Według internautów, aż 86% internetowych komentarzy, nacechowanych jest negatywnymi emocjami, wśród których najczęściej wymieniane to: złość, gniew i krytyczne opinie. Jak wynika z analizy społeczności przeprowadzonej na zlecenie UPC wśród ponad 50 tysięcy blogów, 6 tysięcy forów i ponad 5 tysięcy serwisów regionalnych, negatywne emocje występują w niemal wszystkich kanałach komunikacyjnych – w mediach społecznościowych, na forach i pod wybranymi największymi polskimi portalami
Odpowiedzią na wyniki badania jest akcja „Pozytywni w sieci”. Jako inicjator akcji, UPC, dostawca najszybszego Internetu w kraju, chce przyczynić się do tworzenia wartościowej, pozytywnej przestrzeni do dyskusji w sieci. Kampania stanowi kontynuację starań operatora o budowanie wysokich standardów, zarówno w obszarze dostępu do Internetu, jak i odpowiedzialnego korzystania z jego zasobów.
51% z nas deklaruje szacunek i otwartość w kontaktach z innymi użytkownikami. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonych badań, deklaracje często mijają się z tym, co odnajdujemy w sieci. W przestrzeni internetowej istnieją obszary i tematy narażone na występowanie negatywnych treści bardziej niż pozostałe. Zaliczają się do nich: serwisy poświęcone opiniom produktowym (38,5%), fora (33,8%) oraz przestrzenie, gdzie dyskusje dotyczą osobistych, codziennych tematów, dotykających każdego z nas. Zdecydowanie najniższym odsetkiem agresywnych wypowiedzi i negatywnych zachowań (17%) pochwalić się mogą portale społecznościowe. Badania wskazały również na istnienie dużej potrzeby społecznej dotyczącej zmiany nastawienia i zachowań obserwowanych każdego dnia w wirtualnym świecie.
Pogłębiona analiza wybranych największych polskich portali internetowych (Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl i Interia), dokonana w ramach badania jakościowego, wykazała, że internauci najchętniej wypowiadają się negatywnie na temat polityki (28%). Często wyrażają także negatywne opinie na temat innych uczestników dyskusji (14%), cen (10%), kościoła (9,6%) oraz innych narodów i państw (9,4%). Wśród najczęstszych form wyrażania niechęci wobec innych użytkowników, zauważono: chęć wykluczenia internautów ze społeczeństwa, obnażanie ich niewiedzy, a także – wzywanie na forum do odpowiedzialności prawnej.
Działania realizowane w ramach akcji mają promować, obok pozytywnych postaw, m.in. szacunek dla poglądów innych oraz reagowanie z rozwagą na negatywne komentarze w sieci. Wspiera je ekspert, dr Krzysztof Krejtz, psycholog Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Na Facebooku (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci) będzie on udzielał porad dotyczących reakcji na negatywne zachowania oraz odpowiadał na pytania internautów.
– „Pozytywni w sieci” to inicjatywa, której zadaniem jest zapoczątkowanie zmian w zachowaniach internautów. W wielu badaniach naukowych zauważono, że formułując opinie przez Internet są one znacząco uskrajnione w porównaniu do tych, które wypowiadamy w tzw. realu. Ponadto, to właśnie najsilniejsze, negatywne emocje najbardziej przyciągają uwagę innych użytkowników. Przekuwanie poluzowanych norm społecznych funkcjonujących w sieci wymaga czasu, ale jest możliwe – mówi dr Krejtz.
Poparcie dla akcji można wyrazić podpisując manifest „Pozytywni w sieci”. „Pozytywni” internauci deklarują tym samym swoją chęć do działania na rzecz poprawy atmosfery panującej w sieci i tworzenia wartościowej i pozytywnej przestrzeni do dyskusji w Internecie. Zdaniem 65% z nas, użytkownicy powinni brać większą odpowiedzialność za publikowane treści. Manifest można podpisać na Facebooku: (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci).