciekawe i warte podkreślenia, liderzy z obszaru technologii wyraźniej dostrzegają presję czasową, przed jaką stoimy w kontekście tempa zmian technologicznych – Monika Nowak-Toporowicz, Chief Technology and Information Officer, Virgin Media Ireland, UPC Poland and Slovakia
Z kolei za najbardziej korzystny sposób pozyskiwania niezbędnych umiejętności ery cyfrowej, ponad połowa ankietowanych przedstawicieli CIONET (57,60%) i Digital Shapers (57,47%), uznało podnoszenie umiejętności (tzw. upskilling) obecnie zatrudnionych pracowników.
– Optymizmem napawa ocena znaczenia „reskillingu” dla polskich firm. A ostatecznie radość powoduje wyraźne nastawienie na rozbudowę kompetencji miękkich i społecznych. Ciekawego potwierdzenia obserwowanych trendów dostarczyła także analiza kluczowych tematów dla organizacji cyfryzujących się, potwierdzając, że Cyber Security, Cloud i Data Analysis są gorącymi tematami decydującymi o „być albo nie być” firm w erze cyfrowej – Bartosz Górczyński, Managing Partner, CIONET in Poland
Przedsiębiorcy czują presję i braki na rynku talentów.
– „Tu i teraz” trwa wyścig rekrutacyjny w budowie „zbroi technologicznej” zanim specjalistów zabraknie i nasze biznesy zostaną z tyłu. Jednak luki cyfrowej nie da się zmniejszyć tylko przez zatrudnienie nowych ludzi. Gotowość cyfrowa to wysoki poziom ogólnych kompetencji powiązanych nie tylko z technologią, ale także czujnością poznawczą, umiejętnością adaptacji i kulturą pracy zespołowej we wszystkich obszarach firmy. – Krzysztof Nowakowski, Managing Director Korn&Ferry, President of the Digital Shapers Jury in 2019
Z raportu wynika również, że odpowiedni ekosystem – otwarty na potrzeby i feedback pracowników, jest jednym z kluczowych elementów w niwelowaniu luki w kompetencjach cyfrowych. Dla prawie 75% ankietowanych przedstawicieli CIONET najlepszym sposobem na zachęcenie pracowników do podwyższania umiejętności ery cyfrowej jest stworzenie ścieżek kariery z obowiązkowymi szkoleniami i potrzebnymi umiejętnościami dla konkretnych stanowisk. Dużą popularnością cieszył się również pomysł zaangażowania zarządu do promocji uczenia się przez całe życie. Ponadto, większość przedstawicieli Digital Shapers i CIONET uważa, że każdy pracodawca powinien umożliwiać pracownikom uczenie się nowych umiejętności cyfrowych minimum 30 minut tygodniowo.
– Szalenie ważnym sposobem zachęcania do podwyższania umiejętności cyfrowych jest jasne pokazywanie perspektyw związanych z cyfryzacją, mówienie językiem korzyści. Straszenie ludzi tym, że nowe technologie zabiorą ich prace może mieć paraliżujący charakter i nie przyczynia się ani do rozwoju ich samych, ani technologii, które mogą ich zawodowo wspierać. W tym kontekście bardzo ważne jest identyfikowanie cyfrowych potrzeb pracowników i pracowniczek, a także budowanie ambitnej, długofalowej, ale także zorientowanej na pracowników, dopasowanej do ich potrzeb oferty szkoleń. – prof. Aleksandra Przegalińska z Akademii Koźmińskiego, zdobywczyni tytułu Digital Shapers 2018.